Strategi Pengembangan Kemampuan Resolusi Konflik Melalui Pembelajaran Sosiologi bagi Peserta Didik Sekolah Menengah Atas

Muh. Hasbi, Siti Komariah, Wilodati Wilodati

Abstract


This study aims to describe strategies for developing conflict resolution skills through sociology learning for high school students. This research method used case studies with a qualitative approach. The informants in this study were sociology teachers, students, and school principals. Informants were selected using a purposive sampling technique. The data collection in this study was carried out by observation, documentation, and in-depth interviews. The data analysis technique of this research used interactive analysis, which includes data reduction, data presentation, and conclusion. Testing the validity of the data in this study used a triangulation technique. The results of this study found that the development of conflict resolution skills through sociology learning for students at SMA Negeri 7 Makassar used the case study method. Students analyzed the cases presented by the teacher to find solutions to the problems of these cases. Through the case study method, students practiced dealing with conflict situations and encouraged them to analyze how to deal with conflicts appropriately to develop conflict resolution abilities.


Keywords


Conflict Resolution Skills; Sociology Learning.

References


Afandi, M., Chamalah, E., Wardani, O. P., & Gunarto, H. (2013). Model dan metode pembelajaran. Semarang: Unissula Press.

Akhmad, S. N., Kartadinata, S., & Ilfiandra. (2016). Perspektif Peserta Didik Tentang Kedamaian Dan Resolusi Konflik Di Sekolah. PEDAGOGIA, 14(2).

Anwar, Z. (2015). Strategi penyelesaian konflik antar teman sebaya pada remaja. Makalah Seminar Psycologi dan Kemanusiaan Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Malang (pp. 475-482).

Apandi, A. (2020). Pendekatan Resolusi Konflik Dalam Upaya Pencegahan Konflik Regional Pada Era Digitalisasi. Jurnal Inovasi Ilmu Sosial dan Politik (JISoP), 2(1), 94-100.

Ardiana, D. P. Y., Widyastuti, A., Susanti, S. S., Halim, N. M., Herlina, E. S., Nugroho, D. Y., ... & Yuniwati, I. (2021). Metode pembelajaran guru. Yayasan Kita Menulis.

Arum, D. R. (2014). Penerapan Metode Pembelajaran Studi Kasus Berbantuan Modul Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. Chemistry in Education, 3(2).

Asenjo, P. C. (2019). Conflict resolution in community development: Are the benefits worth the costs?. Critical Social Policy, 39(2), 268-288.

Badan Standar Nasional Pendidikan. 2020. Fokus Pembelajaran SD/MI – SMP/MTs – SMA/MA. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional

Bodine, R. J.; Crawford, D. K.(1998). The Handbook of Conflict Resolution Education- A Guide to Building Quality Programs in Schools. National Inst_tute for Dispute Resolution.

Bush, R. A. B., & Folger, J. P. (2004). The promise of mediation: The transformative approach to conflict. John Wiley & Sons.

Creswell, W.J. (2013). Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif dan Campuran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Dimyati dan Mudjiono. (2016). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta. PT. Rineka Cipta.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar, cet. ke-4. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Efi, N. (2021). Analisis Sosiologis Novel Si Anak Kampoeng Dan Si Anak Panah Karya Damien Dematra. Ekasakti Educational Journal, 1(1), 145-153.

Eni, W., & Jahada, J. (2020). Faktor- Faktor Penyebab Konflik Interpersonal Siswa Dan Upaya Penanggulangannya. Jurnal Ilmiah Bening : Belajar Bimbingan Dan Konseling, 4(2), 69–80.

Febrianita, M. (2020). Hubungan Antara Penggunaan Metode Demonstrasi Dengan Hasil Belajar IPS Siswa. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series (Vol. 3, No. 3, pp. 1677-1681).

Hamzah, B. U., & Nurdin, M. (2011). Belajar dengan pendekatan. Jakarta: Bumi Aksara.

Haryanto, S. (2013). Spektrum Teori Sosial: Dari Klasik Hingga Postmodern, Jogjakarta: Arruzz Media,

Idrus, M. (2009). Metode Penelitian Ilmu Sosial. Edisi Kedua, Yogyakarta: Erlangga.

Karyana, N. (2013). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis melalui penggunaan metode studi kasus. JURNAL CIVICUS, 10(2), 31-36.

Kurniawan, A. N. (2016). Upaya Meningkatkan Motivasi, Rasa Percaya Diri, Dan Prestasi Belajar Sosiologi Melalui Penerapan Metode Sosiodrama. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 1(2), 78-89.

Mahdalena, S., Uliyanti, E., & Sabri, T. (2014). Penggunaan metode Tanya jawab untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran PKn di kelas V. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(3).

Maningtyas, R. D., Eny, N. A., & Tumardi. (2021). Strategi Guru Dalam Mengembangkan Resolusi Konflik Pada Anak Usia Dini Dalam Rangka Menyongsong Masyarakat 5.0. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak 7(1)

Nadya, F., Malihah, E., & Wilodati, W. (2020). Kemampuan Resolusi Konflik Interpersonal dan Urgensinya pada Siswa. SOSIETAS, 10(1), 775-790.

Nasution, W. N. (2017). Strategi pembelajaran. Medan: Perdana Publishing

Panggabean, R. (2017). Institusionalisasi Manajemen Konflik Berbasis Sekolah. Sukma: Jurnal Pendidikan, 1(1), 197-218.

Panggarra, R. (2014). Konflik Kebudayaan Menurut Teori Lewis Alfred Coser Dan Relevansinya Dalam Upacara Pemakaman (Rambu Solo’) Di Tana Toraja. Jurnal Jaffray, 12(2), 291-316.

Prasetyaningrum, U. (2022). Penggunaan Metode Sosiodrama Untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa Dalam Pembelajaran Sosiologi Kelas Xi Ips 1 Sman 5 Pontianak. Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, 13(1), 180-184.

Puspitasari, R., Maftuh, B., & Malihah, E. (2020). Membangun Keterampilan Resolusi Konflik Melalui Pkn Dengan Pendekatan Multikultural Di Smk Nu Temanggung. Jurnal Kalacakra: Ilmu Sosial dan Pendidikan, 1(1), 1-8.

Rahmat, P. S. (2019). Strategi Belajar Mengajar. Pt. Scopindo Media Pustaka.

Sanjaya, W. (2006). Stretagi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendikan. Jakarta: Kencana

Soekanto, Soerjono. (2006). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta. PT. Raja

Soplantila, R. (2022). 3 Pelaku Tawuran Tewaskan Pelajar di Petta Punggawa Makassar Diciduk Polisi. Detik.Com. https://www.detik.com/sulsel/hukum-dan-kriminal/d-5983762/3-pelaku-tawuran-tewaskan-pelajar-di-petta-punggawa-makassar-diciduk-polisi.

Sudira, I. N. (2017). Resolusi konflik dalam perubahan dunia. Global: Jurnal Politik Internasional, 19(2), 156-171.

Sudrajat, D., Ilfiandra ., & Saripah, I., (2017). Model konseling resolusi konflik berlatar bimbingan komprehensif untuk mengembangkan kompetensi hidup damai dan harmoni siswa SMK. PEDAGOGIA, 13(2), 233-248.

Sueni, N. M. (2019). Metode, Model dan Bentuk Model Pembelajaran (Tinjauan Pustaka). Wacana: Majalah Ilmiah Tentang Bahasa, Sastra Dan Pembelajarannya, 19(1), 3-3.

Suhandi, D. Y., Ibrahim, M. Y., & Budjang, G. (2013). Efektivitas penggunaan metode diskusi pada mata pelajaran sosiologi di SMA Negeri 2 Sungai Ambawang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(9).

Sukriyatun, G. (2016). “Penerapan Metode Tanya Jawab Untuk Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ips (Sejarah) Di Kelas 9.1 Tentang Perang Dunia Ii, Di Smpn 16 Kota Bogor Tahun Pelajaran 2012/2013. Istoria: Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 12(1).

Suparlan, P. (2006). Konflik Sosial dan Alternatif Pemecahannya. Antropologi Indonesia, 30(2), 138-150

Suryani, T., & Rahayu, E. M. (2018). Modul PKT. 04 Metode Pembelajaran. Kementerian Riset Teknologi dan Pendidikan Tinggi

Taniredja, T., Faridli, E. M., & Harmianto, S. (2011). Model-model pembelajaran inovatif. Bandung: Alfabeta

Tualeka, M. W. N. (2017). Teori konflik sosiologi klasik dan modern. Al-Hikmah, 3(1), 32-48.

Widyanto, I. P., & Wahyuni, E. T. (2020). Implementasi Perencanaan Pembelajaran. Satya Sastraharing, 4 (2), 16–35.

Yamin, M. (2007). Desain pembelajaran berbasis tingkat satuan pendidikan. Jakarta: Gaung Persada Press

Yamin, Martinis. (2012). Desain Baru Pembelajaran Konstruktivistik (Cetakan ke- 1). Tangerang Selatan: Referensi.

Yin, R. K. (2015). Studi Kasus: Desain dan Metode, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v10i3.7536

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.