Implementasi Model Pembelajaran Cerdas Berbahasa Indonesia Fonik (CBI FONIK) dalam Menstimulus Kemampuan Menyimak Anak Usia Dini

Novenda Alfian Nur Putri, Ida Yeni Rahmawati, Dian Kristiana

Abstract


This study aims to describe the implementation of the Indonesian Phonics Intelligent Learning Model (CBI FONIK) in Stimulating Early Childhood Listening Ability in Pelangi Alam Kindergarten, Ponorogo. This study used a qualitative descriptive method. Observation, interview, and documentation were used to collect the data. This study used observation to see the application of listening skills using the Indonesian Phonics Smart learning model (CBI FONIK). Interviews were addressed to the principal, teachers, and students in group A. The child's achievement card served as documentation. Data analysis in this study used the Miles and Huberman model. It was carried out using the stages of data reduction, data presentation, and verification/drawing conclusions. The results showed that the Smart Indonesian Phonics (CBI FONIK) learning model used the pre-phonic level with the single-story poster and song technique. Its application is not only done in the classroom but mainly in the school environment (nature). Most children can listen well and can say any words they hear.


Keywords


Language; Listening; CBI Phonics; Early Childhood.

References


Alviana, A., Suharyani, S., Rizka, M., & Herlina, H. (2022). Analisis Korelasi Kelas Orang Tua (Parenting) dengan Perkembangan Sosial Emosional Anak di Lembaga PAUD Mumtaz. Jurnal Paedagogy, 9(2), 276-281. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v9i2.4855

Doludea, A., & Nuraeni, L. (2018). Meningkatkan Keterampilan Menyimak Pada Anak Usia Dini 5-6 Tahun Dengan Metode Bercerita Melalui Wayang Kertas Di Tk Makedonia. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 1(1), 1-5.

Hadi, S. (2017). Pemeriksaan Keabsahan data penelitian kualitatif pada skripsi. Pemeriksaan Keabsahan Data Penelitian Kualitatif Pada Skripsi.

Indriastuti, F. (2016). Pengembangan Model Media Audio Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Teknodik, 73-73.

Isna, A. (2019). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Al Athfal: Jurnal Kajian Perkembangan Anak Dan Manajemen Pendidikan Usia Dini, 2(1), 62-69.

Jumiyanti, J., Syukri, M., & Lestari, S. Peningkatan Kemampuan Menyimak pada Anak Usia 4-5 Tahun di Paud Aisyiyah Melawi (Doctoral dissertation, Tanjungpura University).

Maghfirah, F. (2012). Pentingnya kemampuan menyimak pada anak usia dini. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 5(1), 11-16.

Nopriyanti, L. (2012). Peningkatan kemampuan membaca anak melalui metode fonik Di taman kanak-kanak Islam adzkia Bukittinggi. Jurnal Ilmiah Pesona PAUD, 1(1).

Putri, W. D., Nasirun, M., & Suprapti, A. (2017). Metode Cerdas Berbahasa Indonesia Fonik Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Pengembangan Bahasa. Jurnal Ilmiah Potensia, 2(2), 131-138.

Putri, S., Laily, N., & Amelasasih, P. (2021). Efektivitas metode fonik terhadap penurunan tingkat keterlambatan bicara anak usia 4-5 tahun. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 7(2), 171-184.

Qolbi, N. (2016). Evaluasi Penerapan Metode Pembelajaran Bahasa Cbifonik di TKIT Al Uswah Bangil Kabupaten Pasuruan.

Rahmawati, I. Y. (2016). CD Interaktif sebagai media pembelajaran berbahasa bagi anak usia dini di Ponorogo. JURNAL INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah Dan Sekolah Awal), 1(1).

Rahmawati, I. Y., Nurlianharkah, R., Hasanudin, C., & Fadlillah, M. (2021). Aktualisasi Whole Language sebagai Pendekatan Pembelajaran Bahasa pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Edutama, 8(2), 49-60.

Salamah, U., Agustin, M., & Romadona, N. F. (2018). Penggunaan metode cerdas berbahasa indonesia fonik (cbifonik) untuk melatih kemampuan membaca permulaan anak. Edukids: Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan, dan Pendidikan Anak Usia Dini, 15(1), 1-8.

Sari, I. K., Abdulah, M. H., & Pdi, M. Pengaruh Penggunaan Metode Brain Gym Terhadap Peningkatan Kemampuan Menyimak Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk Istan Balita Surabaya Surabaya.

Sasongko, D., Rizka, M., & Suharyani, S. (2022). Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Pendidikan Keluarga : Studi Peran Orangtua di PAUD Permata Bangsa Mataram. Jurnal Paedagogy, 9(1), 133-143. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v9i1.4463

Sudrajat, A. (2008). Pengertian pendekatan, strategi, metode, teknik, taktik, dan model pembelajaran. Online)(http://smacepiring. wordpress. com).

Wahyono, T., Mashar, R., & Rahmawati, I. Y. (2021). Kegemaran Menyimak Channel Kisah Islami Berdampak Positif pada Peningkatan Keterampilan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 9(2), 91-99.

Wulansari, B. Y. (2017). Model pembelajaran berbasis alam sebagai alternatif pengembangan karakter peduli lingkungan. Jurnal dimensi pendidikan dan pembelajaran, 5(2), 95-105.

Wulansari, B. Y., & Sugito, S. (2016). Pengembangan model pembelajaran berbasis alam untuk meningkatkan kualitas proses belajar anak usia dini. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 16-27.

Wahyuni, L. (2020). Mengembangkan Kemampuan Sosial Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Permainan Kartu Bergambar di TK Al Hamidy Mataram. Jurnal Paedagogy, 7(1), 43-51.

Yuan Nadila, A., Kristiana, D., & Setyowahyudi, R. (2022). Kegiatan Mozaik Untuk Menstimulus Kemampuan Anak Usia Dini Menggunakan Bahan Alam Berbasis 3R. Jurnal Ilmiah Potensia, 7(1), 1-8.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v9i4.5480

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.