Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Articulate Storyline Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis pada Pembelajaran IPA bagi Siswa Sekolah Dasar

Nadia Legina, Prima Mutia Sari

Abstract


This study aims to create a new product in the form of Articulate Storyline interactive learning media based on elementary school students' critical thinking skills in science learning. The study used Research & Development (R&D) and the ADDIE model, which had five stages: analysis, design, development, implementation, and evaluation. The data analysis technique in this study used qualitative & quantitative techniques. Qualitative data were obtained through interviews, comments, and suggestions—meanwhile, quantitative data were obtained through questionnaires to validators, educators, and students. The validation test results given by material experts had an average of 91% of the categories obtained as very feasible, and the validation test results given by media experts also had an average of 91%, including the very feasible category. The assessment results of educators' responses to the media obtained an average percentage of 93%, with an excellent category. The response of students' assessments to the media obtains an average percentage of 89% and found the category was outstanding. The data above proves that Articulate Storyline interactive learning media based on critical thinking skills in class V science learning for Elementary School students is suitable for the science learning process.


Keywords


Interactive Media; Articulate Storyline; Critical Thinking; Science Learning.

References


Alperi, M., & Handayani, D. (2021). Layanan konsultasi pembuatan multimedia interaktif dengan Articulate storyline untuk meningkatkan kompetensi guru SMP Kota Bengkulu. 388–395.

Anggraini, T. S. (2021). Pengembangan Media Interaktif Articulate Storyline 3 Berbasis Kontekstual pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas IV Sekolah Dasar. 5, 9853–9859.

Arofah, R., & Cahyadi, H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model. 3(1), 35–43. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Azizah, M., Sulianto, J., & Cintang, N. (2018). ANALISIS KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS SISWA SEKOLAH DASAR PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA KURIKULUM 2013. 35.

Dores, O. J., Wibowo, D. C., & Susanti, S. (2020). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa pada mata pelajaran matematika 1. 242–254.

Fazrien, J. (2021). Kemampuan menulis paragraf persuasif dalam teks negosiasi siswa kelas x sman 1 balai riam juhrini fazrien. 08.

Hidayat, F., Akbar, P., & Bernard, M. (2019). Analisis kemampuan berfikir kritis matematik serta kemandiriaan belajar siswa smp terhadap materi spldv. 01(02), 515–523.

I Kadek Agus Sudiandika. (2018). IMPLEMENTASI PENDEKATAN KONTEKSTUAL BERBANTUAN LKS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPASISWA KELAS VI SDN 3 TIGAWASATAHUN PELAJARAN 2015/2016. 4(April), 189–198.

Jannah, M., & Julianto. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Digestive System Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPA Kelas V.

Jazuli, M., Azizah, L. F., & Meita, N. M. (2017). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR ELEKTRONIK BERBASIS. 7(20), 47–65.

Kamilah, N. (2022). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline pada Materi Administrasi Perpajakan dengan Kompetensi Dasar PPh 21 Kelas Akuntansi. 4(3), 3201–3213.

Lestari, Y. (2018). PENANAMAN NILAI PEDULI LINGKUNGAN DALAM PEMBELAJARAN. 332–337.

Maryam, Kusmiyati, Merta, i wayan, & Artayasa, i putu. (2020). EFFECTS OF INQUIRY LEARNING MODEL ON STUDENTS ’ CRITICAL THINKING. 15(3), 206–213. https://doi.org/10.29303/jpm.v15i3.1355

Mulyani, F., & Haliza, N. (2021). Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (Iptek) Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1), 101–109. https://doi.org/10.31004/jpdk.v3i1.1432

Muqdamien, B., Umayah, U., Juhri, J., & Raraswaty, D. P. (2021). Tahap Definisi Dalam Four-D Model Pada Penelitian Research & Development (R&D) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga Untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains Dan Matematika Anak Usia 5-6 Tahun. Intersections, 6(1), 23–33. https://doi.org/10.47200/intersections.v6i1.589

Mutmainnah, H., Uswatun, D. A., & Wardana, A. E. (2020). Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar Meningkatkan Pemahaman Konsep Perubahan Wujud Benda pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Melalui Metode Eksperimen di Sekolah Dasar. 4, 87–97.

Nurmala, S., Triwoelandari, R., & Fahri, M. (2021). Pengembangan Media Articulate Storyline 3 pada Pembelajaran IPA Berbasis STEM untuk Mengembangkan Kreativitas SiswaSD/MI Siti Nurmala 1  , Retno Triwoelandari 2 , Muhammad Fahri 3. 5(6), 5024–5034.

Optiana, N., & Muchlas. (2019). Pengembangan Panduan Penilaian Berbasis E-Portofolio Menggunakan Edmodo dalam pembelajaran praktikum fisika untuk Sekolah Menengah Atas. 6(2), 1–5. https://doi.org/10.12928/jrkpf.vxix.xxxx

Prasasti, D. E., Koeswanti, H. D., & Giarti, S. (2019). Jurnal basicedu. 3(1), 174–179.

Purwati, H., & Murtianto, Y. H. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Menyelesaikan Soal Aljabar Kelas VII SMP Negeri 2 Pangkah Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Kognitif Impulsif. 9(1), 11–20.

Saputra, H. (2020). Kemampuan Berfikir Kritis Matematis. Perpustakaan IAI Agus Salim, 2(April), 1–7.

Syahputra, A., & Arifitama, B. (2018). PENGEMBANGAN ALAT PERAGA EDUKASI PROSES SIKLUS AIR ( HIDROLOGI ) MENGGUNAKAN TEKNOLOGI. 1–6.

Ulfa, Y., & Sari, P. M. (2021). Pengembangan Macromedia Flash Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3131–3144. https://www.edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1235

Umami, R., & Rusdi, M. (2021). Pengembangan instrumen tes untuk mengukur Higher Order Thinking Skills ( HOTS ) berorientasi Programme for International Student Asessment ( PISA ) pada peserta didik. 7(1), 57–68. https://doi.org/10.37058/jp3m.v7i1.2069

Wahyuni, S., Ridlo, Z. R., & Rina, D. N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP pada Materi Tata Surya Sri Wahyuni *, Zainur Rasyid Ridlo , Dwi Nova Rina Pendahuluan. 6(2), 99–110. https://doi.org/10.24815/jipi.v6i2.24624

Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 19(1), 75–82. https://doi.org/10.24036/invotek.v19i1.409

Zubaidah, S. (2016). Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan Dengan Tema “Isu-Isu Strategis Pembelajaran MIPA Abad 21, Desember, 1–17.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v9i3.5285

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.