Implementasi Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Administrasi Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19 di SMP Negeri 6 Mataram

Azizudin Azizudin

Abstract


This study aims to determine the increase in teacher competence in compiling learning administration during the Covid-19 pandemic through the implementation of academic supervision at SMP Negeri 6 Mataram in the Odd Semester of the 2020/2021 Academic Year. This research method uses school action research conducted for teachers of SMP Negeri 6 Mataram which consists of 58 people. Data were collected by means of observation and questionnaires. The data analysis used is descriptive quantitative and qualitative. The results of this study indicate that the implementation of academic supervision is effectively used to increase teacher competence at SMP Negeri 6 Mataram in preparing learning administration during the Covid-19 pandemic. This result is proven based on the data in the first cycle, the total average value of the teacher's competence only increased from the first cycle, namely the percentage of completeness 44.83% and 91.38%. In cycle II, the teacher is generally said to be complete with the average total score increase is 9.86 and the total percentage increase is 46.55%.


Keywords


Academic Supervision, Teacher Competence, Learning Administration.

References


Abdul Hadis dan Nurhayati. (2012). Manajemen Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Ali, Imron. (2009). Penelitian Tindakan Sekolah Untuk Kepala Sekolah Dalam Rangka peningkatan Kinerja Pembelajaran, Dirjen PMPTK, Depdiknas

Hadari Nawawi. (2003). Kepemimpinan yang efektif. Gadjah Mada Uress: Yogyakarta.

Handayani, T., Khasanah, H. N., Yosintha, R., Tidar, U., Artikel, H., Tegalarum, D., & Tegalarum, D. (2020). Pendampingan Belajar Di Rumah Bagi Peserta Didik Sekolah Dasar Terdampak Covid-19. Abdipraja : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 107–115.

Hosnan. (2014). Pendekatan saintifik dan kontekstual dalam pembelajaran abad 21: kunci sukses implementasi kurikulum 2013. Bogor: penerbit Ghalia Indonesia.

Jejen Musfah. (2011). Peningkatan Kompetensi Guru. Jakarta: Kencana, Cet 1.

Jamil Suprihatiningkrum. (2014). Guru Profesional: Pedoman Kinerja, Kualifikasi & Kompetensi Guru. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Mukhtar dan Iskandar. 2009. Orientasi Baru Supervisi Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada Press, Cet. Ke-1, h.41

Mulyasa. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya,

Ngalim Purwanto. (2005). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosadakarya, Cet. Ke-15.

Nurdin & Andriantoni. (2016). Guru Professional dan Implementasi Kurikulum. Jakarta: Rajagrafindo.

Permendiknas No 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi Dan Kompetensi Guru

Permendiknas Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007 tentang :”Standar Proses” Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: depdiknas.

Sahertian. (2000). Konsep Dasar dan Tekhnik Supervisi Pendidikan dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia, Jakarta: PT Rineka Cipta, Cet. Ke-1.

Purnamaraya, S. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum 2013 Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 45 Mataram. Jurnal Paedagogy, 6(2), 49-58. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i2.2531

Rusman. (2011). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta; PT Raja Grafindo Persada.

Susilo C. Adityo. dkk (2020). Coronavirus Disease 2019: Tinjauan Literatur Terkini. Jurnal Penyakit Dalam Indonesia. Vol.7 No.1 Maret 2020.

Suwarno, H. (2022). Supervisi Akademik Sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Proses Pembelajaran di SMP Negeri 18 Mataram. Jurnal Paedagogy, 9(1), 150-158. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v9i1.4682

Trianto Ibnu Badar Al-Tabany. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group.

Usman. (2007). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Onyema, E. &. (2019). Potentials of Mobile Technologies in Enhancing the Effectiveness of. Journal of Education (IJE), 2 (doi:10.5121/IJE.2019.1421), 1–25.

Yuliana (2020). Corona virus Disease (Covid-19; Sebuah Tinjauan Literatur). Wellnes And Healthy Magazine. Vol. 2 No.1 Februari 2020. ISSN 2655-9551.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v9i2.4985

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Azizudin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.