Penggunaan Media Gambar Berbasis Pendekatan Konstruktivisme untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa SLBN 1 Lombok Barat
Abstract
This study aims to increase the motivation and learning outcomes of English language learning outcomes for West Lombok SLBN 1 students through the use of image media based on a constructivism approach. This research method uses classroom action research with the research subjects being 4th graders of class 7/c. This research instrument uses observation sheets, tests, and documentation. While the data analysis technique used descriptive analysis. The results of this study indicate that the use of image media based on a constructivism approach can improve motivation and learning outcomes of English students in grade 7/c SLBN 1 West Lombok in the academic year 2021/2022. This can be seen from the percentage increase in motivation and student learning outcomes in the first cycle by 25% increasing to 100% in the second cycle. In addition, the percentage of student learning completeness in the first cycle of 25% increased to 100% in the second cycle.
Keywords
Full Text:
PDF (BAHASA INDONESIA)References
Achmad, H. (2018). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Pendek Bahasa Inggris di SMAN 3 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(1), 41-47. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i1.900
Aunurrahman, M. Syukri dan M. Tajudin Nur. (2009). Penelitian Pendidikan SD. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.
Handayani, Sarjan dan Purwo Sutanto. (2004). Sains 2 Klaten: Sahabat
Haryanto. (2007). Sains untuk Sekolah Dasar Kelas II. Jakarta: Erlangga.
Jayanti, F., & Fachrurazi, F. (2020). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Melalui Metode Discovery dengan Menggunakan Media Gambar pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia STKIP Pontianak. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 329-339. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2491
Mardiana, M. (2018). Penerapan Pembelajaran Ipa Berbasis Konstruktivisme Dalam Meningkatkan Sikap Ilmiah Pada Siswa Madrasah Ibtidayah. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah.
Nuryaningsih, W. (2021). Penerapan Media Schoology untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP Negeri 3 Bojong Pekalongan. Jurnal Paedagogy, 8(1), 16-23. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3161
Saufi, I., & Rizka, M. (2021). Analisis Pengaruh Media Pembelajaran Film Dokumenter Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 6(1), 55-59. doi:https://doi.org/10.33394/jtp.v6i1.3626
Suarni, G., Rizka, M., & Zinnurain, Z. (2021). Analisis Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Paedagogy, 8(1), 31-38. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3226
Surodiana, S. (2020). Penerapan Media Permainan Sosiology Shot Traditional (SOSIS –T) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Sosiologi Siswa MAN 1 Lombok Timur. Jurnal Paedagogy, 7(4), 302-311. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2927
Trianto. (2011). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik.Jakarta: Prestasi Pustaka.
Wibowo, M. E. (2018). Profesi Konseling Abad 21. Semarang: UNNES Press
DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v9i2.4973
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Sahwan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Paedagogy
ISSN: 2722-4627 (Online)
Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)
Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.