Penerapan Metode Diskusi Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Pembuatan RPP di SMKN 3 Gowa

H. Karnedy Bolong

Abstract


The purpose of this study was to improve the ability of teachers in making lesson plans through guided discussions at SMKN 3 Gowa. The research used is school action research which is carried out in 2. This research instrument uses tests and non-tests. The data analysis technique used was descriptive which was carried out through three stages, namely: data reduction, data exposure, and inference. The results of this study indicate that the data in the first cycle with an average value of 59.7 with completeness of 43.3% and the ability of teachers to use lesson plans by 50% where these results have not reached the target set, then the action is taken in Cycle II by doing improvement of learning and lesson plans, so that learning outcomes increase to 72.0%. So it can be concluded that the guided discussion method can improve the ability of teachers in making lesson plans at SMKN 3 Gowa.


Keywords


Ability of Teachers, Lesson Plans, Guided Discussions.

References


Arikunto, S. (2008). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Karya.

Jamilan, J. (2017). Melaksanakan Bimbingan Berbasis KKG sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Penyusunan RPP Berkarakter di SDN 46 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i1.470

Kamaruddin, H. (2021). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru SMK Negeri 4 Gowa dalam Melaksanakan Proses Pembelajaran di Kelas Melalui Program Supervisi. Jurnal Paedagogy, 8(3), 414-421. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3894

Mulyasa, E. (2004). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja

Sagala, Syaiful. (2006). Konsep dan Makna Pembelajaran; Untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar, Bandung: Penerbit Alfabeta

Salim, A. (2017). Mengoptimalkan Pendampingan Berbasis KKG dalam Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas SD 29 Mataram dalam Penyusunan RPP. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i1.392

Sugiyono. (2009). Statistika Untuk Penelitian, Bandung: Alfabeta

Sukardi. (2005). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya, Jakarta: Bumi Aksara.

Syah, Muhibin. (2004). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru, Bandung: Penerbit PT. Remaja Rosdakarya.

Tilaar, H. AR. (2008). Manajemen Pendidikan Nasional. Bandung: Remaja Rosdakarya

Wahyuni, T. (2021). Supervisi Klinis oleh Kepala Sekolah guna Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Mengelola Administrasi Kelas di SD Negeri 42 Ampenan. Jurnal Paedagogy, 8(2), 264-270. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3561

Yatmini, Y. (2016). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Penyusunan RPP yang Baik dan Benar Melalui Pendampingan Berbasis KKG di SDN Model Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 2(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v2i2.462




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i4.4103

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 H. Karnedy Bolong

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.