Penerapan Media Alat Bantu Box untuk Meningkatkan Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Jongkok Siswa SD Negeri 30 Mataram

Winarni Winarni

Abstract


This study aims to improve the learning outcomes of the squat-style long jump through the application of media box tools for students of SDN 30 Mataram. This research method uses classroom action research. The subjects of this study were 15 fifth grade students at SDN 30 Mataram. The research instrument uses observation, tests, and questionnaires. The data analysis technique of this research used descriptive qualitative and quantitative analysis. The results showed that the squat style long jump learning through the use of boxed media could increase students' focus and activeness as well as a pleasant learning atmosphere, so that it was proven to improve student learning outcomes.


Keywords


Learning Outcomes, Long Jump, Media, Tool Box.

References


Abu Ahmadi, Widodo Supriyono. (2004). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Agus Kristiyanto. (2010). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Dalam Pendidikan Jasmani & Kepelatihan Olahraga. Surakarta: UNS Press.

Dadang Heryana, Giri Verianti. (2010). Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan untuk Siswa SD-MI Kelas V. Jakarta: Aneka Ilmu.

Depdiknas. (2007). Naskah Akademik Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. Jakarta: BPP Pusat Kurikulum.

Djumindar, Mochamad. (2004). Gerakan-gerakan Dasar Atletik dalam Bermain. Jakarta: Grafindo Persada.

Djumrah, D. (2020). Upaya Meningkatkan Kesegaran Jasmani Melalui Pendekatan Bermain dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani bagi Siswa SMP Negeri 1 Bungku Timur Sulawesi Tengah. Jurnal Paedagogy, 7(4), 362-368. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2878

Donald, H. (2017). Upaya Mengoptimalkan Kemampuan Lari Cepat dengan Menggunakan Alat Bantu Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i2.566

Hamalik, Oemar. (2004). Alat Pendidikan. Bandung: PT Aditya Bakti

Magdalena, M. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Jongkok Melalui Penggunaan Media Alat Bantu Box bagi Siswa SDN 38 Ampenan. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 5(2), 167-173. doi:https://doi.org/10.33394/jtp.v5i2.3061

Mardiana, dkk. (2010). Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Jakarta: Aneka Ilmu

Nanang Sudrajat, dkk. (2005). Buku Penjas Orkes Kelas V. Bandung: PT. Sarana Panca Karya Nusa.

Soekidjo. (2003). Alat Bantu Pembelajaran. Jakarta.

Suarni, G., Rizka, M., & Zinnurain, Z. (2021). Analisis Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Paedagogy, 8(1), 31-38. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3226

Sumantri M. Dan Syaodih, N (2006). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Universitas Terbuka.

Tim Bina Kerja Guru. (2004). Pendidikan Jasmani untuk Sekolah Dasar Kelas 4. Jakarta: Erlangga.

Wina Sanjaya. (2006). Prinsip Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Zainuri, K. (2020). Peningkatan Hasil Pembelajaran Lompat Jauh Melalui Pendekatan Bermain Longu pada Siswa Kelas IV SDN 37 Ampenan. Jurnal Paedagogy, 7(1), 35-42. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i1.2513




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i4.3986

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Winarni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.