PERANAN PIMPINAN PERGURUAN TINGGI DALAM MENINGKATKAN MUTU DOSEN

Zulfakar Zulfakar

Abstract


The implementation of higher education cannot be separated from national education as a continuing higher education from the previous education level. The 2012 Higher Education Law stipulates in article 1 point 18 that: Higher Education Standards are standard units which include national education standards, plus research standards and community service standards. Therefore, it is determined that lecturers are professional educators and scientists which has the main task of transforming, developing, distributing knowledge and technology including: education, research, and community service, which is known as the Tridarma Perguruan Tinggi. As a professional worker, lecturers should always be able to develop themselves, improve quality, both themselves and leaders. One of the integrated characteristics of higher education leadership is an educator. Lecturers who act as leaders must always maintain efforts to empower members of the organization such as lecturers who are an investment in higher education. The higher the lecturer's achievement, the higher the level of quality of higher education.

Keywords


higher education; leadership; lecturer; quality

Full Text:

PDF

References


Badan Akreditasi Nasional Perguruan Tinggi 2010. Pedoman Akreditasi. Jakarta:BAN-PT.

Danim, Sudarwan. (2006). Visi Baru Manajemen Sekolah dari Dua Birokrasi ke Lembaga Akademik. Jakarta: Bumi Aksara.

Ghafur, A. Hanief Soha. (2008). Manajemen Penjaminan Mutu Perguruan Tinggi di Indonesia: Suatu Analisis Kebijakan. Jakarta: Bumi Aksara.

Harun, Cut Zahri. (2010). Manajemen Sumber Daya Pendidikan. Yogyakarta: Pena Persada Jaya.

Juran, J. M. (1995). Merancang Mutu. Jakarta: PT. Pustaka Binaman Pressindo.

Kementerian Pendidikan Nasional. (2010). Rencana Strategis Pendidikan Nasional. Jakarta: Kemdiknas.

Keputusan Menteri Pendidikan Nasional Nomor: 36.D/O/2001 tentang: Petunjuk Teknis Pelaksanaan Penilaian Angka Kredit Jabatan Dosen tanggal 1 Mei 2001.

Keputusan Menkowasbangpan Nomor: 38/Kep/MKWAS-PAN/8/1999 tanggal 24 Agustus 1999 tentang Petunjuk Teknis Pelaksanaan Penilaian Angka Kredit Dosen.

Nasution, M. N. (2001). Manajemen Mutu Terpadu (Total Quality Management). Jakarta: Ghalia Indonesia.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Eko Jaya.

Ruky, Achmad S. (2003). Sumber Day a Manusia Berkualitas Mengubah Visi Menjadi Realitas. Jakarta: Gramedia.

Sallis, Edward. (1993). Total Quality Management in Education. London: British Liberary Cataloging and Publishing Data.

Siagian, Sondang P. (1996). Peranan Staf dalam Manajemen. Jakarta: Gunung Agung.

Sudiyono. (2004). Manajemen Pendidikan Tinggi. Jakarta: Rineka Cipta. Tahun 2012. Jakarta: Sinar Grafika.

Tampubolon, Daulat. P. (2001). Pergurun Tinggi Bermutu: Paradigma Baru Manajemen Pendidikan Tinggi Menghadapi Tantangan Abad ke-21. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Tilaar H. A. R. (2004). Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Rineka Cipta.

Tilaar, H. A. R. (1998). Beberapa Agenda Reformasi Pendidikan Nasional dalam Perspektif Abad ke- 21. Magelang: Tera Indonesia.

Tjiptono, Fandy. (2005): Prinsip-prinsip Total Quality Service. Yogyakarta: Andi Offset.

Tuwo, Ambo. (2009). Sistem Penjaminan Mutu Akademik Internal Program Pascasarjana Universitas Hasanuddin. Samarinda: Forum Pimpinan PPs Perguruan Tinggi Negeri Se-Indonesia.

Undang-Undang Dasar 1945 dan Amandemennya. Solo: Sendang Ilmu.

Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Jakarta: CV. Eko

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sinar Grafika.

Undang-Undang Pendidikan Tinggi. 2012 Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 12

Usman, Husaini. (2009). Manajemen: Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Winardi. (2002). Motivasi dan Pemotivasian dalam Manajemen. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v2i1.3043

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Zulfakar Zulfakar



Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.