Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya

Asmuni Asmuni

Abstract


The purpose of this study was to analyze the problems of online learning during the Covid-19 pandemic and the solutions to solve them. This type of research is literature study or library research using secondary data sources collected through textbooks, e-books, perodical, statutory regulations, websites, and other sources relevant to the research problem. The research data were analyzed qualitatively with an interactive model, which consists of data collection, data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results of this study indicate that the implementation of online learning during the Covid-19 pandemic has various problems experienced by teachers, students, and parents. The teacher's problems are in the form of weak mastery of IT and limited access to supervision of students, from students in the form of inactivity in learning, limited support facilities and internet network access, while from parents in the form of limited time in accompanying their children during online learning. These various problems can be overcome by increasing competency in IT mastery, intensive supervision by involving the role of parents, and providing manual assignments.

Keywords


Problems, Online Learning, Covid-19, Solutions.

References


Arianty, Dini. (2020). Belajar dari Covid-19 dalam Pengalaman Baik Mengajar dari Rumah di Masa Pandemi Covid-19 Mata Pelajaran Matematika (e-book). Jakarta: Kemdikbud.

Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Bilfaqih, Yusuf dan Qomaruddin, M. Nur. (2015). Esensi Pengembangan Pembelajaran Daring. Yogyakarta: Deepublish

Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 165-175. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2654

Hignasari, L., & Supriadi, M. (2020). Pengembangan E-Learning dengan Metode Self Assessment Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Mahasiswa Universitas Mahendradatta. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 206-219. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2476

https://www.jpnn.com/news/prof-ojat-guru-tidak-akan-tergantikan-dengan-teknologi,

https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/09/mendikbud-dan-mendagri-gelar-rakor-dengan-kepala-daerah-bahas-pembelajaran-di-masa-pandemi)

Keputusan Bersama Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Menteri Agama, Menteri Kesehatan dan Menteri Dalam Negeri No. 01/KB/2021, No. 516 Tahun 2020, No. HK.03.01/Menkes/363/2020, dan No. 440-882 tentang Panduan Penyelenggaraan Pembelajaran pada Tahun Ajaran 2020/2021 dan Tahun Akademik 2020/2021 di masa Covid-19

Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Islam Kemenag Nomor 3451 Tahun 2020 tentang Petunjuk Teknis Penyelenggaraan Pembelajaran PAI di Sekolah Pada Masa Kebiasaan Baru

Nazir, Moh. (2014). Metode Penelitian, Jakarta: Ghalia Indonesia

Nurhayati, E. (2020). Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Quiziz pada Masa Pencegahan Penyebaran Covid-19. Jurnal Paedagogy, 7(3), 145-150. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2645

Pusptasari, Dewi. (2020). Praktik Baik Pembelajaran di Rumah bagi Guru dalam Pengalaman Baik Mengajar dari Rumah di Masa Pandemi Covid-19 Mata Pelajaran Bahasa Inggris (e-book). Jakarta: Kemdikbud.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta

Susani, Arie. (2020). Layanan Pembelajaran di Rumah saat Pandemi Covid-19 dalam Pengalaman Baik Mengajar dari Rumah di Masa Pandemi Covid-19 Mata Pelajaran Bahasa Inggris (e-book). Jakarta: Kemdikbud.

Susilowati. (2020). Pengalaman Baik Pembelajaran di Rumah Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SMPN 6 Semarang dalam Pengalaman Baik Mengajar dari Rumah di Masa Pandemi Covid-19 Mata Pelajaran Bahasa Indonesia (e-book). Jakarta: Kemdikbud.

Susmiati, E. (2020). Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Melalui Penerapan Model Discovery Learning dan Media Video Dalam Kondisi Pandemi Covid-19 bagi Siswa SMPN 2 Gangga. Jurnal Paedagogy, 7(3), 210-215. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2732

Undang-undang Dasar 1945 Pasal 31 ayat (1)

Undang-undang Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2941

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Asmuni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.