Pengaruh Media Papan Flanel Terhadap Minat Belajar Siswa
Abstract
The purpose of this study was to analyze the effect of the use of flannel board media on students' interest in learning mathematics in class VII in Al Rusnaniah Islamic Junior High School. This research method uses experiments. The population in this study was grade VII students of Al Rusnaniah Islamic Middle School. Data collection techniques in this study used a questionnaire and documentation method. Data analysis techniques used statistical analysis with the Chi square formula (〖x〗^ 2). The results of this study indicate that the value of x_ (count) ^ 2 by 6.477 and the value of x_ (table) ^ 2 at a Significant level of 5% with dk (f_h-1) = 2-1 = 1 greater than the value of x ^ 2 in the table (6,477 > 3,841), means that H_0 is rejected and Ha is accepted which reads that there is an influence of the use of flannel board media on students' interest in learning for grade VII in mathematics in Al Rusnaniah Islamic Junior High School, so it can be concluded that the results of this study are significant.
Keywords
Full Text:
PDF (BAHASA INDONESIA)References
Abdul Rohim. (2011). Pengaruh minat belajar terhadap prestasi belajar.Universitas Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Achmad, H. (2018). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Pendek Bahasa Inggris di SMAN 3 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(1), 41-47. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i1.900
Arief S Sadiman, dkk. (2012). Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Etimar. (2016). Pengaruh Media Video Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA.Universitas Negeri yogyakarta
Elfan Rosyidi. (2011). Pengaruh Media Flash Terhadap Minat Belajar Pada Kompetensi Alat Ukur.Universitas Negeri Yogyakarta.
Elaine B Jhonson. (2011). CTL Contextaual Teaching & Learning. Bandung: Kaifa
Fristoni, Meilia dan Subagyo, Fx Mas. (2013). Penggunaan Media Papan Flanel Untuk Meningkatkan Proses Pembelajaran Tematik Pada Siswa Sekolah Dasar.Universitan Negeri Surabaya.
Heriyati. (2017). Pengaruh minat dan motivasi brelajar terhadap prestasi belajar matematika. Universitas Indraprasta PGRI.
Khoirul Anam. (2015). Pngaruh media pembelajaran terhadap minat belajar pada mata pelajaran PAI.UM Surabaya.
Kurniawati, W., & Ahmad, M. (2018). Analisis Pembuatan Media Pembelajaran dalam Mata Kuliah Pendidikan Multimedia oleh Mahasiswa Program Studi Teknologi Pendidikan IKIP Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(2), 215-219. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i2.1133
Lowrie dan Patahuddin. (2105). ELPSA-Kerangka Kerja untuk Pembelajaran Matematika. University of Canberra.
M. Sobry Sutikno. (2007). Strategi Belajar Mengajar.Bandung: PT Refika Aditama.
Ndapa Lawa, S. (2020). Pengaruh Integrasi Bahan Ajar Media Picture Series Berbasis Flash Melalui Pendekatan Komunikatif Terhadap Kemampuan Bercerita. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(1), 139-146. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i1.2453
Oemar Hamalik. (2015). Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Bumi Aksara
Riduwan. (2013). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian.Bandung: Alfabeta.
Riduwan. (2009). Metode dan Teknik Menyusun Tesis. Bandung: Alfabeta.
Sanjaya W. (2013). Penelitian Pendidikan. Bandung: Kencana.
Sanjaya W. (2009). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Selamet, I. (2020). PENGGUNAAN MEDIA VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN IPS SISWA KELAS V SD INPRES TUMPU JAYA I. Jurnal Paedagogy, 7(2). doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2505
Sugiyono. (2012). Statistika Untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta.
Ulya, Himmatul., Masrukan, dan Kartono. (2012). Keefektifan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Probing-Prompting Dengan Penilaian Produk. Conservation University
Wibawa, R. (2020). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA TIGA DIMENSI DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL BENDA PADA SISWA TUNA NETRA. Jurnal Paedagogy, 5(2). doi:https://doi.org/10.33394/jp.v5i2.2597
DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2744
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Hadi Gunawan Sakti, Hamzah Parhan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Paedagogy
ISSN: 2722-4627 (Online)
Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)
Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.