Pengaruh Teknik Assertive Training Terhadap Penyesuaian Diri Siswa di SMAS Darul Hikmah Mataram

M Syarafuddin, Yuliastri Yuliastri

Abstract


The purpose of this study was to determine the effect of assertive training techniques on the adaptation of class X students at SMAS Darul Hikmah Mataram. This research method uses experiments. The population in this study were all students of class X SMAS Darul Hikmah Mataram, amounting to 16 students. In this study using purposive sampling to determine the sample and produced 6 students to study who experienced low adjustment. Data collection techniques using questionnaires, observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques using statistical analysis with the t-test formula. In accordance with the results of the calculation of tcount obtained from the results of the study showed 12,156. While the t-test value in the table with db (N-1) = 6-1 = 5 with a significance level of 0.05 or 5% = 2.015. So the results obtained in this study are greater than t table (12,156> 2,015), thus the conclusion obtained in this study is that there is an influence of assertive training techniques on the adjustment of class X students in SMAS Darul Hikmah Mataram.


Keywords


Assertive Training, Adjustment.

References


Ahmad, H., & Hartati, A. (2020). IMPLEMENTASI BUKU PANDUAN PELATIHAN SELF ADVOCACY SISWA SMP UNTUK KONSELOR SEKOLAH. Jurnal Paedagogy, 5(1). doi:https://doi.org/10.33394/jp.v5i1.2585

Arikunto, Suharsimi. (2014). Prosedur Penelitian. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Depdikbud. (2001). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta : Balai Pustaka.

Enung, Fatimah. (2010). Psikologi Perkembangan (perkembangan peserta didik). Bandung : CV Pustaka Setia.

Gunarsa. (2007). Buku Konseling dan Psikoterapi. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Hartono & Boy, Soedarmadji. (2012). Psikologi Konseliing. Jakarta : Kencana.

Hendriati, Agustiani. (2009). Psikologi Perkembangan (Pendekatan Ekologi Kaitannya dengan Konsep Diri dan Penyesuaian Diri pada Remaja). Bandung : PT Refika Aditama.

Hergina, I. (2012). Hubungan Antara Konsep Diri dengan Perilaku Asertif Pada Siswa MAN Wonokromo Bantul Yogyakarta. Jurnal Psikologi, Vol.1(1) 54-63.

Herni, Rosita. (2010). Pada Penelitian : Hubungan Antara Perilaku Asertif Dengan Kepercayaan Diri Pada Mahasiswa.

Komalasari, Dewi. (2011). Pengaruh Dukungan Orangtua Terhadap Penyesuaian Diri Anak di SMPN 18 Mataram Tahun Pelajaran 2010/2011. Mataram: Program Studi S1 Psikologi Pendidikan dan Bimbingan. IKIP Mataram.

Maemunah. (2010). Identifikasi Kemampuan Penyesuaian Diri Siswa di MAN 2 Mataram Tahun Pelajaran 2009/2010. Mataram: Program Studi S1 Psikologi Pendidikan dan Bimbingan. IKIP Mataram.

Riduwan. (2013). Skala pengukuran variabel-variabel penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Suryadi, S., & Gunawan, I. (2018). Pengaruh Teknik Asertif Training Terhadap Sikap Tanggung Jawab Pada Siswa MTs. Penyaring Kabupaten Sumbawa Besar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(1), 103-108. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i1.907

Wahyuningsih, W. (2019). Penerapan Metode Latihan Mandiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa SMP Negeri 1 Kayangan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(2), 149-155. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i2.1813




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2721

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 M Syarafuddin, Yuliastri Yuliastri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.