Development of Flipbook-Based E-Module Teaching Materials to Enhance Independence and Learning Outcomes of High School Students
Abstract
This study aims to develop a flipbook-based e-module as an innovative teaching material to enhance students’ independence and learning outcomes in economics at SMA Kalam Kudus Medan. This research employs the Research and Development (R&D) method with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) involving 31 tenth-grade students as research subject this research. Data collection was conducted through interviews, questionners, and tests, analysed used descriptive statistics and SPSS statistical tests. The validation results indicate that the developed e-module received scoresof 91.67% (high feasible) form subject matter experts, 86.84% (feasible) form media experts, and 79.46% (feasible) from instructional design experts. These findings suggest that the flipbook-based e-module is effective in improving both students’ learning independence and academic performance. Therefore, this teaching material is recommedence for implementation in learning to support the transformation of digital-based education.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adawiyah, S. R., & Yanti, P. G. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Digital Flipbook Pada Materi Menulis Puisi Kelas IV SDN Pesanggrahan 05 , Jakarta Selatan. Jurnal Spektrum Penelitian Pendidikan Dasar, 4(1), 23–33.
Amir, N. A., Yunus, S. R., & Hasanuddin, H. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran E-Modul Berbasis Flipbook Untuk Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Smp Kelas Vii Pada Materi Tata Surya. Jurnal IPA Terpadu, 7(1), 103. https://doi.org/10.35580/ipaterpadu.v7i1.25375
Ayu, D., Rohmah, N., & Kurnia, I. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Flipbook Pada Materi Gaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Gandu. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 7(1), 1208–1215. https://doi.org/10.29407/zpgx8v55
Azizah, E. D., & Sukardi. (2024). Innovation in Indonesian Language Learning: The Impact of Flipbook Media on Elementary School Students’ Learning Outcomes. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 8(2), 316–327. https://doi.org/10.23887/jisd.v8i2.74552
Dalyono, M. (2010). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka cipta.
Depdiknas. (2003). Undang-Undang Nomor 20.
Dhia, A. A., & Friyatmi. (2024). Pengembangan E-Modul Ekonomi Menggunakan Aplikasi Flip-Pdf. Jurnal Salingka Nagari, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.24036/jsn.v3i1.177
Djamarah, S. B. (2010). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka cipta.
Fajrin, G. I. M., & Rafsanjani, M. A. (2020). Penerapan Problem-Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Murid Pada Pelajaran Ekonomi Kelas X IIS Ghaisani Intan Martikasari Fajrin Penerapan Problem-Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. JUPE, 8(3), 95–100. https://doi.org/10.26740/jupe.v8n3.p95-100
Hayati, S., Budi, A. S., & Handoko, E. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Fisika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF2015, 4, 49–54. http://snf-unj.ac.id/kumpulan-prosiding/snf2015/
Juita, R. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Pada Materi Hidrokarbon Menggunakan Media Model Molekul (Molymod) Di Kelas X Jurusan Agribisnis Tanaman Perkebunan Smk Negeri 2 Solok Selatan Tahun Pelajaran 2021/2022. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(3), 489–493. https://doi.org/10.60126/maras.v1i3.87
Khairinal, K., Suratno, S., & Aftiani, R. Y. (2021). Pengembangan media pembelajaran e-book berbasis flip pdf professional untuk meningkatkan kemandirian belajar dan minat belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi siswa kelas x iis 1 sma negeri 2 kota sungai penuh. JMPIS: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 458–470. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i1
Masgumelar, N. K., & Mustafa, P. S. (2021). Teori Belajar Konstruktivisme dan Implikasinya dalam Pendidikan. GHAITSA: Islamic Education Journal, 2(1), 49–57. https://doi.org/10.62159/ghaitsa.v2i1.188
Mawadha, P. R., Alfiana, R., Yulifianti, R., Sr, R., & Mahendra, T. (2024). Kontribusi Nilai-Nilai Pancasila sebagai Landasan dalam Membangun Nilai Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar. Journal On Education, 6(3), 16513–16520.
Mulwanti, E., Misdalina, & Ningsih, Y. L. (2022). Pengembangan E-modul Menggunakan Flipbook Maker Pada Materi Matriks untuk Siswa SMA. JPDK: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1), 86–95. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i1.3386
Mulyaningsih, N. N., & Saraswati, D. L. (2017). Penerapan Media Pembelajaran Digital Book Dengan Kvisoft Flipbook Maker. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1), 25. https://doi.org/10.24127/jpf.v5i1.741
Priwantoro, S. W., Arif, B., & Fahmi, S. (2020). Penerapan Pembelajaran dengan E-Modul Berbasis Kvisoft Flipbook Maker untuk Mata Kualiah Program Linier. At-Taqaddum, 12(1), 1. https://doi.org/10.21580/at.v12i1.4515
Puspitasari, R., Hamdani, D., & Risdianto, E. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis Hots Berbantuan Flipbook Marker Sebagai Bahan Ajar Alternatif Siswa Sma. Jurnal Kumparan Fisika, 3(3), 247–254. https://doi.org/10.33369/jkf.3.3.247-254
Putra, A. D., Yulianti, D., & Fitriawan, H. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Flipbook Digital untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran pada Siswa Sekolah Dasar. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(4), 2173–2177. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i4.1748
Putri, V. Y., Susandi, A., & Zativalen, O. (2024). Pengembangan E-Modul Berbasis Flipbook Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas IV Di Sekolah Dasar. JPDI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 9(3), 186–191. https://doi.org/10.26737/jpdi.v9i3.5704
Reeness, J. (2019). Research and Development Methodology. Springer.
Sidabutar, M. J., & Sidabutar, N. A. L. (2024). Development of Animated Videos with the Doratoon Application on Trade Materials Between Region and Countries. Pakar Pendidikan, 21(1), 88–98. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/pakar.v22i1.506 Marta
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan RnD. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (kuantitatif, kualitatif, kombinasi, R&D dan penelitian tindakan. Bandung: Alfabeta.
Sümen, A., & Evgin, D. (2021). Social Media Addiction in High School Students : A Cross ‑ Sectional Study Examining Its Relationship with Sleep Quality and Psychological Problems. Child Indicators Research, 14(1), 2265–2283. https://doi.org/10.1007/s12187-021-09838-9
Umami, D. V., & Sakti, N. C. (2024). Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Berbasis Flipbook pada Materi OJK untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Eduktif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(5), 6138–6149. https://doi.org/10.3100/edukatif.v6i5.7589
Velinda, F., Kurnianti, E. M., & Hasanah, U. (2024). Analisis Kebutuhan Media Digital Flipbook Interaktif Berbasis Web untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ba, 8(2), 1308–1316. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i2.7325
DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v12i2.15101
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 The Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Paedagogy
ISSN: 2722-4627 (Online)
Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)
Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.