Development of Enrichment Book of Banjarnegara Folktales in Ngapak Dialect Assisted by Audio Quick Response (QR) Code for High School Students
Abstract
This study aims to create an enrichment book featuring Banjarnegara folklore in the Ngapak dialect, enhanced with audio Quick Response (QR) code specifically designed for high school students. The research employs a Research and Development (R&D) method, utilizing the ADDIE model. The instruments used in this research include observation sheets, interview guidelines, questionnaires, validation tests, and assessments. Additionally, the data were analyzed using qualitative descriptive analysis techniques, the Likert Scale, and the Wilcoxon Test. The results obtained were the prototype of the Kumpulan Cerita Rakyat Banjarnegara book. The book contains five Banjarnegara folktales including Mula Bukane Banjarnegara, Kawah Sikidang, Asal Usule Kalibening, Mitos Jalatunda, and Ki Ageng Giring written in ngapak dialect Javanese. In addition to featuring illustrations, the book includes an audio QR code to enhance its innovation and differentiation. According to the results of the expert validation test, the product received a total score of 382, indicating it is feasible. Furthermore, the effectiveness test results showed a significance value of 0.00, confirming its effectiveness.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustine, S. (2022). Pengajaran Teks Naratif Menggunakan Cerita Rakyat Lokal: Analisis Pendidikan Karakter, Nilai Moral, dan Nilai Budaya. Jurnal Ilmiah: Widya Borneo, 4(2), 103
Andriani, E. Y., Subyantoro, & Mardikantoro, H. B. (2018). Pengembangan Buku Pengayaan Keterampilan Menulis Permulaan yang Bermuatan Nilai Karakter pada Peserta Didik Kelas 1 SD. JP-BSI: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 27
Andriyani, V. (2019). Pengembangan Buku Pengayaan Cerita Legenda di Banjarnegara untuk Pembelajaran Cerita Legenda di SMP Negeri 3 Punggelan. Universitas Negeri Semarang.
Branch, R. M. (2009). Intructional Design the ADDIE Approch. New York: Spiringer
Cahyani, A. W. P., & Subrata, H. (2022). Analisis Problematika dalam Pembelajaran Muatan Lokal Bahasa Jawa di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 8(2), 106
Danandjaja, J. (1991). Foklor Indonesia Ilmu Gosip, Dongeng, dll. Jakarta: PT. Pustaka Utama Grafiti.
Fadilatunnisyah, F., Fakhirah, R., Fasha, E. A., Putri, A. K., & Putri, D. A. J. D. (2024). Penggunaan Uji Wilcoxon Signed Rank Test untuk Menganalisis Pengaruh Tingkat Motivasi Belajar Sebelum dan Sesudah Diterima di Universitas Impian. IJEDR: Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(1), 582
Ferdianto, V. B., & Rusman. (2018). Evaluasi Implementasi Kurikulum Muatan Lokal Bahasa Daerah dan Pendidikan Lingkungan Hidup. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 11(2), 123
Gunawan, A. W., Smaragdina, A. A., Akbar, I. P. F., Nasmansyah, W., Sari, A. Y., Fauziah, N., & Wardhani, E. R. (2024). Pemanfaatan Augmented Reality ( AR ) dalam Pengembangan E- Modul Gamifikasi Berbasis Problem Based Learing untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. JRIP: Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 4(3), 1985
Halimah, N., Hadiyanto, & Rusdinal. (2023). Analisis Pembelajaran Berdiferensiasi sebagai Bentuk Implementasi Kebijakan Kurikulum Merdeka. Pendas: Jurnal Pendidikan Dasar, 08(01), 5019
Harisatunisa, & Sauqi, C. (2023). Implementasi Pembelajaran Kontekstual Berbasis Budaya Lokal Penginyongan di SD N 05 Teluk, Kabupaten Banyumas. Jurnal Kependidikan, 11(2), 213
Hasibuan, E., Yahya, & Hadiyanto. (2022). Meningkatkan Penyelenggaraan Pendidikan Berkualitas: Perspektif dari Riset Buku Teks. Ability: Journal of Education and Social Analysis, 3(3), 69
Ichsani, A. F., & Hizbullah. (2024). Penyebab Rendahnya Minat Peserta Didik pada Pembelajaran Bahasa Jawa di Sekolah Dasar. JESE Journal of Elementary School Education, 1(1), 6
Latifah, D. N. (2023). Analisis Gaya Belajar Siswa untuk Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Dasar. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 71
Martha, N. U., & Andini, N. P. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Cerita Rakyat Kabupaten Banjarnegara. JINoP: Jurnal Inovasi Pembelajaran, 5(2), 85
Maulida, I., & Mulyawati, I. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Discovery Learning Berorientasi Komunikasi Ilmiah pada Materi IPA Kelas 5 Sekolah Dasar. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 10(4), 1120
Melani, M. V., & Qomariyah, U. (2022). Pengembangan Buku Pengayaan Cerita Rakyat Jepara Bermuatan Nilai Humanis bagi Peserta Didik SMP. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 22(2), 195
Muharom, L. A. (2016). Penerapan Model Presensi Ujian Semester Berbasis Quick Response Code (QR Code) di Universitas Muhammadiyah Jember. JUSTINDO: Jurnal Sistem & Teknologi Informasi Indonesia, 1(2), 114
Murniayudi, H., & Sujarwo. (2021). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Kearifan Lokal terhadap Karakter Peduli Sosial. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 5(1), 12
Novalis, D., Sumarno, Y., & Paruntung, J. P. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Kontekstual dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar PAK. Edukasi : Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 10(2), 38
Nursa’ah, K. (2018). Cerita Rakyat di Kabupaten Banjarnegara. Sutasoma : Jurnal Sastra Jawa, 6(2), 46
Pahriah, Safitri, B. R. A., & Putrayadi, W. (2024). Development of an Innovative Contextual Chemistry Textbook on Hydrocarbon Concepts: Enhancing Students’ Mastery of Concepts. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 10(1), 231
Pawestri, A. G., Thanissaro, P., Kulupana, S., Istiani, A., Widhiyatmoko, Y., Raden, U., Lampung, I., & Lampung, U. (2020). Membangun Identitas Budaya Banyumasan melalui Dialek Ngapak di Media Sosial. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Jawa, 19(2), 255
Pusat Kurikulum dan Perbukuan. (2018). Panduan Pemilihan Buku Nonteks Pelajaran. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (2nd ed.). Bandung: Alfabeta.
Verrysaputro, E. A., & Subekti, P. A. (2023). Kontribusi Mata Pelajaran Muatan Lokal Bahasa Jawa dalam Penerapan Kurikulum Merdeka. Nusantara: Jurnal Pengembangan Bahasa Dan Sastra Daerah, 1(1), 22
Waruwu, M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1222
DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v12i2.15014
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 The Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Paedagogy
ISSN: 2722-4627 (Online)
Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)
Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.