Development of Student Activity Sheets (LAPD) Oriented to Project Based Learning (PjBL) to Improve Chemical Literacy Skills on Redox Material
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2015). Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran, Pengajaran dan Asesmen: Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Artini, N. P., & Wijaya, I. K. (2020). Strategi Pengembangan Literasi Kimia Bagi Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 7(2), 100-108.
BSKAP. (2022). Capaian Pembelajaran Pada Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah Pada Kurikulum Merdeka. Jakarta: BSKAP.
BSNP. (2014). Instrumen Penilaian Buku Teks Pelajaran. Jakarta: BSNP.
Dahar, R. W. (2011). Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.
Danoebroto, S. W. (2015). Teori Belajar Konstruktivis Piaget dan Vygotsky. Indonesia Digital Journal of Mathematics and Education, 2(3), 191-198.
Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA.
El-haqq, W. T., & Mitarlis. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Pada Materi Laju Reaksi Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa SMK. UNESA Journal of Chemical Education, 13(1), 30-37.
Eliza, W., & Yusmaita, E. (2021). Pengembangan Butir Soal Literasi Kimia Pada Materi Sistem Koloid Kelas XI IPA SMA/MA. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 5(2), 197-204.
Fadhilah, R., & Hidayah, R. (2020). Profil Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik Pada Materi Reaksi Reduksi Oksidasi dan Implementasi LKPD Berorientasi Blended Learning Di SMA. Prosiding Seminar Nasional Kimia, 135-143.
Hake, R. R. (1998). Interactive Engagement Versus Traditional Methods: A Six Thousand Student Survey of Mechanics Test Data for Introductory Physics Courses. American Journal Physics, 66(1), 64-74.
Ibrahim, & Wahyukartiningsih. (2014). Model Pembelajaran Inovatif Melalui Pemaknaan. Surabaya: Unesa University Press.
Kemendikbudristek. (2022). Panduan Pembelajaran dan Asesmen. Jakarta: Kemendikbudristek.
Laksono, P. J. (2018). Studi Kemampuan Literasi Kimia Mahasiswa Pendidikan Kimia Pada Materi Pengelolaan Limbah. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 2(1), 1-12.
Lutfi, A. (2021). Research and Development (R&D): Implikasi dalam Pendidikan Kimia. Surabaya: Jurusan Kimia FMIPA UNESA.
Ma'sumah, A., & Mitarlis. (2021). Pengembangan LKPD Berorientasi STEM dengan Model PjBL Materi Larutan Elektrolit Nonelektrolit dengan Memanfaatkan Bahan Sekitar. Journal of Innovation in Chemistry Education, 3(1), 22-34.
Mitarlis, Yonata, B., & Hidayah, R. (2017). Implementation of Science Character Values with Green Chemistry Insight Integrated on Basic Chemistry Course by Using Project Based Learning. Advance Science Letters, 23(12), 11943-11947.
OECD. (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework PISA. Paris: OECD Publishing.
OECD. (2023). PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education. Paris: OECD Publishing.
Prastowo, A. (2016). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Press.
Putri, M. H., & Rinaningsih. (2021). Review: Efektivitas LKPD Untuk Meningkatkan Keterampilan Literasi Sains Peserta Didik Dalam Pembelajaran Kimia. UNESA Journal of Chemical Education, 10(3), 222-232.
Rahayu, S. (2017). Mengoptimalkan Aspek Literasi Dalam Pembelajaran Kimia Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Kimia UNY, 1-16.
Rahayu, S. (2019). Socioscientific Issues: Manfaatnya dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Sains, Nature of Science (NOS) dan Higher Order Thinking Skills (HOTS). Seminar Nasional Pendidikan IPA UNESA, 1-14.
Riduwan. (2016). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Riyadhin, A. F., & Mitarlis. (2018). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) Untuk Melatihkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Pada Materi Redoks. UNESA Journal of Chemical Education, 1(1), 8-13.
Rusmini, Suyono, & Agustini, R. (2021). Analisis Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Pendidikan Kimia Melalui Self-Project Based Learning (SjBL) Di Era Pandemi Covid-19. Journal of Technology and Science Education, 11(2), 371-387.
Rusydiana, M., Nuriman, & Wardoyo, A. (2021). Pengaruh Model Project Based Learning Terhadap Higher Order Thinking Skills Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 13–16.
Shwartz, Y., Ben-Zvi, R., & Hofstein, A. (2006a). Chemical Literacy: What It Means to Scientists and School Teachers ? Journal of Chemical Education, 83, 1557-1561.
Shwartz, Y., Ben-Zvi, R., & Hofstein, A. (2006b). The Use of Scientific Literacy Taxonomy for Assessing The Development of Chemical Literacy among High-School Students. Chemistry Education Research & Practice, 7(4), 203–225.
Simamora, K. F. (2022). Kemampuan HOTS Siswa Melalui Model PjBL Ditinjau Dari Kemampuan Literasi Kimia Siswa. Journal of Innovation in Chemistry Education, 4(1), 55-65.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukmawati, W. (2019). Analisis Level Makroskopis, Mikroskopis, dan Simbolik Mahasiswa dalam Memahami Elektrokimia. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(2), 195-204.
Thiagarajan, S., & Semmel. (1974). Instructional Development for Training Teacher of Exceptional Children. Indiana: Indiana University Bioomington.
Thummathong, R., & Thathong, K. (2018). Chemical Literacy Levels of Engineering Students in Northeastern. Kasetsart Journal of Social Sciences, 39(3), 478-487.
Tim GLN Kemendikbud. (2017). Pedoman Penilaian dan Evaluasi Gerakan Literasi Nasional. Jakarta: Kemendikbud.
Toharudin, U., Sri, H., & Andrian, R. (2011). Membangun Literasi Sains Peserta Didik. Bandung: Humaniora.
Treagust, D. F. (2018). The Importance of Multiple Representations for Teaching and Learning Science. International Society for Research in Education and Science (ISRES), 215-223.
Ulandari, A., & Mitarlis. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berwawasan Green Chemistry Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Pada Materi Asam Basa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 15(1), 2764-2777.
Wardani, D. A., & Mitarlis. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Untuk Meningkatkan Keterampilan Literasi Sains Pada Materi Hidrokarbon Dan Minyak Bumi. UNESA Journal of Chemical Education, 7(2), 123-128.
Wardhana, S. O., Nabilah, S., Dewitasari, A. P., & Hidayah, R. (2022). E-Modul Interaktif Berbasis Nature of Science (NoS) Perkembangan Teori Atom Guna Meningkatkan Level Kognitif Literasi Sains Peserta Didik. UNESA Journal of Chemical Education, 11(1), 34-43.
Wasis, Rahayu, Y. S., Sunarti, T., & Indana, S. (2020). HOTS & Literasi Sains: Konsep, Pembelajaran, dan Penilaiannya. Jombang: Kun Fayakun Corp.
Zahro, B., & Mitarlis. (2021). Student Worksheet Oriented on Project Based Learning to Train Student Creative Thinking Skills on Acid-Base Material. UNESA Journal of Chemical Education, 10(1), 1-9.
DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v12i6.13183
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.