Kontinuitas Pendidikan Seni Teater di Komunitas Celah-Celah Langit Bandung

Muhammad Sirojul Muniir, Yudi Sukmayadi, Juju Masunah

Abstract


This research aims to describe the process of actor education, which includes materials, methods, and indicators of learning outcomes in the Celah-Celah Langit community as an effort to continuity theater arts education in Bandung. This research method used a descriptive method with a qualitative approach, where the data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The data analysis technique of this research used interpretative analysis. The results of this study indicated that art education in the community had a curriculum structure designed based on the community owner, namely (1) Actorial learning material obtained from the historical experience of the Community founder, (2) lecture learning methods used in teaching, with a game model for learning material (3) indicators of learning achievement as an actor who lives the character and increases maturity.


Keywords


Arts Education; Actor; Theater; CCL Community. .

References


Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. syakir Media Press.

Alfirdaus, M. M. (2023). PEMBELAJARAN PEMERANAN UNTUK PEMULA DENGAN MENGGUNAKAN TEKNIK KILPOI: PEMBELAJARAN PEMERANAN UNTUK PEMULA DENGAN MENGGUNAKAN TEKNIK KILPOI. GETER: Jurnal Seni Drama, Tari Dan Musik, 6(1), 86–92.

Anggraini, S., Heryanto, A., & Elvandari, E. (2023). Pembelajaran Seni Teater Pada Ekstrakurikuler Teater Teriax. Jurnal Sitakara, 8(1), 116–124.

Aprilia, W. (2020). Organisasi dan Desain Pengembangan Kurikulum. Islamika, 2(2), 208–226.

Ayunda, P. (2023). Pembelajaran Seni Budaya (Teater) di Kelas XI IPS 3 SMA Negeri 1 Lintau Buo Utara. Avant-Garde: Jurnal Ilmiah Pendidikan Seni Pertunjukan, 1(3), 410–418.

Creswell, W. J. (2016). Reserch Design Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitafin dan Campuran (4th ed.). Yogjakarta: Pustaka Pelajar.

Darman, R. A. (2021). Telaah Kurikulum. Guepedia.

Fitri, S. F. N. (2021). Problematika Kualitas Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1617–1620.

Fujiawati, F. S. (2016). Pemahaman konsep kurikulum dan pembelajaran dengan peta konsep bagi mahasiswa pendidikan seni. JPKS (Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni), 1(1).

Gasani, M. El. (2019). Pemberdayaan Masyarakat melalui Kegiatan Seni di Komunitas Celah-Celah Langit (KCCL). Umbara, 4(1), 1. https://doi.org/10.24198/umbara.v4i1.22415

Hasan, & Marlia, H. (2021). Pembelajaran Olah Tubuh Teater Menggunakan Metode Tutor Sebaya pada Ekstrakurikuler MAN 2 Palembang. Creativity And Research Theatre Journal, 3(2), 117–130.

Latuconsina, S. H. (2023). Fungsi Nyanyian Rakyat Dalam Tradisi Ma’arolo Lani Mala’apa Di Negeri Pelauw Maluku Tengah. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 7(1), 97–109.

Marciano, R. (2017). Olah Tubuh Teater. TEROB.

Marlia, H. (2022). Pembelajaran Olah Tubuh Dasar Teater Dengan Menggunakan Metode Tutor Sebaya Pada Ekstrakurikuler Di Man 2 Palembang. LJSE: Linggau Journal Science Education, 2(1), 67–78.

Marpaung, F. N., Nadeak, B., & Naibaho, L. (2023). Teknik Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 3761–3772.

Murdiyanto, E. (2020). Metode Penelitian Kualitatif (Sistematika Penelitian Kualitatif). Yogyakarta Press. Retrieved from http://www.academia.edu/download/35360663/METODE_PENELITIAN_KUALITAIF.docx

Nurdin, N. (2020). Manajemen sanggar seni tari tradisional Dinda Bestari di kota Palembang. Besaung: Jurnal Seni Desain Dan Budaya, 5(1).

Palupi, A. P. (2019). Nilai Estetika yang Terdapat pada Limbah Kaca di Galeri Otak Atik Daerah Yogyakarta. INVENSI, 4(1), 43–52.

Pranoto, I., Ediantes, E., & Siahaan, V. D. (2023). FILSAFAT PENDIDIKAN SEBAGAI KONSEP PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN SENI DI INDONESIA. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 3(2), 307–317.

Pusposari, W., Ansoriyah, S., Iskandar, I., & Rahmawati, A. (2022). Afirmasi Seni Teater di dalam Penguatan Pendidikan Karakter. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(02), 255–263.

Romi, M. Z., Fauzan, A., & Taruna, M. (2023). Menumbuhkan Karakter Disiplin Siswa Melalui Kegiatan Salam Pagi di SMPN 1 Lingsar. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 6(1), 108–112.

Romy, A. (2023). Analisis Struktur dan Nilai-Nilai Estetika Dalam Novel Indonesia. Jurnal Motivasi Pendidikan Dan Bahasa, 1(1), 40–50.

Sabri, I., Abdillah, A., Hidajad, A., & Suryandoko, W. (2021). Improvisasi Teater: Materi Kesiapan Aktor. GETER : Jurnal Seni Drama, Tari Dan Musik, 4(2), 1–14. https://doi.org/10.26740/geter.v4n2.p1-14

Sanusi, U. (2013). Pembelajaran dengan Pendekatan Humanistik (Penelitian pada Mts Negeri Model Cigugur Kuningan). Taklim, 355.

Soleh, I., Gasani, M. El, Biruni, M. Al, & Purwanti, T. (2021). Metode Penulisan Naskah Kolektif: Di Balik Pertunjukan Teater “Tanah Ode Kampung Kami.” Umbara, 6(2), 94. https://doi.org/10.24198/umbara.v6i2.33674

Sukmayadi, Y. (2022). Pembelajaran Teori Musik Secara Daring Menggunakan Model Pembelajaran Student Team Achievement Division (STAD). Virtuoso: Jurnal Pengkajian Dan Penciptaan Musik, 5(2), 110–116.

Wilyanti, L. S. (2020). Pengembangan bahan Ajar Video Tutorial Materi Olah Vokal pada Mata Kuliah Drama. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 10(1).

Yuningsih, C. R. (2022). Rancangan Kurikulum Sanggar Seni Rupa Anak Usia Dini. VISUALIDEAS, 2(1), 19–26.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v10i4.9171

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.