The Application of the Character Values of the Local Sipakatau Sipakainge Sipakalebbi to Enhance Students' Empathy through the Rational Building Model
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (ENGLISH)References
Anggraeni, R. , P., Zahro, V., & Taniady, V. (2020). Internalisasi Nilai Kebudayaan Lokal Bugis (Sipakatau, Sipakalebbi, dan Sipakainge): Upaya Meningkatkan Pendidikan Karakter di Era Digital. Jurnal PAKAR Pendidikan, 18(1), 35–45.
Borba, M. (2000). Membangun Kecerdasan Moral. Gramedia Pustaka.
Creswell, J. W. (2015). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Pustaka Pelajar.
Eisenberg, N., & Miller, P. , A. (1987). The Relation of Empathy to Prosocial and Related Behaviors. Psychological Bulletin, 101(1), 91–119.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi multivariate dengan Program SPSS. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hakam, K. , A. (2007). Model Pembelajaran Pendidikan Nilai. CV. Maulana.
Halima, A. , K. A. , & Z. K. (2021). Sipakatau, Sipakainge, Sipakalebbi: Sebuah Nilai Budaya Untuk Upaya Pencegahan Bullying Dengan Memaksimalkan Peran Bystander. Jurnal Indonesian Psychological Research, 3(2), 82–90.
Hasbi, M., & Komariah, S. (2022). Kearifan Lokal Sipakatau Sipakainge Sipakalebbi Sebagai Upaya Resolusi Konflik Siswa Di Media Sosial. Prosiding Seminar Nasional Bulan Kebangkitan.
Hendri. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Terintegrasi Kearifan Lokal (Sipakatau, Sipakalebbi, dan Sipakainge) Di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Palopo. Institut Agama Islam Negeri Palopo.
Herlin, Nurmalasari, A., Wahida, & Mamonto. (2021). Eksplorasi Nilai-Nilai Sipakatau Sipakainge Sipakalebbi Bugis Makassar Dalam Upaya Pencegahan Sikap Intoleransi. Alauddin Law Development Journal (ALDEV), 2(3), 284–292.
Hoffman, M. L. (2000). Empathy And Moral Development: Implications For Caring And Justice. Cambridge University Press.
Ikwumelu, S. , N., Bassey, M. , E., & Oyibe, O. , A. (2015). Social Studies Education And The Need For Value-Based Education In Nigeria. British Journal of Education, 3(11), 63–74.
Ismail, I. (2018). Memahami Budaya 3-S (Sipakatau, Sipakalebbi, Sipakainge). Citra Pustaka.
Kohlberg, L. (1984). The psychology of moral development: The nature and validity of moral stages. Harper & Row.
Kusuma, R. S. (2018). Peran Sentral Kearifan Lokal Dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 5(2), 228–239.
Lilian, O. (2018). Integration Of Value-Based Education In The Kenyan Education System As A Response To Emerging Challenges. International Journal of Multidisciplinary Research and Development Online.
Lina, S. , M., & Purnomo, A. (2019). Membangun Empati Siswa Melalui Sosiodrama Pada Materi Konflik Sosial Kelas VIII C SMP LAB UM. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 4(1), 8–14.
Nucci, L., Narvaez, D., & Krettenauer, T. (2014). Handbook Of Moral and Character Education. Routledge.
Rahmat, N. (2022). Penerapan Nilai Moral Melalui Budaya Sipakatau, Sipakalebbi, Sipakainge Pada Santri Pondok Pesantren Syiar Islam Sinjai. Universitas Muhammadiyah Makassar Fakultas.
Rasni, R. (2021). Eksistensi Budaya Sipakatau, Sipakainge, dan Sipakalebbi dalam Pembentukan Akhlak Santri di Pondok Pesantren Tassbeh Baitul Qur’an Kabupaten Pinrang. IAIN Parepare.
Ryan, K., & Bohlin, K. E. (2003). Building character in schools: Practical ways to bring moral instruction to life. Wiley.
Simamora, V. (2017). Meningkatkan Sikap Empati Terhadap Teman Sebaya Melalui Teknik Modeling Pada Siswa Kelas VII D SMP Stella Matutina Salatiga. Universitas Kristen Satya Wacana, 1-14.
Supriatna, N. (2016). Ecopedagogy: Membangun Kecerdasan Ekologis Dalam Pembelajaran IPS. PT Remaja Rosdakarya.
Sutiyono. (2013). Penerapan Pendidikan Budi Pekerti Sebagai Pembentukan Nilai Siswa Di Sekolah: Sebuah Fenomena Dan Realitas. Jurnal Pendidikan Karakter, 4(3), 309.
Suyatno, Jumintono, Pambudi, D. , I., Mardati, A., & Wantini. (2019). Strategy of Values Education in the Indonesian Education System. International Journal of Instruction, 12(1), 607–624.
DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v10i3.7683
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 The Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Paedagogy
ISSN: 2722-4627 (Online)
Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)
Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.