Eksistensi Kearifan Lokal Bali Pada Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar

Luh Tu Selpi Wahyuni, Nyoman Ayu Putri Lestari, I Made Aditya Dharma, I Wayan Lasmawan, I Wayan Suastra

Abstract


This study aims to analyze the existence of Balinese local wisdom, which is still being inserted into elementary school students learning in the Merdeka Curriculum. The research method used library research by prioritizing integrity, the accuracy of sources, relationships, meaning and suitability with the research focus. The data collection technique for this research was to study documentation articles indexed by Sinta and Scopus related to Balinese local wisdom in the Merdeka Curriculum and analyzed descriptively qualitatively. The results of this study indicated that: (1) Local wisdom in Bali remained timeless and sustainable when applied to learning in elementary schools, despite curriculum changes occurring every five years, (2) Balinese local wisdom, such as Tri Hita Karana and ethnomatics, continued to be incorporated into the curriculum, (3) science and mathematics were identified as subjects in the Merdeka curriculum that could be integrated with Balinese local wisdom, (4) Civics and Indonesian were identified as areas where Balinese local wisdom was not sufficiently applied in the Merdeka curriculum, and (5) traditional games and values in Balinese folklore were found to be aspects of Balinese local wisdom that were not adequately integrated into elementary school learning.


Keywords


Local Wisdom; Bali, Merdeka Curriculum, Elementary School. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis eksistensi kearifan lokal Bali yang masih dinsersi ke dalam pembelajaran siswa sekolah dasar pada Kurikulum Merdeka. Metode penelitian mengguna

References


Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394

Agus, P., Yasa, W., & Sujana, W. (2022). Budaya “mejejahitan” bagi wanita sebagai kearifan lokal di bali. Al-Mada: Jurnal Agama Sosisal Dan Budaya, 5(2), 193. https://doi.org/Canang sari masuk ke dalam persiapan upakara, dimana upakara merupakan wujud pelayanan yang diwujudkan dari hasil kegiatan kerja berupa materi yang dipersembahkan atau dikorbankan dalam sebuah upakara

Arviansyah, M. R., & Shagena, A. (2022). Efektivitas Dan Peran Dari Guru Dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Lentera, 17(1), 44. https://doi.org/10.33654/jpl.v17i1.1803

Asih, N. L. Y. U., & Ganing, N. N. (2022). Media Pembelajaran Berbasis Sparkol Videoscribe Materi Aksara Bali Kelas IV SD. Pendidikan Multikultur, 5(2), 9. https://doi.org/10.23887/jpmu.v5i1

Desfriyati, D., Nur Indah, A. P., Rustini, T., & Arifin, M. H. (2022). Menanamkan Sikap Budaya Lokal di Era Globalisasi pada Anak SD. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 128–133. https://doi.org/10.33487/mgr.v3i1.3504

Dewi, A. A. A. L., & Agustika, G. N. S. (2022). Menaikkan Motivasi Belajar dan Karakter Berbudaya Melalui LKPD Interaktif Menggunakan Model Predict Observe Explain Berbasis Etnomatematika Kelas I SD. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 5(2), 208. https://doi.org/10.23887/jp2.v5i2.48809

Dewi, L. P. A. F., & Abadi, I. B. G. S. (2022). Contextual Teaching and Learning Berbasis THK Dijadikan sebagai Model Pembelajaran IPAS di SD. Pendidikan Multikultur, 5(2), 80. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jpmu.v5i2.55993

Diputra, G. N. O., Pradnyana, P. B., Astuti, N. P. E., & ... (2022). Etnomatematika Pada Klakat Upacara Adat Bali. Kajian Teori Dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 5(1), 67. https://doi.org/https://doi.org/10.31764/elementary.v5i1.7392

Emalasari, N. P. A., & Wulandari, I. G. A. A. (2022). Penerapan Pembiasaan THK untuk Menaikkan Pendidikan Karakter Gotong Royong Siswa SD. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 22(3), 1561. https://doi.org/10.33087/jiubj.v22i3.2578

Fatha Pringgar, R., & Sujatmiko, B. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) Modul Pembelajaran Berbasis Augmented Reality pada Pembelajaran Siswa. Jurnal IT-EDU, 5(1), 319. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/it-edu/article/view/37489/33237

Iswatiningsih, D. (2019). Pengukuhan Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal di Sekolah. Jurnal Satwika, 3(Satwika (Kajian Ilmu Budaya dan Perubahan Sosial)), 155. https://doi.org/10.22219/satwika.vol3.no2.155-164

Juniawati, L., Armini, K. I., Priani, I. G. . A. P., Wahyudi, I., Ardani, N. W. S., & Erawati, N. K. I. (2019). Eksistensi Budaya Megoak-Goakan Dalam Mempengaruhi Akuntansi Khususnya Pengelolaan Dana Di Desa Panji. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Humanika, 9(1), 26. https://doi.org/10.23887/jinah.v9i1.19942

Kepakisan, D. K. W., Firmani, P. S., & Piliyani, N. M. (2022). THK Dalam Revolusi Industri 4 . 0 dan Implementasi Pada Kampus Merdeka. Seminar Nasional (PROSPEK I), 1(1), 68–69. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/prospek/article/view/1726

Mahanum, M. (2021). Tinjauan Kepustakaan. ALACRITY : Journal of Education, 1(2), 2. https://doi.org/10.52121/alacrity.v1i2.20

Mahlil, H., & Bangun, M. (2022). Analisis Program Guru Penggerak Sebagai Agen Transformasi Dalam Sistem Pendidikan Di Kota Subulussalam Provinsi Aceh. Prointegrita, 6(3), 155. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.46930/jurnalprointegrita.v6i3.2434

Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 20. https://doi.org/10.17509/ijpe.v3i1.16060

Muliantara, I. K. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Creative Provblem Solving Beorientasi Aturan THK Untuk Menaikkan Hasil Belajar IPAS. Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 9(2), 82. https://doi.org/10.21067/jibs.v2i9.7998

Oktaviani, & Ratnasari, Y. (2018). Etnopedagogi Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar Melalui Media Berbasis Kearifan Lokal. JOALL (Journal of Applied Linguistics & Literature), 3(1), 150. https://doi.org/10.33369/joall.v3i1.6538

Padmini, N. M. W., Widiana, I. W., & Rati, N. W. (2022). Mini Web Linktree Berbasis Kearifan Lokal Bali untuk Menaikkan Literasi Budaya Siswa. Pendidikan Multikultur Indonesia, 5(1), 39. https://doi.org/10.23887/jpmu.v5i1.49632 Mini

Pangestika, R. R., & Yansaputra, G. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Terintegrasi Budaya Lokal Purworejo Pada Subtema Keberagaman Budaya Bangsaku. Cakrawala Pendas, 7(1), 100. https://doi.org/10.31949/jcp.v6i1.2465 p-ISSN:

Puspadewi, K. R., & Putra, I. G. N. N. (2014). Etnomatematika di Balik Kerajinan Anyaman Bali. Jurnal Matematika, 4(2), 88. https://doi.org/https://doi.org/10.24843/JMAT.2014.v04.i02.p47

Puspadewi, K. R., & Wulandari, I. G. A. P. A. (2018). Analisis Etnomatematika Jejahitan Bali Dalam Pembelajaran Bangun Datar. Bakti Saraswati, 7(2), 149. https://e-journal.unmas.ac.id/index.php/baktisaraswati/article/view/211

Putra, I. G. N. P. A. L. (2019). Pengaruh Model SFAE Berorientasi THK Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2), 203. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i2.17773

Putri, K., & Putra, I. P. A. P. (2022). Implementasi Nilai THK dalam Kebijakan Penanganan Pandemi Covid-19 di Provinsi Bali. Journal of Contemporary Public Administration (JCPA), 2(1), 22. https://doi.org/10.22225/jcpa.2.1.4992.21-29

Putri Rahmadhani, Dina Widya, M. S. (2022). Dampak Transisi Kurikulum 2013 Ke Kurikulum Merdeka Belajar Terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(4), 41. https://doi.org/https://doi.org/10.57218/jupeis.Vol1.Iss4.321

Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Sri, Y., Hernawan, H., & Prihatin. (2021). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu, 5(4), 6314. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1230

Ramadan, Z. H. (2019). Pemahaman Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar Sebagai Suatu Cara Memwujud Karakter Siswa. Jurnal Pigur, 1(1), 86. https://ejournal.unri.ac.id/index.php/pigur/article/view/5415

Riswati, S., Netriwati, & Suherman. (2021). Identifikasi Etnomatematika pada Alam Gemisegh sebagai Kekayaan Matematika dan Budaya Lampung. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 06(2), 61. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr/article/view/15607

Safitri, A., Wulandari, D., & Herlambang, Y. T. (2022). Proyek Pengukuhan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan dalam Menaikkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(4), 7079. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3274

Sari, M. (2020). Penelitian Kepustakaan Dalam Penelitian Pendidikan IPA. Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1), 41–53. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/naturalscience/article/view/1555/1159

Sisiliastini, N. K. T., & Sujana, I. W. (2022). Flipbook : Media Pembelajaran Inventif Berbasis Etnomatematika pada Muatan Pelajaran Matematika Kelas V Sekolah Dasar. Pendidikan Multikultur Indonesia, 5(2), 105. https://doi.org//10.23887/jpmu.v5i2.54596

Sudama, I. N. (2020). Conflict within THK’s fields: A conceptual review. International Journal of Linguistics, Literature and Culture, 6(6), 8. https://doi.org/10.21744/ijllc.v6n6.992

Sukarniti, N. L. K. (2020). Pewarisan Nilai-Nilai Kearifan Lokal Untuk Memproteksi Masyarakat Bali Dari Dampak Amplifikasi Teknologi. Cakrawati, 3(1), 45. http://ejournal.universitasmahendradatta.ac.id/index.php/cakrawarti/article/view/135/132

Sukmadeva, D. N., & Setyaputri, N. Y. (2022). Menaikkan Kepedulian Siswa terhadap Local Wisdom melalui Cinema Edukasi. Semdikjar 5 “Strategi Menghadapi Sistem Pendidikan Pasca Pandemi Covid-19 Untuk Generasi Indonesia Yang Unggul Dan Tangguh,” 1118. https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/download/2441/1513/8354

Surya, I. P. P., Sutajaya, I. M., & Suja, I. W. (2022). Nilai THK sebagai kearifan lokal dalam pendidikan karakter. Pendidikan Multikultur, 5(2), 371. https://doi.org/10.23887/jpmi.v5i2.55555

Sutrisna, G. B. B., Sujana, I. W., & Ganing, N. N. (2020). Pengaruh Model Project Based Learning Berlandaskan THK Terhadap Kompetensi Pengetahuan Ips. Jurnal Adat Dan Budaya Indonesia, 1(2), 90. https://doi.org/10.23887/jabi.v2i2.28898

Syafi’i, F. F. (2021). Merdeka belajar: sekolah penggerak. Prosiding Seminar Nasional Pendas “Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0,” November, 40. https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/download/1049/743

Trisna, G. A. P. S., Wahyudin, D., Rusman, Riyana, C., & Monika, K. A. L. (2023). Jurnal Kependidikan: Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 9(1), 151. https://doi.org/10.33394/jk.v9i1.5894

Trisna, Wahyudin, D., Rusman, & Riyana, C. (2022). Heutagogy As Alternatif Approach For Learning At Elementary School In The Era Of Industrial Revolution4.0. Penelitian, Jurnal Hasil Kepustakaan, Kajian Pendidikan, Bidang, 8(2), 481. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/jurnalkependidikan/article/view/4020/3437

Wiwit, & Halim, A. (2021). Pengaruh Pembelajaran Tematik Terpadu Tipe Webbed Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Minat Belajar pada SDN Gudang Tigaraksa. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(3), 1007. https://doi.org/10.47492/jip.v2i3.808

Wulandari, N. M. I., & Sutajaya, I. M. (2022). Implementasi Nilai Palemahan Dalam Ajaran THK Terhadap Hasil Project Gaya Hidup Berkelanjutan Dalam Kurikulum Merdeka Di Smpn 1 Ubud. Education : Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(3), 1. https://doi.org/10.51903/education.v2i3.217

Yandani, P. E., & Agustika, G. N. S. (2022). Implementation of Ethnomathematics in Mathematics Learning Videos for First Grade of Elementary School. MIMBAR PGSD Undiksha, 10(2), 326. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v10i2.47683




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v10i3.7573

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.