Analisis Nilai Pendidikan Karakter pada Tokoh Sejarah Lokal Sumatera Barat Sebagai Sumber Belajar dalam Pembelajaran Sejarah

Uun Lionar, Rahmuliani Fithriah

Abstract


This study aims to analyze and find the value of character education in Chatib Sulaiman and Bagindo Aziz Chan figures based on the main character indicators from the Ministry of Education and Culture, namely religious, nationalist, independent, mutual cooperation, and integrity. This study used a historical research methods consisting of: (1) heuristics, primary and secondary data searching and collection through literature review and interviews; (2) source criticism, carried out by analyzing, verifying, and testing the data that has been obtained; (3) interpretation, compiling data into a complete understanding; and (4) historiography, presenting research results in the form of research reports on the analysis of the value of character education in local historical figures of West Sumatra. The results of this study indicated that Chatib Sulaiman and Bagindo Aziz Chan attach religious, nationalist, independent, mutual cooperation, and integrity values which are represented through their life as figures in West Sumatra. The most prominent of these two figures is the nationalist character, both of whom died in the struggle to maintain the existence of the Republic of Indonesia.

Keywords


Character Education; Local Historical Figures; West Sumatra; History Learning.

References


Abdullah, T. (2016). PDRI, Kesadaran Sejarah dan Masa Kini. Jurnal Sejarah, 13(13), 13–27.

Ahmad, R., & Radjilun, M. S. (2021). BIOGRAFI SULTAN BAABULLAH DATU SYAH (Studi; Tentang Pewarisan Nilai-Nilai Karakter Sebagai Sumber Belajar Sejarah Di SMA Dalam Kurikulum 2013). SANDHYAKALA Jurnal Pendidikan Sejarah, Sosial Dan Budaya, 2(1), 1–14.

Asnan, G. (2007). Memikir Ulang Regionalisme Sumatera Barat Tahun 1950-an. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Atika, N. T., Wakhuyudin, H., & Fajriyah, K. (2019). PELAKSANAAN PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER MEMBENTUK KARAKTER CINTA TANAH AIR. Mimbar Ilmu, 24(1), 105–113. https://doi.org/10.23887/mi.v24i1.17467

Brubaker, R. (2012). Religion and nationalism: Four approaches*. Nations and Nationalism, 18(1), 2–20. https://doi.org/10.1111/j.1469-8129.2011.00486.x

Budiarto, G. (2020). Indonesia dalam Pusaran Globalisasi dan Pengaruhnya Terhadap Krisis Moral dan Karakter. Jurnal Pamator : Jurnal Ilmiah Universitas Trunojoyo, 13(1), 50–56. https://doi.org/10.21107/pamator.v13i1.6912

Caine, B. (2009). Biography and History. Macmillan International Higher Education.

Dobbine, C. (2012). Gejolak Ekonomi Kebangkitan Islam dan Gerakan Padri: Minangkabau 1784-1847. Depok: Komunitas Bambu. Diambil dari https://komunitasbambu.id/product/gejolak-ekonomi-kebangkitan-islam-dan-gerakan-padri-minangkabau-1784-1847/

Fatimah, S. (2007). Bgd. Azizchan: Pahlawan Nasional dari Kota Padang (1910-1947). Padang: UNP Press.

Fatimah, S. (2011). Kepemimpinan Tradisional Masyarakat Minangkabau pada Masa Pendudukan Jepang. TINGKAP, 7(1). Diambil dari http://103.216.87.80/index.php/tingkap/article/view/14

Fatimah, S., & Lionar, U. (2022). Chatib Sulaiman: Patriotic Fighter from Nagari Sumpur, West Sumatra. Paramita: Historical Studies Journal, 32(1). https://doi.org/10.15294/paramita.v32i1.31579

Fatimah, S., & Yefterson, R. B. (2017). Analisis Nilai-nilai Karakter pada Biografi Pahlawan Nasional Bagindo Azizchan dalam Pembelajaran Sejarah. Dipresentasikan pada Prosiding Seminar Nasional kongres: pendidikan Sejarah dalam Pembentukan Karakter Bangsa di Masa Depan, Medan. Medan. Diambil dari http://repository.unp.ac.id/37446/

Gottschalk, L. (1975). Mengerti sejarah (Nugroho Notosusanto, Ed.). Jakarta: UI Press. Diambil dari http://lib.ui.ac.id

Graves, E. (2007). Asal Usul Elite Minangkabau Modern. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Halek, D. H. (2019). Kurikulum 2013 dalam Perspektif Filosafi. Jurnal Georafflesia: Artikel Ilmiah Pendidikan Geografi, 3(2), 1–10. https://doi.org/10.32663/georaf.v3i2.567

Hasan, S. H. (2012a). Pendidikan Sejarah Indonesia: Isu dalam Ide dan Pembelajaran. Bandung: Rizqi Press.

Hasan, S. H. (2012b). Pendidikan Sejarah untuk Memperkuat Pendidikan Karakter. Paramita: Historical Studies Journal, 22(1), 81–95. https://doi.org/10.15294/paramita.v22i1.1875

Ismaun. (2012). Nilai-nilai Pendidikan Sejarah dalam Rangka Pembinaan Jati Diri Bangsa Menuju Masa Depannya. Dalam H. Kamarga & Y. Kusmarni (Ed.), Pendidikan Sejarah untuk Manusia dan Kemanusiaan: Refleksi Perjalanan Karir Akademik Prof. Dr. Said Hamid Hasan, MA. Jakarta: Penerbit Bee Media Indonesia.

Israr. (2019). Chatib Sulaiman: Sosok Putra Minang Yang Berjuang Dan Gugur Untuk Kemerdekaan Indonesia. Padang: Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Kota Padang.

Kahfi, E. H. (1997). Islam and Indonesian Nationalism; the Political Thought of Haji Agus Salim. Studia Islamika, 4(3). https://doi.org/10.15408/sdi.v4i3.771

Kahin. (2008). Dari Pemberontakan ke Integrasi: Sumatra Barat dan Politik Indonesia (1926-1998). Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Kahin. (2013). Nasionalisme dan Revolusi Indonesia (Tim Komunitas Bambu, Penerj.). Depok: Komunitas Bambu.

Kahin, A. (1997). Perjuangan Kemerdekaan Sumatera Barat Dalam Revolusi Nasional Indonesia 1945-1950. Jakarta: Angsana Mamanda.

Kahin, A. R. (1984). Repression and Regroupment: Religious and Nationalist Organizations in West Sumatra in the 1930s. Indonesia, (38), 39–54. https://doi.org/10.2307/3350844

Kompas. (2020, Desember 16). Sepasang Kekasih Pelaku Aborsi Ditangkap Polisi, Ketahuan Usai Alami Pendarahan Halaman all—Kompas.com. Diambil 26 September 2022, dari https://regional.kompas.com/read/2020/12/16/22381901/sepasang-kekasih-pelaku-aborsi-ditangkap-polisi-ketahuan-usai-alami?page=all

Kompas. (2022, Agustus 1). Cegah Tawuran Terulang, Pelajar di Padang yang Keluyuran Akan Ditangkap Halaman all. Diambil 26 September 2022, dari KOMPAS.com website: https://regional.kompas.com/read/2022/08/02/120219878/cegah-tawuran-terulang-pelajar-di-padang-yang-keluyuran-akan-ditangkap

Kusno, M. (2016). Bung Hatta, Dari Era Kolonial Hingga Orde Baru: Sebuah Refleksi. Konfrontasi: Jurnal Kultural, Ekonomi Dan Perubahan Sosial, 3(1), 53–66. https://doi.org/10.33258/konfrontasi2.v1i1.89

Latif, Y. (2017). Negara Paripurna: Historisitas, Rasionalitas, dan Aktualitas Pancasila. Jakarta: Gramedia.

Lickona, T. (2015). Educating for Character: Mendidik untuk Membentuk Karakter (J. A. Wamaungo, Penerj.). Jakarta: Bumi Aksara.

Lionar, U., & Mulyana, A. (2019). Nilai-nilai Multikultural dalam Pembelajaran Sejarah: Identifikasi pada Silabus. Indonesian Journal of Social Science Education, 1(1), 11–25.

Mansoer, M. D., Imran, A., Safwan, M., Idris, A. Z., & Buchari, S. I. (1970). Sedjarah Minangkabau. Jakarta: Bhratara.

Nopriyasman. (2014). Penyelamat Republik: Pancaran Pesan Sejarah Perjuangan PDRI untuk Keutuhan Bangsa. Analisis Sejarah, 5(1), 16–24.

Ramdani, E. (2018). Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal sebagai Penguatan Pendidikan Karakter. JUPIIS: JURNAL PENDIDIKAN ILMU-ILMU SOSIAL, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.24114/jupiis.v10i1.8264

Rumapea, M. E. (2014). KURIKULUM 2013 YANG BERKARAKTER. JUPIIS: JURNAL PENDIDIKAN ILMU-ILMU SOSIAL, 5(2). https://doi.org/10.24114/jupiis.v5i2.1112

Safitri, A. O., Handayani, P. A., Sakinah, R. N., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(1), 116–128. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1926

Shofa, A. M. A. (2020). Sejarah Panjang Pendidikan Karakter di Indonesia Pada Era Proklamasi Kemerdekaan Sampai Era Reformasi. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(1), 73–90. https://doi.org/10.29100/jr.v6i1.1660

Sirnayatin, T. A. (2017). Membangun Karakter Bangsa Melalui Pembelajaran Sejarah. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3). https://doi.org/10.30998/sap.v1i3.1171

Sjamsuddin, H. (2016). Metodologi Sejarah. Yogyakarta: Ombak.

Thomas, G. M. (2007). The cultural and religious character of world society (hlm. 35–56). Brill. Diambil dari https://brill.com/view/book/edcoll/9789047422716/Bej.9789004154070.i-608_004.xml

Yefterson, R. B., Naldi, H., Erniwati, E., Lionar, U., & Syafrina, Y. (2020). The Relevance of Local Historical Events in Building National Identities: Identification in the History Learning Curriculum in Indonesia. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 23(1), 500–504. https://doi.org/10.52155/ijpsat.v23.1.2281

Zed, M. (1997). Pemerintah Darurat Republik Indonesia: Sebuah Mata Rantai Sejarah yang Terlupakan. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.

Zed, M. (2005). Giyugun: Cikal-bakal Tentara Nasional di Sumatera. Jakarta: LP3ES.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v10i1.6006

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.