Analisis Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa FKIP Universitas Riau

Fransiska Mulyani Sucipto, Sumarno Sumarno, Filma Alia Sari

Abstract


This study aims to analyze the influence of entrepreneurial knowledge and family environment on the entrepreneurial interest of FKIP Riau University students. This research method used a quantitative approach. The population in this study were FKIP Riau University students who had taken entrepreneurship courses, with a total of 1,278 students. The sample of this study amounted to 93 students using a proportional random sampling technique. Instruments in this study used documentation and questionnaires. Data were analyzed by multiple linear regression analysis. The results showed that entrepreneurial knowledge and family environment had a positive and significant effect on the entrepreneurial interest of FKIP Riau University students, with a coefficient of determination (R2) of 57.7%. Moreover, the partial test results showed that entrepreneurial knowledge with a t-count (3.180) was greater than the t-table ( 1.986). The significance value was smaller than 0.05, which is 0.002. It indicated that the better the entrepreneurial knowledge obtained, the higher the interest in entrepreneurship in students and the family environment with a t-count (10.362) greater than the t-table (1.986) and the significance value smaller than 0.05, i.e. 0.000. It indicated that the greater the support from the family environment, the greater the student's interest in entrepreneurship.


Keywords


Entrepreneurial Knowledge; Family Environment; Interest in Entrepreneurship.

References


Achmad, Syaifudin. (2016). “Pengaruh Kepribadian, Lingkungan Keluarga Dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Program Studi Akuntansi Universitas Negeri Yogyakarta.” Journal of Chemical Information and Modeling 10(1):12.

Anand, Faisal, and Meftahudin. (2020). “Pengaruh Lingkungan Keluarga, Pendidikan Kewirausahaan, Efikasi Diri Dan Motivasi Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Sains Al-Qur’an).” Journal of Economic, Business and Engineering (JEBE) 2(1):88–97.

Anggraeni, Bety. (2015). “Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Kelas Xi Smk Islam Nusantara Comal Kabupaten Pemalang.” Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan X(1):42–52.

Anwar Muhammad. (2014). “Pengantar Kewirausahaan (Teori Dan Aplikasi). Jakarta : Kencana.”

Ernawatiningsih, Ni Putu Lisa. (2019). “Analisis Determinan Minat Mahasiswa Akuntansi Dalam Berwirausaha.” Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis 4(1):34. doi: 10.38043/jimb.v4i1.2157.

Evaliana, Yulia. (2015). “Pengaruh Efikasi Diri Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Siswa.” JPBM (Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Manajemen) 1(1):1–70.

Fahmi, Irham. (2014). Kewirausahaan Teori, Kasus, Dan Solusi. Bandung: Alfabeta.

Farida, Sifa, and Ahmad Nurkhin. (2016). “Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Lingkungan Keluarga, Dan Self Efficacy Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Smk Program Keahlian Akuntansi.” Economic Education Analysis Journal 5(1):273–89.

Febriana, Elsa. (2016). “Hubungan Lingkungan Keluarga Dan Kreativitas Dengan Minat Kewirausahaan Pada Siswa Kompetensi Keahlian Administrasi Perkantoran SMK Muhammadiyah 1 Prambanan.” Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran 15(1).

Hendrawan, Josia Sanchaya, and Hani Sirine. (2017). “Pengaruh Sikap Mandiri, Motivasi, Pengetahuan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha (Studi Kasus Pada Mahasiswa FEB UKSW Konsentrasi Kewirausahaan).” Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship 2(03):291–314.

Indriyani, Ika, and Subowo. (2019). “Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Melalui Self-Efficacy.” Economic Education Analysis Journal 8(2):470–84. doi: 10.15294/eeaj.v8i2.31493.

Irda. (2019). “Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Wirausaha Siswa Smk Negeri 1 Makassar.” Jurnal Bisnis Dan Kewirausahaan 11(1):1–14.

Kurniawan, A., Khafid, M., & Pujiati, A. (2016). “Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan, Self Efficacy, Dan Lingkungan Keluarga Melalui Motivasi Diri Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Lampung Tahun 2018.” Journal of Economic Education 5(1):100–109.

Lestari, Sri. (2013). Psikologi Keluarga: Penanaman Nilai Dan Penanganan Konflik Dalam Keluarga,. Jakarta: Kencana.

Marini, Chomzana Kinta, and Siti Hamidah. (2014). “Pengaruh Self-Efficacy, Lingkungan Keluarga, Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Minat Berwirausaha Siswa SMK Jasa Boga.” Jurnal Pendidikan Vokasi 4(2):195–207. doi: 10.21831/jpv.v4i2.2545.

Puspitaningsih, Flora. (2017). “Pengaruh Efikasi Diri Dan Pengetahuan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Melalui Motivasi.” Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan 2(2):223. doi: 10.26740/jepk.v2n2.p223-235.

Situmorang, Anggun P. (2021). Rata-Rata Rasio Wirausaha Di Negara Maju 12 Persen, Indonesia Baru 3.74 Persen, https://www/liputan6.com/bisnis/read/4617800/rata-rata-wirausaha-di-negara-maju-12-persen-indonesia-baru-374-persen, diakses pada 18 Februari 2022 pukul 20.08.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kualitatif Dan Kombinasi. Bandung: Alfabeta.

Suarjana, Anak Agung Gde Mantra, and Luh Mei Wahyuni. (2017). “Faktor Penentu Minat Berwirausaha Mahasiswa (Suatu Evaluasi Pembelajaran).” Jurnal Bisnis Dan Kewirausahaan 13(1):11–22. doi: 10.31940/jbk.v13i1.687.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kualitatif Dan Kombinasi. Bandung: Alfabeta.

Sumarno, and Suarman. (2017). "Development of Technopreneurship-based Entrepreneurship Education for Students at Universitas Riau, Indonesia." International Journal of Economic Research 14(12):65-74.

Sumarno, Gimin, Gani Haryana and Saryono. (2018). "Desain Pendidikan Kewirausahaan Mahasiswa Berbasis Technopreneurship." Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan 6(1): 171-186.

Sumarno, S. (2021). Evaluation of the CSE-UCLA Model on Vocational High School Entrepreneurship Learning in Facing the Industry Era 4.0. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(4), 956-967.

Suryani. dan Hendryadi. (2016). Metode Riset Kuantitatif: Teori dan Aplikasi pada Penelitian Bidang Manajemen dan Ekonomi Islam. Jakarta: Kencana.

Tobing, L. L. (2020). PENGARUH HASIL BELAJAR MATA KULIAH KEWIRAUSAHAAN DAN PERANAN ORANG TUA TERHADAP KESIAPAN MENJADI WIRAUSAHA PADA MAHASISWA PENDIDIKAN BISNIS STAMBUK 2017 FAKULTAS EKONOMI UNIVERSITAS NEGERI MEDAN (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Medan).

Trihudiyatmanto, M. (2019). “Membangun Minat Berwirausaha Mahasiswa Dengan Pengaruh Faktor E-Commerce, Pengetahuan Kewirausahaan Dan Gender.” Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ 6(2):93–103. doi: 10.32699/ppkm.v6i2.678.

Uyoh Sadulloh, Agus Muharam, Babang Robandi. (2015). Pedagogik (Ilmu Mendidik). Bandung: Alfabeta.

Yadewani, Dorris, and Reni Wijaya. (2017). “Pengaruh E-Commerce Terhadap Minat Berwirausaha.” Jurnal RESTI (Rekayasa Sistem Dan Teknologi Informasi) 1(1):64–69. doi: 10.29207/resti.v1i1.6.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v9i4.5820

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.