Pengembangan Instrumen Penilaian Menggunakan Aplikasi Quizizz Pada Mata Pelajaran Biologi Materi Sistem Pencernaan

Nining Tri Lestari, Syarifah Widya Ulfa

Abstract


This study aims to analyze the level of practicality, validity, and effectiveness of the Quizizz application as an assessment instrument for the digestive system material at SMA Negeri Panai Hulu. The research method used in this study was Research and Development (R&D) method by adopting the Borg and Gall model. Then, it is developed into eight stages of procedures: Research and Data Collection, Planning, Initial product development, Initial trial, Product revision, Field trial, Product revision final and Dissemination and implementation. This research used questionnaires, tests and interviews to collect the data. The test result data were analyzed using the gain score (N-Gain) calculation. The findings proved that the average comfort level for Biology lecturers was 87,50%, Biology teachers were 90,63%, and students were 95,7% (efficient). The average validity by material experts was 97,73% (high valid), media experts were 90,63% (very valid), and the N-Gain value was 0.78 (high effectiveness). The data indicates that the assessment instrument on the digestive system material using the Quizizz application is validated, practical, and effective.

Keywords


Assessment Instrument; Quizizz Application; Biology.

References


Agustina, L., & Rusmana, I. M. (2019). Pembelajaran Matematika Menyenangkan dengan Aplikasi Kuis Online Quizizz. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 1–7, https://journal.unsika.ac.id/index.php/ sesiomadika/article/view/2249, diakses tanggal 19 Juni 2022; 14.00 WIB.

Amri, M., & Shobri, Y. A. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Penggunaan Quizizz dalam Pembelajaran Akuntasi Konsolidasi Bank Syariah di IAIN Ponorogo. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, 13(1), 128–138, DOI: 18.34017/jonas.v2i22.1253.

Desilva, D., Sakti, I., & Medriati, R. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Hasil Belajar Fisika Berorientasi Hots (Higher Order Thinking Skills) Pada Materi Elastisitas dan Hukum Hooke. Jurnal Kumparan Fisika, 3(1), 41–50.

Elisa, Rambe A, Mardiyah A, Siregar T.A, Roipalah & Zunastri F. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Berbasis Quizizz untuk Mengukur Kompetensi Pengetahuan Fisika Siswa. Journal Of Natural Sciences, 2(2): 72-78, https://ejournal.unib.ac.id/index.php/kumparan_fisika, DOI: 10.34007/jonas.v2i2.125.

Hanifah,U. & Dkk. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA. Jurnal Ilmu Terapan Universitas Jambi,4(2), 168

Hamidah,M.H & Wulandari. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Berbasis Hot Menggunakan Aplikasi “Quizizz”. Efisiensi : Kajian Ilmu Administrasi Edisi Februari 2020, 18 (1): 105-124, ISSN 1412-1131, e-ISSN 2528-5750.

Hasanah, D. H. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Quizizz Untuk Melatih Kemampuan Gramatika Mahasiswa Jurusan Sastra Jerman Universitas Negeri Malang (Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Malang).

Hidayati, I. D., & Aslam, (2021). Evektifitas media pemebelajaran aplikasi quizizz secara daring terhadap perkembangan kognitif siswa. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran,4(2), 251-257.

Kinanti, M. D., & Subagio, F. M. (2020). Pengembangan LKPD Bahasa Inggris Berbantu Aplikasi Quizizz Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal PGSD, 8(3), 539–548.

Kurniawan, F. (2018). Pengembangan E-Handout Pembelajaran Biologi Berbasis Android Pada Materi Virus untuk Siswa SMA/MA, Skripsi, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Batusangkar, Batusangkar.

Mulyati, S., & Evendi, H. (2020). Pembelajaran Matematika Melalui Media Game Quizizz Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Smp 2 Bojonegara.Jurnal Pendidikan Matematika, 03(01), 64–73.

Noor, S. (2020). Penggunaan Quizizz Dalam Penilaian Pembelajaran Pada Materi Ruang Lingkup Biologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X.6 Sma 7 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Hayati, 6(1), 1–7. DOI: 78.140054/jonas.v9i2.125

Purba, L. S. L. (2019). Peningkatan Konsentrasi Belajar Mahasiswa Melalui Pemanfaatan Evaluasi Pembelajaran Quizizz Pada Mata Kuliah Kimia Fisika I. Jurnal Dinamika Pendidikan, 12(1), 29–39.

Pusparani, H. (2020). Media Quizizz Sebagai Aplikasi Evaluasi Pembelajaran Kelas VI di Sdn Guntur Kota Cirebon. Tunas Nusantara, 2(2) : 269-279

Riadi, (2016). Statistik Penelitian. Bandung: Suara Ilmu Media.

Sa’dun, Akbar. Instrumen Perangkat Pembelaharan. (Bandung: Universitas Pendidikan)

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D

Wijaya, W.M. (2022). Pengembangan Instrumen Penilaian Ipa Menggunakan Aplikasi Quizizz. Prosiding Seminar Nasional Hasil Riset dan Pengabdian. (Surabaya, 6 April 2022), E-ISSN: 2776-5105




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v9i3.5374

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.