Analysis of the Effect of Online-Based Interactive Digital Learning Media Word Wall on Pancasila and Citizenship Education Learning Outcomes of Elementary School Students

Umar Abdul Azis, Mubarak Ahmad

Abstract


This research aims to analyse the effect of online-based interactive digital learning media Word Wall on primary school student Pancasila and Citizenship Education learning outcomes. The method in this research used quantitative methods and quasi-experimental models with non-equivalent control group design. The research instrument used was test questions through pre-test and post-test. The data analysis technique used descriptive quantitative. The results of this research indicate that the interactive digital learning media Word Wall has an effect on improving student Pancasila and Citizenship Education learning outcomes as evidenced by statistical data from hypothesis testing using t-test with a significance value of 0.01 <0.05 and value of t-count > t-table which is 5.809 > 2.042. So, it can be said that the use of interactive digital learning media Word Wall in learning can improve the Pancasila and Citizenship Education learning outcomes of elementary school students.


Keywords


Interactive Digital Learning Media; Word Wall; Learning Outcomes.

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Amanda, L., Yanuar, F., & Devianto, D. (2019). Uji validitas dan reliabilitas tingkat partisipasi politik masyarakat kota Padang. Jurnal Matematika UNAND, 8(1), 179-188. https://doi.org/10.25077/jmu.8.1.179-188.2019

Anam, H. (2018). Pengaruh komitmen, kepercayaan dan komunikasi terhadap loyalitas pelanggan jasa kursus JCC (Jogja Course Center). Jurnal Ekobis Dewantara, 1(2), 180-192. http://jurnalfe.ustjogja.ac.id/index.php/ekobis/article/view/739

Arimbawa, I. G. P. A. (2021). Penerapan Word Wall Game Quis berpadukan Classroom untuk meningkatkan motivasi dan prestasi belajar biologi. Indonesian Journal of Educational Development, 2(2), 324-332. https://doi.org/10.5281/zenodo.5244716

Awaludin, A. A. R. (2017). Akreditasi sekolah sebagai suatu upaya penjaminan mutu pendidikan di Indonesia. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 2(1), 12-21. https://doi.org/10.30998/sap.v2i1.1156

Firman, F., Sari, A. P., & Firdaus, F. (2021). Aktivitas mahasiswa dalam pembelajaran daring berbasis konferensi video: refleksi pembelajaran menggunakan Zoom dan Google Meet. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 3(2), 130-137. https://doi.org/10.31605/ijes.v3i2.969

Hastuti, W. (2019). Peningkatan hasil belajar PPKn menggunakan media puzzle Pancasila pada siswa Kelas IA di SD Negeri Rambutan 03 Pagi. Seminar Nasional Pendidikan dan Call for Papers (SNDIK) I 2019, 215-226. http://hdl.handle.net/11617/11202

Janna, N. M., & Herianto, H. (2021). Konsep uji validitas dan reliabilitas dengan menggunakan SPSS. Artikel Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Darul Dakwah Wal-Irsyad (DDI) Kota Makassar, 18210047, 1-13. https://doi.org/10.31219/osf.io/v9j52

Kajian, J. (2020). Edcomtech. 170–179.

Khairani, F., Tias, I. W. U., & Destini, F. (2021). Analisis kebutuhan multimedia interaktif perkuliahan e-learning pada mata kuliah Landasan Kependidikan. Jurnal Basicedu Journal of Elementary Education, 5(6), 5530-5541. http://repository.lppm.unila.ac.id/39421

Maghfiroh, K. (2018). Penggunaan media Word Wall untuk meningkatkan hasil belajar matematika pada siswa Kelas IV MI Roudlotul Huda. Jurnal Profesi Keguruan, 4(1), 64-70. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpk/article/view/13742

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c), 659-663. https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2685

Nasution, N. M. S., & Maqhfirah, D. R. (2017). Hubungan lingkungan kerja non fisik dengan kepuasan kerja pada perawat RSJ Prof. Dr. Muhammad Ildrem Sumatera Utara. Jurnal Diversita, 3(2), 25-32. https://doi.org/10.31289/diversita.v3i2.1259

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari'ah dan Tarbiyah, 3(1), 171-187. https://lmsspada.kemdikbud.go.id/pluginfile.php/423559/mod_resource/content/2/Bahan%20bacaan.pdf

Pertiwi, G. R., Yanzi, H., & Rohman, R. (2019). Peran guru dalam meningkatkan minat peserta didik SMK terhadap mata pelajaran PPKn. Jurnal Kultur Demokrasi, 5(2). http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JKD/article/view/18934

Purnama, S. J., & Pramudiani, P. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis Google Slide pada materi pecahan sederhana di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2440-2448. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1247

Puspaningrum, C., Syahputra, E., & Surya, E. (2021). Pengembangan media pembelajaran buku digital interaktif berbasis pendekatan matematika realistik untuk meningkatkan kemampuan spasial siswa. Paradikma: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(2), 1-10. https://doi.org/10.24114/paradikma.v14i2.27147

Rahim, F. R., Suherman, D. S., & Murtiani, M. (2019). Analisis Kompetensi Guru dalam Mempersiapkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 3(2), 133-141. https://doi.org/10.24036/jep/vol3-iss2/367

Sari, R. N., Nazmi, R., & Zulfa, Z. (2021). Pengaruh game Word Wall terhadap hasil belajar sejarah Kelas X MIPA SMA 2 Lubuk Basung. Puteri Hijau: Jurnal Pendidikan Sejarah, 6(2), 76-83. https://doi.org/10.24114/ph.v6i2.28828

Siregar, B. H., & Mansyur, A. (2021, September). Pendampingan guru-guru penggerak dalam pengembangan bahan ajar digital interaktif untuk mengoptimalkan proses belajar dimasa pandemi COVID 19. In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat" Penguatan Peran Perguruan Tinggi Dalam Meningkatkan Kualitas Hidup Di Era New Normal Melalui Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat" (pp. 96-100). Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) Universitas Negeri Medan. http://digilib.unimed.ac.id/43713

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi dan tujuan pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29-39. https://doi.org/10.25078/aw.v4i1.927




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v9i3.5344

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.