Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share pada Mata Pelajaran PPKN untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa di SMK Negeri 4 GOWA

Abdul Rachmat

Abstract


This study aims to improve student activity and learning outcomes through the application of the think pair share type of cooperative learning at SMK Negeri 4 Gowa. This research method used classroom action research. The subjects of this study were students of class XI TKJ1. The research instrument used observation, tests, and documentation. The data analysis technique used in this research was qualitative and quantitative descriptive analysis. The results of this study indicate that the Think Pair Share type of cooperative learning model can increase activity and learning outcomes. This is evidenced by the increase in student completeness scores from cycle I 41.18% to 85.30% in cycle II and student activity in terms of volunteering to answer questions, working on questions individually, working with group friends increased.


Keywords


Cooperative Learning, Think Pair Share, Activity, Learning Outcomes

References


Arikunto, S. (2007). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan, Bumi Aksara, Jakarta.

Arikunto, S, dkk. (2008). Penelitian Tindakan Kelas, Bumi Aksara, Jakarta.

Asni, H. (2017). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Tipe Jigsaw di Kelas III-A SD Negeri 2 Cakrangeara. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i2.567

Fajuri, F. (2019). Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Tipe Jigsaw dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas I SD Negeri 27 Ampenan. Jurnal Paedagogy, 6(1), 20-26. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i1.2526

Firmansyah. (2009). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Think Pair Share (TPS) untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas XI IPA5 SMA Negeri 2 Makassar, Skripsi Jurusan Kimia FMIPA UNM. Makassar.

Haling. A. (2004). Belajar dan Pembelajaran, Badan Penerbit UNM, Makassar

Ibrahim, M, dkk. (2000). Pembelajaran Kooperatif. Unesa University Press, Surabaya.

Lie, A. (2005). Cooperatif Learning Mempraktikkan Cooperatif Learning di Ruang-Ruang Kelas, PT. Gramedia Widiasarana Indonesia, Jakarta.

Marlina. (2006). Penerapan Pembelajaran Kooperatif dengan Pendekatan Struktural Tipe Think Pair Share (TPS) pada kelas X SMA Negeri 11 Makassar, Skripsi Jurusan Kimia FMIPA UNM, Makassar.

Mulyati, A, dkk. (2005). Strategi Belajar Mengajar Kimia, UNM. Malang.

Nashirotun, B. (2020). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa dengan Metode Jigsaw dan Media Tubuh Manusia pada Pembelajaran IPA di MTs. Negeri 4 Klaten Jawa Tengah. Jurnal Paedagogy, 7(4), 402-407. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2945

Nirta, I. (2019). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV SD Negeri 14 Cakranegara Melalui Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Tipe Jigsaw. Jurnal Paedagogy, 6(1), 8-13. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i1.2524

Pratini, P. (2015). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar PKn Siswa Kelas VIII-B SMPN 18 Mataram Melalui Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Tipe Jigsaw. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 1(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v1i2.417

Sardiman. (2005). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, CV Rajawali Press, Jakarta.

Soeparman Kardi dan Muhammad Nur. (2000). Pengajaran Langsung, UNS, Surabaya.

Suryani, E. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Melalui Pembelajaran Kooperatif Metode Think Pair Share pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 3 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(2), 141-150. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i2.1122




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3279

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Abdul Rachmat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.