Upaya Peningkatan Minat Baca dan Pengetahuan Siswa Melalui Model Pembelajaran Inkuiri di MTs. Miftahul Huda Jleper Demak Jawa Tengah

Noor Anisah

Abstract


This study aims to increase students' reading interest and knowledge by using an inquiry model. This research method uses Classroom Action Research. The study population used all class VIII students of MTs Miftahul Huda Jleper for the 2020/2021 academic year and the subjects of this study were students of class VIII-C. This data collection technique used tests and observations, while the data analysis techniques used quantitative and qualitative descriptive analysis. The results of this study indicate that the average observations of the syntax implementation of the inquiry learning model in each cycle are; the first cycle (74.5%), the second cycle (83.3%), the third cycle (92.7%). The results of the average value of learning assessments and the number of students who completed learning in each cycle, namely cycle I had an average value of 76 with students who completed 16, cycle II had an average value of 82 with students who completed 21, and cycle III had an average score of 82. average score 91 with students who completed 28 students. Based on the reading interest questionnaire, it was obtained an increase in each cycle, namely in cycle I (65.2%), cycle II (79.7%), and cycle III (87.6%).


Keywords


Reading Interest, Knowledge, Inquiry.

References


Afiatun, & Putra. (2007). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Unnes Physics Education Journal, 4(1), 1–5.

Astawa, Marhaeni & Dantes. (2015).Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Berbasis Buku Cerita Terhadap Minat Baca Dan Hasil Belajar Membaca Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas V SD Gugus III Kecamatan Abang. e- Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 5.

Budiningsih, A. (2005). Belajar Pembelajaran. Jakarta: PT Cipta dan Rineka.

Hapsari, A.D., Handhika, J., & Huriawati, F. (2018). Implementasi inkuiri terbimbing pada pembelajaran getaran, gelombang dan bunyi terhadap peningkatan hasil belajar kognitif. Prosiding SNFA (Seminar Nasional Fisika Dan Aplikasinya), 2, 285.

Kurniasih, I & Sari. (2014). Implementasi kurikulum konsep & penerapan. Surabaya: Kata Pena.

Marhaeni. (2013). Landasan Dan Inovasi Pembelajaran. Singaraja: Undiksha

Marisyah, dkk. (2016). Meningkatkan keterampilan proses sains dan hasil belajar siswa pada pelajaran ipafisika kelas viii b smpn 24 banjarmasin melalui model inkuiri terbimbing. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 4(1), 52.

Marniati, Suandi, & Putrayasa. (2013). Pengaruh Pembeljaran Inkuiri Terhadap Minat Baca Dan Hasil Belajar Membaca Pada Siswa Kelas Viii Mts. Muallimat Nw Pancor Kabupatan Lombok Timur. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 2.

Nahak, R., & Bulu, V. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantu Lembar Kerja Siswa Berbasis Saintifik Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 230-237. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2369

Nurkhasanah, S. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatan Aktifitas Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas IX.A SMP Negeri 1 Gangga. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(1), 47-53. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i1.1393

Rafiah, R., Arifuddin, M., & Mahardika, A. I. (2018). Meningkatkan keterampilan proses sains dan hasil belajar ipa melalui model pembelajaran inkuiri terbimbing. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 2(3)

Sakti, H., & Parhan, H. (2020). Pengaruh Media Papan Flanel Terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Paedagogy, 7(3), 226-231. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2744

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sardiman, S. (2007). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Suryosubroto. (2009). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Susmiati, E. (2020). Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Melalui Penerapan Model Discovery Learning dan Media Video Dalam Kondisi Pandemi Covid-19 bagi Siswa SMPN 2 Gangga. Jurnal Paedagogy, 7(3), 210-215. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2732

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Ulfah, An'nur & Mahardika. (2015). Hubungan antara minat dan motivasi dengan hasil belajar fisika siswa kelas x sman 10 banjarmasin. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 3(2), 146-153.

Yarka, Nanci, & Suarjana. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Minat Baca Dan Pemahaman Konsep IPA Siswa Kelas V SD. e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Mimbar PGSD, 5, 2.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2947

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Noor Anisah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.