Meningkatkan Prestasi Belajar Akidah Akhlak Melalui Penerapan Model Pembelajaran Mastery Learning bagi Siswa MTs. Hidayaturrahman NW Menggala

Sahari Sahari

Abstract


The purpose of this study was to improve student learning outcomes through the implementation of teacher strategies using Mastery Learning in learning akidah akhlak at MTs. Hidayaturrahman NW Menggala. The method used in this research is classroom action research which consists of 2 cycles. The subjects of this study were students of class VII-A MTs Hidayaturrahman NW Menggala. The data collection techniques used were observation, interviews and tests. While the data analysis technique used is descriptive qualitative and quantitative. The results of this study indicate that the percentage results of each cycle are: (1) Pre-Cycle, the average value of student learning outcomes is 62.71%; (2) Cycle I, the resulting average value is 71.337%; and (3) Cycle II, the resulting average value is 83.33%. So based on these results it can be concluded that student learning outcomes increase with the application of the mastery learning learning model.


Keywords


Mastery Learning, Learning Outcomes.

References


Asmuni, A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 5e untuk Meningkatkan Aktivitas dan Penguasaan Konsep Siswa Pada Mata Pelajaran PAI dan Budi Pekerti di SMA Negeri 1 Selong. Jurnal Paedagogy, 7(3), 175-185. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2743

Asmawati, A. (2018). Penerapan Metode Contextual Teaching And Learning Tipe Modeling untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Agama Islam dan Budi Pekerti di SMAN 3 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(1), 1-8. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i1.895

Arikunto, dkk. (2006). Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta: Bumi Aksara.

-------------------------. (2003). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Depag RI. (2002). Standar Kompetensi Madrasah Tsanawiyah, Jakarta: Departeman Pendidikan Nasional.

Fajuri, F. (2019). Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Tipe Jigsaw dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas I SD Negeri 27 Ampenan. Jurnal Paedagogy, 6(1), 20-26. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i1.2526

Hidayah. (2007). Implementasi Model Pembelajaran Aptitudetreatment Interaction (ATI) Dalam Meningkatkanhasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI di SMAN I Menganti-Gresik” Skripsi Institut Agama Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Mulyasa, E. (2004). Implementasi Kurikulum 2004 (Panduan Pembelajaran KBK), Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nurdin, Syafruddin. (2005). Model Pembelajaran Yang Memperhatikan Keragaman Individu Siswa Dalam Kurikulum Berbasis Kompetensi, Ciputat: PT. Ciputat Press

Nurjannah, N. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Pokok Bahasan Mengenal Ketentuan Shalat dengan Menggunakan Strategi Peer Lesson pada Siswa Kelas IV SDN Malei Tojo. Jurnal Paedagogy, 7(2), 90-96. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2499

Purwanto, Ngalim. (2001). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran, Bandung: PT. Remaja Rosda Karya

Riyanto, Yatim. (2001). Metode Penelitian Pendidikan, Surabaya: SIC.

Sardiman A. M. (1988). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar Pedoman Bagi Guru, Jakarta: Rajawali.

Soemanto, Wasty. (1997). Psikologi Pendidikan, Jakarta: Bina Aksara

Sudjana, Nana. (2005). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar, Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R &D, cet ke-3, Bandung: Alfabeta.

Supardi, dkk. (2007). Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta: Bumi Aksara.

Supardi, E. (2019). Upaya Meningkatan Prestasi Belajar Siswa dengan Metode Make A Match pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Kelas IX-C SMP Negeri 4 Praya. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(2), 84-93. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i2.1803

Tim Penyusun KTSP. (2007). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Jakarta: PT. Binatama Raya.

Usman, Basyiruddin dan Nurdin, S. (2002). Guru Profesional & Implementasi Kurikulum, Jakarta: Ciputat Pers.

Yamin, Martinis. (2007). Profesionalisasi Guru Dan Implementasi KTSP, Jakarta: Gaung Persada Press.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2931

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Sahari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.