Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Ngroup To Group Exchange (NTGE) pada Mata Pelajaran Fikih bagi Siswa MTs. Al-Ikhlas Mentigi

Haulid Haulid

Abstract


This study aims to determine the increase in learning outcomes through cooperative learning type Ngroup To Group Exchange (NTGE) in the Fiqih subject for students class VII MTs. Al-Ikhlas Mentigi. This research uses Classroom Action Research with the subjects of students class VII MTs. Al-ikhlas Mentigi with a total of 20 people. The research instrument used learning outcomes tests to obtain quantitative data and observation sheets to obtain qualitative data. The collected data were analyzed using quantitative and qualitative descriptive analysis. The results of this study indicate that the increase in student learning outcomes with the results of the initial reflection before the implementation of the action with an average in the first cycle can be said to be insufficient or still lacking, namely 68.62 then increased in the second cycle by 80.03. So it can be concluded that; (1) The application of the Ngroup To Group Exchange (NTGE) type of learning model is one of the best choices in motivating students' interest. (2) The application of the NTGE type learning model makes learning directed and innovative. (3) The application of the NTGE type learning model can improve student learning outcomes so that it shows changes in student attitudes to be more caring and creative about the learning atmosphere.


Keywords


Learning Outcomes. Cooperative Learning, NTGE.

References


Degeng I Nyoman S. (2006). Teori dan Konsep Belajar. Surabaya: Program Pascasarjana Universitas PGRI Adibuana.

Depdiknas. (2005). Materi Pelatihan Terintegrasi Pendidikan Kewarganegaraan. Jakarta: Dirjen PDM

Depdiknas. (2005). Pedoman Khusus Sistem Penilaian Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jakarta: Dirjen PDM.

Depdiknas. (2005). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan, Jakarta: Mendiknas.

Depdiknas. (2003). Undang–Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistim Pendidikan Nasional, Jakarta: Depdiknas.

Harni, H. (2020). Meningkatkan Kemampuan Membaca Melalui Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Jigsaw pada Siswa Kelas IV SDN 2 Uebone. Jurnal Paedagogy, 7(2), 108-114. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2503

Indrawati dan Maman Wijaya. (2001). Penelitian Tindakan Kelas, Bandung: PPPG IPA Depdiknas.

Mulyani, N. (2020). Meningkatkan Aktivitas Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran PAI dan Budi Pekerti Melalui Pembelajaran Kooperatif Model Mind Mapping dalam Bentuk Peta Konsep Kreatif di SMP Negeri 1 Pemenang. Jurnal Paedagogy, 7(3), 244-251. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2730

Muslimin Ibrahim. (2000). Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Program Pascasarjana Unesa.

Pramudjono. (2001). Statistik Dasar Aplikasi Untuk Penelitian, Samarinda; FKIP Universitas Mulawarman

Rafikah, I. (2019). Peningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS dengan Menggunakan Metode Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) di Kelas III MI NW Taman Pagesangan Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(1), 34-39. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i1.1391

Saiful Bahri Djamarah, DKK., (2002) . Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Suharsimi Arikunto. (2004). Evaluasi Program Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara.

Suharsimi Arikunto, Suhardjono, Supardi, 2008. Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta: Bumi Aksara

Syaiful Sagala. (2003). Konsep Dan Makna Pembelajaran.Bandung: Alfabeta.

Sanjaya, W., 2006, Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Jakarta; Kencana

Sudjana, N. (2002). Penilaian Hasil Belajar. Bandung; Remaja Rosdakarya

Suryani, E. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Melalui Pembelajaran Kooperatif Metode Think Pair Share pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 3 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(2), 141-150. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i2.1122

Trianto. (2007). Pembelajaran Inovatif Berorientasi Knstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Wasty Soemanto. (2003). Psikologi Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta.

Wina Sanjaya. (2006). Pembelajaran dalam Implementasi KBK, Jakarta: Kencana Prenada Group.

Wirejati, W. (2019). Peningkatan Mutu Hasil Belajar Siswa Kelas IX.A SMPN 7 Pujut pada Materi Sistem Ekskresi Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions. Jurnal Paedagogy, 6(2), 59-65. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i2.2532

Zainal Aqib. (2002). Profesionalisme Guru Dalam Pembelajaran, Surabaya: Insan Cendikia.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2930

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Haulid

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.