Upaya Meningkatkan Kesegaran Jasmani Melalui Pendekatan Bermain dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani bagi Siswa SMP Negeri 1 Bungku Timur Sulawesi Tengah

Djumrah Djumrah

Abstract


This study aims to determine the physical fitness of students who are taught through a learning model with a play approach. This study uses a classroom action research method. The subjects of this study were 26 students of Class IX SMP Negeri I Bungku Timur. The research instrument used tests and the data analysis technique used qualitative and quantitative descriptive analysis. The results of this study indicate that the learning model with a play approach has an impact on changes in motivation and levels of students' physical fitness. This is because they can learn while playing. With this activity, students' cognitive, affective and psychomotor abilities can develop optimally.


Keywords


Physical Fitness, Learning, Play.

References


Depdiknas. (2003). Kurikulum 2004: Standar Kompetensi Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani SMP/MTS. Jakarta : Depdiknas.

Depdiknas. (2003). Undang-Undang R.I Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta : Depdiknas

Donald, H. (2017). Upaya Mengoptimalkan Kemampuan Lari Cepat dengan Menggunakan Alat Bantu Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i2.566

Fajuri, F. (2019). Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Tipe Jigsaw dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas I SD Negeri 27 Ampenan. Jurnal Paedagogy, 6(1), 20-26. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i1.2526

Isyani, I., & Esser, B. (2017). Pengaruh Latihan Model Bermain Terhadap Kemampuan Melempar Bola dalam Permainan Bocce pada Anak Tunagrahita. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i2.570

J. Mata Kupan. (2002). Teori Bermain. Jakarta : Universitas Terbuka

Ngalim Purwanto. M. (2003). Ilmu Pendidikan Teori dan Praktik. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Winata Putra Udin. (1994). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Universitas Terbuka

Nirta, I. (2019). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV SD Negeri 14 Cakranegara Melalui Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Tipe Jigsaw. Jurnal Paedagogy, 6(1), 8-13. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i1.2524

Zainuri, K. (2020). Peningkatan Hasil Pembelajaran Lompat Jauh Melalui Pendekatan Bermain Longu pada Siswa Kelas IV SDN 37 Ampenan. Jurnal Paedagogy, 7(1), 35-42. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i1.2513




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2878

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Djumrah Djumrah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.