Implementasi Pendidikan Masyarakat Melalui Pemberdayaan Perempuan Berbasis Life Skill Education

Wayan Tamba, M A Rizka, Ika Andriani

Abstract


The purpose of this study is to describe the implementation of community education through empowering women based on life skills education in sewing at the Modes Kartini institution. This research method uses descriptive method with a qualitative approach. The method of determining research subjects using purposive sampling. Data collection techniques using observation, interviews, documentation. Analysis of research data using interactive analysis which includes data collection, data presentation, data reduction, drawing conclusions. The results of this study are the implementation of community education through the empowerment of women based on life skill education in sewing in the Modes Kartini Institute which has been carried out smoothly according to program technical guidelines. The impact of the program is that it can improve welfare, provide expertise and skills to women to be able to become entrepreneurs and improve the family economy.


Keywords


community education, empowerment, life skills education

References


Anwar. (2006). Pendidikan kecakapan hidup. Bandung: Alfabeta.

Di r e k t o r a t Pe n d i di k a n Me n e n ga h Um u m . ( 2 0 0 2 ) . Pe n d i d i k a n B e rb a si s Lu a s dengan Pembelajaran Kecakapan Hidup di SMU: Konsep Dasar Dan Pola Pelaksanaannya. Jakarta: Depdiknas.

D e p d i k n a s . ( 2 0 0 2 ). P e d o m a n U m u m P e l a k s a n a a n P e n d i d i k a n B e r b a s i s Keterampil an Hi du p (lif e skill ) Mel al ui Pen di dikan B ro ad Ba se d Education Dalam Pendidikan Luar Sekolah dan Pemuda. Jakarta: Dirjen PLS dan Pemuda-Depdiknas

Irawan, M. (2018). IMPLEMENTASI MANAJEMEN STRATEGIK UNIT PRODUKSI SMKN 3 MATARAM. Jurnal Paedagogy, 5(2). doi:https://doi.org/10.33394/jp.v5i2.2601

Kartasasmita, G. (1997). Pemberdayaan Masyarakat : Konsep Pembangunan yang berakar pada Masyarakat. Bappenas, Jakarta.

Mariatun, B., & Rizka, M. (2019). Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Agropreneur dalam Mengatasi Pengangguran di Desa Gerupuk Kabupaten Lombok Tengah. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(1), 8-15. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i1.1387

Rizka, M. A. (2014). Evaluasi Implementasi Program Kursus Wirausaha Desa (KWD) untuk Mengatasi Pengangguran. Jurnal Kependidikan, 13(4), 369-381.

Rizka, M., & Zulkipli, Z. (2017). Efektivitas Implementasi Pelatihan Keterampilan Kerja Dalam Meningkatkan Kompetensi Calon Tenaga Kerja. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i1.472

Rizka, M., Primawati, S., & Mursali, S. (2016). IbM Pelatihan Pembuatan “Kerja Mas” (Keripik Jagung Manis) Berbasis Agropreneur. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 2(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v2i2.456

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif R & B . Bandung: Alfabeta

Suharto, Edi. (2005). Membangun Masyarakat Memberdayakan Rakyat: Kajian Strategis Pembangunan Kesejahteraan Sosial dan Pekerjaan Sosial. Bandung: Refika Aditama.

Winandi, W., & Rizka, M. (2018). Implementasi Pelatihan Lifeskill untuk Meningkatkan Motivasi Berwirausaha Wanita Tuna Susila di Panti Sosial Karya Budi Rini. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(1), 109-118. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i1.908




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2745

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Wayan Tamba, MA Rizka, Ika Andriani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.