The Effectiveness of a Local Wisdom-Based Science E-Module on Students’ Learning Outcomes in Additive Substances

Hilmi Ufairah Hilwannisa, Eny Enawaty, Eni Mayasari

Abstract


This study aims to examine the differences in students' learning outcomes before and after the implementation of a local wisdom-based science e-module in junior high school, as well as to evaluate the effectiveness of the e-module on learning outcomes. The study employed an experimental method with a one-group pretest-posttest design. The sample consisted of 15 eighth-grade students from SMP Karunia Selakau, selected through total sampling. Data were collected using pretests and posttests to measure improvements in learning outcomes. The data were analyzed using the Shapiro-Wilk normality test and the Wilcoxon Signed-Rank test due to non-normal distribution. The results revealed a significant difference in learning outcomes following the use of the local wisdom-based e-module, with an Asymp. Sig value of <0.001. The average pretest score of 45.33 increased to 89.33 in the posttest. The N-Gain analysis showed a score of 0.78, categorized as high, while the effect size of 0.89 indicated a strong level of effectiveness. These findings suggest that the use of a local wisdom-based e-module successfully enhances students' learning outcomes in the topic of food additives and can serve as an innovative alternative teaching material in science education.

Keywords


effectiveness; e-module; local wisdom; learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Budinarianti, E., & Susiyawati, E. (2024). Pembelajaran IPA Berbasis Socioscientific Issueglobal Warming untuk Meningkatkan Argumentasi Siswa SMP. BIOCHEPHY: Journal of Science Education, 4(2), 585-591.

Choiriyah, I. N., Masriani, M., Rasmawan, R., Erlina, E., & Sartika, R. P. (2022). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Elektrokimia. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 10(2), 162-173.

Harjanto, A., Sumargono, S., & Suroto, S. (2021). Bahan Ajar Tematik Integratif Kearifan Lokal Berbasis Kvisoft Flipbook Maker Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 14(1), 173-184.

Harmoko, H., & Darmansyah, E. (2020). Eksistensi Usaha Mikro Kecil (UMK) Pengolahan Hasil Perikanan di Kabupaten Sambas. Jurnal Hexagro, 4(2), 456531.

Idayanti, Z., & Suleman, M. A. (2024). E-Modul sebagai Bahan Ajar Mandiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 8(1), 127-133.

Rahmadini, R., Marneli, D., Mardatillah, A., Delfita, R., & Syafitri, M. (2024). Efektifitas Modul Biologi Terintegrasi Kearifan Lokal Minangkabau Berbantuan Model Problem Based Learning (PBL). Edusainstika: Jurnal Pembelajaran MIPA, 4(2), 68-72.

Kumalasari, N., Fathurohman, I., & Fakhriyah, F. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Kearifan Lokal Daerah Grobogan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Paedagogy, 10(2), 554-563.

Lestari, V., Sahputra, R., Rasmawan, R., Enawaty, E., & Sartika, R. P. (2022). Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Solving Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Ikatan Kimia Kelas X MIPA SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(9), 1540-1549.

Lidi, M. W., Wae, V. P. S. M., & Kaleka, M. B. U. (2022). Implementasi Etnosains dalam Pembelajaran IPA untuk Mewujudkan Merdeka Belajar di Kabupaten Ende. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 6(2), 206-216.

Sapitri, R. D., Hadisaputra, S., & Junaidi, E. (2020). Pengaruh Penerapan Praktikum Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Keterampilan Literasi Sains dan Hasil Belajar. Jurnal Pijar MIPA, 15(2), 122-129.

Setemen, K. (2018). Pengembangan Dan Pengujian Validitas Butir Instrumen Kecerdasan Logis-Matematis. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 15(2), 178-187.

Setyarini, E. H., Mudiono, A., & Utama, C. (2022). Analisis Pentingnya Media dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Global Education, 3(2), 205-210.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukarelawan, M. I., Indratno, T. K., & Ayu, S. M. (2024). N-Gain vs Stacking: Analisis Perubahan Abilitas Peserta Didik dalam Desain One Group Pretest-Posttest (1st ed.). Yogyakarta: Suryacahya.

Suttrisno, S., Riyanto, Y., & Subroto, W. T. (2020). Pengaruh Model Value Clarification Technique (Vct) Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 718-729.

Syofyan, H. (2023). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPA menuju Pembentukan Profil Pelajar Pancasila. Yogyakarta: Deepublish.

Widiastuti, N. L. G. K. (2021). E-Modul dengan Pendekatan Kontekstual Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 435-445.

Widyaningrum, D. A., Prasmala, E. R., & Qomariyah, I. N. (2020). Pengenalan Zat Aditif Pada Makanan di SDN Purwosari 3. Jurnal ABDINUS: Jurnal Pengabdian Nusantara, 4(1), 131-138.

Zahro, F., & Fauziah, A. N. M. (2024, April). Peran dan Tantangan Guru IPA dalam Pengimplementasian Kurikulum Merdeka untuk Konservasi Alam dan Kearifan Lokal. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA (Vol. 1, No. 1, pp. 14-21). Surabaya, Indonesia: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Surabaya




DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v13i2.15411

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.