Development of Water Purification Video as Teaching Material for Middle School Chemistry Course

Muhammad Iqbal Abdul Hafiz, Hairida Hairida, Eni Mayasari

Abstract


The purpose of this study was to determine the validity of the Development of Water Purification Videos as Teaching Materials for Junior High School Chemistry Courses. The research method used is Research and Development (R & D) using the ADDIE development model . The subjects of this study were Water Purification Videos assessed by material experts, media experts, and language experts. The research tool used was an assessment sheet using a Likert scale . Data collection techniques used were interviews, observations, and validity assessments. The validation of the water purification video was assessed by two material experts, five media experts, and two language experts. The final results of the assessment showed thatThe water purification video is very valid to be used as teaching material for Middle School Chemistry courses.

Keywords


water purification; video; junior high school; chemistry

Full Text:

PDF

References


Alfian, & Fatonah, K. (2020). Analisis Kesalahan Penggunaan Kalimat Baku dan Kalimat Efektif dalam Karangan Argumentasi Siswa SMA Kelas XII PPLS di BKB Nurul Fikri Kranggan Bekasi. Eduscience : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 58–72.

Alga, R. K., Hsb, A. A. A., Azhara, S., Hakim, E. herliza, Afia, N., & Yusnaldi, E. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Digital: Meningkatkan Minat Belajar IPS di Sekolah Dasar Melalui Presentasi Interaktif dan Video Animasi Riska. Continuous Education : Journal of Science and Research, 5(3), 200–212.

Anugrah, M. R., Putrihadiningrum, D. C., Rahmawati, F., & Maghdalena, A. (2023). Pengabdian Masyarakat Penyaringan Air Menggunakan Alat Sederhana untuk Meningkatkan Kejernihan Air di Desa Kedungpeluk Sidoarjo. Nusantara Community Empowerment Review, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.55732/ncer.v1i1.754

Apriliani, F., Erlina, E., Melati, H. A., Sartika, R. P., & Lestari, I. (2022). Pengembangan Video Gaya Antarmolekul Berbasis Multipel Representasi untuk Mengatasi Miskonsepsi. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(4), 790–802. https://doi.org/10.24815/jpsi.v10i4.25890

Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2016). Pemanfaatan Video sebagai Media Pembelajaran Matematika SD/MI. MUALLIMUNA: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 47–66.

Danial, M. M., & Purnaini, R. (2024). Penambahan Media Kapas Pada Multi Tray Aerator Untuk Pengolahan Air Sungai Sepakat 2 Untuk Mengurangi Kadar Besi ( Fe ) Sebagai Pretreatment Pada Sistem Desalinasi. Jurnal Teknologi Lingkungan Lahan Basah, 12(4), 910–916.

Devianty, R., Indonesia, T. B., Islam, U., & Sumatera, N. (2021). Penggunaan Kata Baku dan Tidak Baku dalam Bahasa Indonesia. 1(2), 121–132.

Dewi, P. D. P., & Suniasih, N. W. (2022). Media Video Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika pada Muatan Materi Pengenalan Bangun Datar A R T I C L E I N F O. Jurnal Edutech Undiksha, 10(1), 156–166. https://doi.org/10.23887/jeu.v10i1.44775

Dristyan, F., Syahputra, H., & Syahputra, G. (2018). Pengenalan Internet Dan Jaringan Pada Siswa Sman 1 Air Joman. Jurdimas (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) Royal, 1(2), 81–86. https://doi.org/10.33330/jurdimas.v1i2.116

Ersando, Muharini, R., Lestari, I., Putra Sartika, R., & Rasmawan, R. (2022). Pengembangan E-Modul Pemisahan Senyawa Fenolik dari Fraksi Simpur Air dengan Teknik Kromatografi Lapis Tipis (KLT) Preparatif Sebagai. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 10(2), 2656–3061. http://ojs.undikma.ac.id/index.php/hydrogen/

Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.

Fajriaty, R., Riyanti, A., & Marhadi, M. (2023). Pengaruh Penggunaan Biochar Dan Aerasi Untuk Pengolahan Air Limbah Domestik. Structure, 5(1), 7. https://doi.org/10.31000/civil.v5i1.8262

Fardilah, E., Ariza, H., & Sufyan, M. (2023). Implementasi Metode Ceramah Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sman 1 Lareh Sago Halaban. IRJE: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(1), 747–754.

Fatmadiwi, A., Hairida, H., Sartika, R. P., Melati, H. A., & Rasmawan, R. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran pada Konsep Asesmen Autentik untuk Mahasiswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 266–277. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1322

Fitriyani, K., & Mukhlish, M. (2021). Kalimat Imperatif dalam Teks Prosedur. Deiksis, 13(3), 241. https://doi.org/10.30998/deiksis.v13i3.7024

Junanto, T., & Sartika, R. P. (2023). Pengembangan Model Pembelajaran Sains Berorientasi Literasi Sains bagi Mahasiswa Calon Guru Kimia. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 11(5), 759. https://doi.org/10.33394/hjkk.v11i5.8886

Kurniasih, D., & Fadhilah, R. (2016). Pelatihan Pembuatan Alat Penjernihan Air Pada Masyarakat Kecamatan Sebawi Kabupaten Sambas. Buletin Al Ribaath, 13(1), 11–14.

Lyanda, D., Halim, R. M. N., & Syakti, F. (2023). Media Pembelajaran Animasi 3D Sistem Tata Surya Menggunakan Metode ADDIE. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 5(4), 528–533. https://doi.org/10.47233/jteksis.v5i4.1037

Maydiantoro, A. (2020). Research Model Development: Brief Literature Review. Jurnal Pengembangan Profesi Pendidik Indonesia (JPPP), 3(2), 29–35.

Panggabean, F., Simanjuntak, M. P., Florenza, M., Sinaga, L., & Rahmadani, S. (2021). Analisis Peran Media Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA SMP. Jurnal Pendidikan Pembelajaran IPA Indonesia (JPPIPAI), 2(1), 7–12.

Puspita, W., Sujana, A., & Sunaengsih, C. (2024). Pengembangan Media Healing Maps untuk Siswa SD Kelas IV pada Materi Penjernihan Air Sederhana. Jurnal Kependidikan, 13(2), 2165–2178. https://jurnaldidaktika.org

Serungke, M., Sibuea, P., Azzahra, A., Fadillah, M. A., Rahmadani, S., & Arian, R. (2024). Penggunaan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Istima’. Edu Journal Innovation in Learning and Education, 2(1), 31–39. https://doi.org/10.55352/edu.v2i1.934

Susanti, E., Harta, R., Karyana, A., & Halimah, M. (2018). Desain Video Pembelajaran Yang Efektif Pada Pendidikan Jarak Jauh: Studi Di Universitas Terbuka. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 3(2), 167–185. https://doi.org/10.24832/jpnk.v3i2.929

Umar, S., Jannah Baturante, N., Rahman, N. A., Ahmar, D. S., Khairun, U., & Tadulako, U. (2023). Pengembangan E-Modul Interaktif Praktikum Kimia Ramah Lingkungan untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Kimia Siswa. Journal On Teacher Education, 5(2), 218–224.

Utami, D. F., Fredella, E., Putri, S. S., Maisyaroh, H., Santi, A., & Sholehah, P. (2024). Dampak Kebisingan Suara Kendaraan Terhadap Konsentrasi Belajar Mahasiswa Pgmi Semester 5. Jurnal Ilmiah Kajian Multidisipliner, 8(10), 128–133.

Utomo, A. Y., & Ratnawati, D. (2018). Pengembangan Video Tutorial Dalam Pembelajaran Sistem Pengapian Di Smk. Taman Vokasi, 6(1), 68. https://doi.org/10.30738/jtvok.v6i1.2839

Waruwu, M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220–1230. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2141

Wulandari, D. (2022). Metode Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar. Aksioma Ad-Diniyah, 10(1). https://doi.org/10.55171/jad.v10i1.690

Yulis, P. A. R., & Fauziah, N. (2024). Analisis Kebutuhan Pengembangan Prototype e-Modul Kimia Hijau Terintegrasi TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge). Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 12(December), 1477–1495.

Yunita, E., & Suprapto, N. (2021). Analisis Kelayakan Video Pembelajaran Fisika Berbasis Platform Youtube pada Materi Usaha dan Energi. IPF: Inovasi Pendidikan Fisika, 10(1), 21–31. https://doi.org/10.26740/ipf.v10n1.p21-31




DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v13i2.15029

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.