Development of an Interactive Multimedia Based E-modul on Geometric Isomer Material

Andi Zakaria, Eny Enawaty, Ira Lestari, Rini Muharini, Erlina Erlina

Abstract


Research and development of interactive multimedia based e-modules on geometric isomers material has the aim of determining the validity and response of students to interactive multimedia based e-modules on geometric isomers material. This e-module was developed to help students study geometric isomers material. This research uses the Research and Development (R&D) method with the ADDIE model. Validation techniques were analyzed using Content Validity Ratio (CVR) and Content Validity Index (CVI). Collecting data from student response questionnaires uses measurement techniques with indirect communication. The results of product validation from every aspect, both in e-modules and interactive videos, obtained a CVI value of 0.99 and were declared valid and suitable for use. The results of the student response questionnaire in the initial field test reached an average of 89.72% in the very good category and the main field test reached an average of 88.16% in the very good category.

Full Text:

PDF

References


Abraham., M., Varghese, V., Tang, H. (2010). Using Molecular Representations To Aid Student Understanding Of Stereochemical Concepts. Journal Of Chemical Education, 87(12). 1425 – 1429.

Akbar, Sa'dun. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Amirullah, G. and Susilo, S. (2018) ‘Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Konsep Monera Berbasis Smartphone Android’, WACANA AKADEMIKA: Majalah Ilmiah Kependidikan, 2(1).

Asmar, A., & Suryadarma, I. G. P. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ipa Terpadu Model Nested Berbasis Perahu Phinisi Untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Dan Pengetahuan Konseptual. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(4), 565–578.

Ayuningtyas, R. and Budiyono (2016). Analisis Kualitas Buku Siswa Kurikulum 2013 Kelas VII Sekolah Menengah Pertama. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies , 4(1), pp. 17–24.

Basori, M. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif Untuk Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (Ips) Sekolah Dasar Kelas V. Jpdn: Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 1(2), 75–87.

Direktorat Pembinaan SMA. (2017). Materi Workshop Pengelolaan SMA Rujukan. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas, Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Durmaz, M. (2018). Determination Of Prospective Chemistry Teacher’s Cognitive Structures And Misconceptions About Stereochemistry. Journal Of Education And Training Studies, 6(9).

Hurrahman, M., Erlina, E., Melati, H. A., Enawaty, E., & Sartika, R. P. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Multipel Representasi Dengan Bantuan Teknologi Augmented Reality Untuk Pembelajaran Materi Bentuk Molekul. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(1), 89–114.

Imbar, K., Ariani, D., Widyaningrum, R., & Syahyani, R. (2021). Ragam Storyboard Untuk Produksi Media Pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 04(01), 108–120.

Kantun, S. and Budiawati, Y.S.R. (2015) ‘Analisis Tingkat Kelayakan Bahan Ajar Ekonomi yang Digunakan Oleh Guru di SMA Negeri 4 Jember’, Jurnal Pendidikan Ekonomi, 9(2), pp. 129–146.

Lawshe, C.H. (1975). ‘a Quantitative Approach To Content Validity’, Personnel Psychology, 28(4).

Lestari, A., Hairida, & Lestari, I. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Discovery Learning Pada Materi Asam Dan Basa. Jurnal Zarah, 9(2), 117–124.

Lestari, Ira. & Erlina, E. (2020). Analisis Kebutuhan Untuk Pengembangan Sumber Dan Media Pembelajaran Kimia Di Perguruan Tinggi. Laporan Penelitian. FKIP Universitas Tanjungpura. DIPA 2021.

Lestari, Ira. & Erlina, E. (2021). Identifikasi Pemahaman Mahasiswa Pendidikan Kimia pada Materi Stereokimia Hidrokarbon. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 3, No. 6 : 4810 – 4817.

Lyon, G. (1999). College Students’ Understanding Of Stereochemistry: Difficulties In Learning And Critical Junctures. LSU Historical Dissertations And Theses.

Masrifah, S., Musdansi, D.P. and Ningsih, J.R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Booklet Pada Materi Sistem Koloid Untuk Kelas XI IPA SMA NEGERI BINAI. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Kuantan Singingi, 2(20), pp. 159–166.

Nalarita, Y., & Listiawan, T. (2018). Pengembangan E-Modul Kontekstual Interaktif Berbasis Web Pada Mata Pelajaran Kimia Senyawa Hidrokarbon. Multitek Indonesia: Jurnal Ilmiah, 12(2), 85–94.

Nengsih, N.R., Yusmaita, E. and Gazali, F. (2019) ‘Evaluasi Validitas Konten dan Konstruk Bahan Ajar Asam Basa Berbasis REACT’, EduKimia, 1(1), pp. 1–10.

Prastika, N., & K. Anom W, E. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Kimia Budidaya Ikan Patin Dengan Pakan Ampas Kelapa Terintegrasi Stem-Pbl Mata Kuliah Kewirausahaan. Jurnal Penelitian

Pendidikan Kimia: Kajian Hasil Penelitian Pendidikan Kimia, 5(2015), 57–67.

Pribadi, Benny. (2009). Model Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Dian Rakyat.

Purwanto, Ngalim. (2012). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Puspita, A., Kurniawan, A.D. and Rahayu, H.M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Booklet Pada Materi Sistem Imun Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Sman 8 Pontianak. Jurnal Bioeducation, 4(1), pp. 64–73.

Rico, A. E., & Fitriza, Z. (2021). Deskripsi Miskonsepsi Siswa Pada Materi Senyawa Hidrokarbon : Studi Literatur. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1495–1502.

Suarsana dan Mahayukti. (2013). Pengembangan E-modul Berorientasi Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 2(2).




DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v12i2.11171

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.