The Development of Critical Thinking Skills Assessment Instrument Based on Nearpod in Junior High School Science Learning
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bilad, M. R., Anwar, K., & Hayati, S. (2022). Nurturing Prospective STEM Teachers’ Critical Thinking Skill through Virtual Simulation-Assisted Remote Inquiry in Fourier Transform Courses. International Journal of Essential Competencies in Education, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.36312/ijece.v1i1.728
Ekayanti, B. H., Prayogi, S., & Gummah, S. (2022). Efforts to Drill the Critical Thinking Skills on Momentum and Impulse Phenomena Using Discovery Learning Model. International Journal of Essential Competencies in Education, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.36312/ijece.v1i2.1250
Facione, P. a. (2011). Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. Insight Assessment, ISBN 13: 978-1-891557-07-1., 1–28.
Fika Amalia, N., & Endang Susilaningsih, dan. (2014). Pengembangan Instrumen Penilaian Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sma Pada Materi Asam Basa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 8(2), 1380–1389.
Hamidah, M. H., & Wulandari, S. S. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Berbasis Hots Menggunakan Aplikasi “Quizizz.” Efisiensi : Kajian Ilmu Administrasi, 18(1), 105–124. https://doi.org/10.21831/efisiensi.v18i1.36997
Jember, F., Lampu, P., Sdn, D. I., & Banyuwangi, S. (2018). Copyright © anggyet al, 2018 , this is an open access article distributed under the terms of the FKIP E-Proceding license, which permits unrestricted use, distribution PENDAHULUAN and reproduction in any medium, provided the original work is properly cite. 101–107.
Martanti, N., Malika, E. R., & Setyaningsih, A. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Eksperimen Virtual Menggunakan PhET Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa. Konstelasi: Konvergensi Teknologi Dan Sistem Informasi, 83–92.
Minalti, M. P., & Erita, Y. (2021). Penggunaan Aplikasi Nearpod untuk Bahan Ajar Pembelajaran Tematik Terpadu Tema 8 Subtema 1 Pembelajaran 3 Kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Basic Education, 4(1), 2231–2246.
Nugroho, A. N., & Airlanda, G. S. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Keterampilan Berpikir Kritis Pembelajaran IPA Kelas 4 SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(3), 400. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i3.29712
Nurhamidah, D. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Berbasis Media Nearpod dalam Mata Kuliah Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 80–90.
Nyoman Putriadi, D., & dkk. (2020). Pegembangan Asesmen Kinerja Pada Praktikum IPA Berbasis Pendekatan Saintifik Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VII SMP. Oktober, 14(2), 1858–0629.
Putra, I. P. S., Suastra, I. W., & Suarni, N. K. (2021). Pengembangan instrumen kemampuan berpikir kritis dan kemampuan literasi sains siswa kelas IV SD. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(2), 203–213.
Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad Ke-21 Dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1).
Reta, K. I. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa. Pengaruh Model Pembelajaranberbasis Masalah Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa, 2, 1–17.
Ridlo, Z. R., Dafik, & Nugroho, C. I. W. (2020). The effectiveness of implementation research-based learning model of teaching integrated with Cloud Classroom (CCR) to improving critical thinking skills in an astronomy course. Journal of Physics: Conference Series, 1563(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1563/1/012034
Rosmalinda, N., Syahbana, A., & Nopriyanti, T. D. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Tipe Pisa. Transformasi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 483–496. https://doi.org/10.36526/tr.v5i1.1185
Setiana, D. S. (2018). Pengembangan Instrumen Tes Matematika Untuk Mengukur Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 4(2), 35–48.
Sulianto, J., Cintang, N., & Azizah, M. (2018). Analisis Korelasi dan Regresi Berpikir Kritis Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SD Kota Semarang. Mengembangkan Kompetensi Pendidik Dalam Menghadapai Era Disrupsi, 2009, 237.
Wahyuni*, S., Ridlo, Z. R., & Rina, D. N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP pada Materi Tata Surya. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 6(2), 99–110. https://doi.org/10.24815/jipi.v6i2.24624
Zubaidah Siti. (2019). Memberdayakan keterampilan Abad ke-21 melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. . Seminar Nasional Nasional Pendidikan Biologi, October, 1–19.
DOI: https://doi.org/10.33394/j-ps.v11i3.7876
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Rohmatul Maghfiroh, Sri Wahyuni, Zainur Rasyid Ridlo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
J-PS (Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram) p-ISSN (print) 2338-4530, e-ISSN (online) 2540-7899 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.