Understanding of Deaf Students Using Interactive Media of the BISINDO Sign Speaking Song (Merakit-Yura Yunita) in Online Learning

Shintia Dwi Alika, Amalia Beladinna Arifa, Asti Dwi Sripamuji, Julian Saputra, Risa Riski Amalia, Imada Ramadhanti

Abstract


This research aims to analyze the understanding of deaf students using the interactive media of the BISINDO sign-speaking song (Merakit-Yura Yunita) in online learning. The method used in this research was qualitative method. The subjects of this research were deaf students in SLB Yakut B Purwokerto. The research instrument used observation and questionnaires. Data analysis used interactive analysis, which includes data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the research showed that the use of the interactive media of the BISINDO sign language song (Merakit-Yura Yunita) could be applied to online learning for deaf students at the school. Deaf students could gain an understanding of the content contained in this song. In addition, this media is expected to be an innovation in the online learning of deaf students.


Keywords


Online Learning; Deaf; Interactive Media; Song.

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). ”Model Dan Metode Pembelajaran Di Sekolah“. In Perpustakaan Nasional Katalog Dalam Terbitan (KDT) (Vol. 392, Issue 2). https://doi.org/10.1007/s00423-006-0143-4

Anggitapraja Arthadea. (2010). Alih Wahana Lirik Lagu, Cerpen, Video Klip Malaikat Juga Tahu Karya Dewi Lestari. 147.

Anisa, Naila Nur, Ika Septiana dan Elis Dwi Purbiyanti. (2021). “Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Media Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di SDN 1 Kebonadem Kabupaten Kendal”. Jurnal Paedagogy. 8(3), 460-466.

Asmuni. (2020). “Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya”. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281-288.

Ayu, I. G., & Budiasih, N. (2013). Metode Grounded Theory Dalam Riset Kualitatif. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Bisnis, 9(1), 19–27.

Budiningrum, P. L. (2009). Analisis Gaya Bahasa Personifikasi Dan Hiperbola Lagu-Lagu Jikustik Dalam Album.

Budiwanto, S. (2017). Metode Statistika: Untuk Mengolah Data Keolahragaan. Metode Statistika, 1–191.

Fitriani, S. S., Weda, S., Samad, I. A., & Ananda, R. (2021). Genre-based visualization through an online teaching platform: A strategy to engage with academic texts during the covid-19 outbreak. XLinguae, 14(1), 270–288. https://doi.org/10.18355/XL.2021.14.01.20

Hidayatullah, S., & Sudarman, Y. (2021). … Guru Untuk Meningkatkan Pemahaman Belajar Seni Musik Secara Daring Pada Pembelajaran Seni Budaya Masa Pandemi Covid-19 Di …. Sendratasik Unp, 10, 58–68. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/sendratasik/article/view/111839

Huberman, & Miles. (1992). Teknik Pengumpulan dan Analisis Data Kualitatif. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 02(1998), 1–11.

Intan, T. (2020). Narasi Percintaan dan Kesetaraan Gender Dalam Lirik Lagu-Lagu Tulus. Kafa`ah: Journal of Gender Studies, 10(2), 159–172.

Kurniayu, F. W. (2016). “Strategi Pembelajaran Seni Musik Di Slb-G Daya Ananda Sleman”. Jurnal Pend. Seni Musik-S1, 5(5).

Lestari, A. (2018). Pemahaman Siswa Disabilitas Tunarungu Smplb Dan Smalb B Yakut Purwokerto Terhadap Isi Berita Liputan 6 Siang Yang Menggunakan Bahasa Isyarat Indonesia (Bisindo). (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).

Mania, S. (2008). “Observasi Sebagai Alat Evaluasi Dalam Dunia Pendidikan Dan Pengajaran”. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 11(2), 220–233. https://doi.org/10.24252/lp.2008v11n2a7

Mansyur, A. R. (2020). “Dampak COVID-19 Terhadap Dinamika Pembelajaran Di Indonesia”. Education and Learning Journal, 1(2), 113. https://doi.org/10.33096/eljour.v1i2.55

Mudjiyanto, B. (2018). “Pola komunikasi siswa tunarungu di sekolah luar biasa negeri bagian B kota Jayapura”. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 22(2), 151-166.

Mursalat, Eveline Siregar dan Indina Tarjiah. (2023). “Pengembangan Video Pembelajaran Desain Grafis untuk Buku Digital Interaktif bagi Siswa Tunarungu”. Jurnal Paedagogy, 10(2), 589-597.

Nor Hashimah Jalaluddin, Sarudin, A., & Ahmad, Z. (2012). “Peluasan Makna Alim : Analisis Semantik Kognitif The Meaning Expansion Of Alim : A Cognitive Semantic Approach”. GEMA Online Journal of Language Studies, 12(May), 457–473.

Ramadhiani, S. N., & Twin Agus Pramonojati S.Sos., M. D. (2021). Makna Mot Ivasi Pada Lirik Lagu “Merakit” Karya Yura Yunita (Studi Semiotika Ferdinand de Saussure). E-Proceeding off Management, 8(1), 548–560.

Saptenno, K. (2019). “Mewariskan Keberpihakan Lewat Musik: Suatu Interpretasi Teologis yang Berpihak Kepada Penyandang Disabilitas terhadap Lagu “Fly” “. KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi, 5(2), 144-162

Sugiyono. (2008). Metode penelitian pendidikan:(pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D). Alfabeta.

Suliyanto. (2017). Pelatihan Metode Pelatihan Kuantitatif. Journal of Chemical Information and Modeling, 5(2), 223–232.

Sowikromo, I. H. (2014). Gaya Bahasa Lirik Lagu Grupband Die Prinzen. IDENTITAET, 3(3).

Wasito, D. R., Sarwindah, D., & Sulistiani, W. (2010). Penyesuaian Sosial Tuna Rungu yang Bersekolah di Sekolah Umum. Insan, 12(03), 138–152. http://journal.unair.ac.id/filerPDF/2-12_3.pdf




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v10i4.8845

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.