Penguatan Rekognisi Hak-Hak Sipil pada Siswa Sekolah Dasar: Studi Kasus di SDS Muhammadiyah 4 Cawang Jakarta Timur

Mubarak Ahmad, Ahmad Ruslan, Muhammad Azhar Nawawi, Cahya Adhitya Pratama, Rizkindo Junior Rizaldy

Abstract


This study aims to describe the conditions and foster a character of recognition for students of SDS Muhammadiyah 4 Cawang East Jakarta. The research uses the PAR (Participant Action Research) method with validity tests using Pre-Test and Post-Test to foster recognition character for students. Research fosters the character of recognition of learners as subjects by using indicators of self-knowledge, healthy socializing, bullying and gender education then use pre-tests and post tests to determine character growth in learners through these data. The results showed an increase in students regarding the growth of recognition character for strengthening Gender Education and the Principle of non-Discrimination as a form of civil rights in the school environment.

Keywords


Civil Rights; Primary Schools; Recognition.

References


Benedict, Ruth. (2006). Chrysanthemum and The Sword. New York: Mariner Books.

Dewantara, Jagad Aditya, T Heru Nurgiansah, and Fazli Rachman. (2021). “Mengatasi Pelanggaran Hak Asasi Manusia Dengan Model Sekolah Ramah HAM (SR-HAM).” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 3(2): 261–69.

Effendy. (2016). “Pengaruh Pemberian Pre-Test Dan Post-Test Terhadap Hasil Belajar Mata Diklat Hdw.Dev.100.2.a Pada Siswa Smk Negeri 2 Lubuk Basung.” Jurnal VOLT 1.

Handayani, Trini. (2018). “Perlindungan Dan Penegakan Hukum Terhadap Kasus Kekerasan Seksual Pada Anak.” Jurnal Hukum Mimbar Justitia 2(2): 826.

Ismail. (2021). “RELEVANSI TEORI BEHAVIORISTIK ‘CLASSICAL CONDITIONING’ DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK ANAK DIDIK PADA KELOMPOK BELAJAR ANGGREK, TAMAN, SIDOARJO. Oleh.” JOECES 1(2021): 110–42.

Jatiningsih, Oksiana, Siti Maizul Habibah, Rahmanu Wijaya, and Maya Mustika Kartika Sari. (2021). “Peran Orang Tua Dalam Pemenuhan Hak Pendidikan Anak Pada Masa Belajar Dari Rumah.” Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora 10(1): 147.

Kant, Immanuel. (2005). Kritik Atas Akal Budi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Komisi Perlindungan Anak Indonesia. (2022). “Catatan Pelanggaran Hak Anak Tahun 2021 Dan Proyeksi Pengawasan Penyelenggaraan Perlindungan Anak Tahun 2022.” Siaran Pers.

Marta, Rustono Farady. (2018). “Perjuangan Multikulturalisme Perhimpunan Indonesia Tionghoa Dalam Perspektif Rekognisi Axel Honneth.” Bricolage: Jurnal Magister Ilmu Komunikasi 4(1): 23–31.

Nugroho, A., S. Harwanti, and B. Pamungkas. (2021). “Kontribusi Orang Tua Dalam Pendampingan Belajar Siswa Selama Pandemi.” Jurnal Basicedu 5(4).

Nurmaya. G, Andi Lely, Irsan Irsan, Sufinuran Sufinuran, and Rezky Fauziah. (2022). “Analisis Perkembangan Perilaku Sosio-Emosional Siswa Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Secara Daring (Online) Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 6(1): 943–53.

Nurwahyuni, Katwan, and Hudaidah. (2021). “Sejarah Sistem Pendidikan Di Indonesia Dari Masa Ke Masa: Sebuah Studi Literatur.” 1(July): 1–9.

Perdana, Novrian Satria. (2018). “Implementasi Peranan Ekosistem Pendidikan Dalam Penguatan Pendidikan Karakter Peserta Didik.” Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan 8(2).

Prabowo, Rian Adhivira. (2019). “Politik Rekognisi Axel Honneth: Relevansinya Terhadap Jaminan Kesetaraan Dalam Hukum Di Indonesia.” Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan 4(2): 75.

Qomariah, Dede Nurul. (2019). “Persepsi Masyarakat Mengenai Kesetaraan Gender Dalam Keluarga.” Jurnal Cendekiawan Ilmiah PLS 4(2): 52–58.

Rahmat, Abdul, and Mira Mirnawati. (2020). “Model Participation Action Research Dalam Pemberdayaan Masyarakat.” Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal 6(1): 62.

Santoso, Erik, and Megita Dwi. (2021). “Teori Behaviour ( E . Throndike ) Dalam Pembelajaran Matematika.” Prisma 4: 174–78.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kombinasi. Bandung: Alfabeta.

Supriyadi, Supriyadi. (2021). “Kajian Rekognisi Hak Masyarakat Adat Perspektif Propetik.” JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan) 5(2): 501–8.

Tim CNN. (2021). “KPAI: 207 Anak Korban Pelecehan Seksual Di Sekolah Sepanjang 2021.” CNN Indonesia.

Wahidah. (2018). “Identifikasi Dan Psikoterapi Terhadap ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) Perspektif Psikologi Pendidikan Islam Kontemporer.” Millah: Jurnal studi Agama 17(2): 297–317.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v9i3.5453

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.