Development of HAPAL Mobile Learning as a Science Learning Media for Junior High School Students

Purwanti Purwanti, Nizar Alam Hamdani, Asep Rohayat, Deni Darmawan, Dian Rahadian, Dody Hermana

Abstract


This research aims to develop HAPAL mobile learning products as a science learning media that is suitable for use by junior high school students. The research method used is research and development (R&D) with the ADDIE model. The research subjects used were media expert and material expert as well as class VIII students at SMPN 4 Pakenjeng Garut. The instrument used was a questionnaire for expert validation and student responses as users. The results of the media expert validation obtained an average value of 88.9 with a very valid category and the material expert obtained an average value of 86.39 with a very valid category. The average value of student responses to HAPAL mobile learning was 90.12 with a very valid category. So it can be concluded that HAPAL mobile learning is suitable for use in science learning at junior high school level.

Keywords


Learning Media; Mobile Learning; HAPAL; Science Learning.

References


Abdulhak, Ishak dan Darmawan, Deni. (2013). Teknologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Aisyah, D. D., & Sucahyo, I. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Berbasis Mobile Learning dan Pendekatan Inkuiri pada Materi Gelombang untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. IPF: Inovasi Pendidikan Fisika, 11(3), 23-31.

Branch, R. M., (2009). Instructional design: The ADDIE approach (Vol. 722, p. 84). New York: Springer.

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan bahan ajar berbasis ADDIE model. Halaqa: Islamic Education Journal. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.212 4

Darmawan, Deni. 2016. Mobile learning sebuah aplikasi teknologi pembelajaran. Depok: Raja Grafindo

Lestari, N. S., Koto, I., Sutarno, S., Nirwana, N., & Wardana, R. W. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berorientasi Pemahaman Konsep Pada Pembelajaran Materi Tekanan Untuk Siswa Kelas VIII. DIKSAINS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains, 5(1), 12-21.

Purwanti (2025). Development of a digital learning module on Archimedes Law for junior high school students. WapFi: Wahana Pendidikan Fisika, 10 (1), 87-98

Rohana, V. I., Winarto, W., & Nida, S. (2021). Pengembangan media pembelajaran berbasis multimedia interaktif pada materi tekanan zat cair untuk siswa SMP kelas VIII. Jurnal MIPA dan Pembelajarannya (JMIPAP), 1(4), 254-262.

Rohmayanti, R. R., Kusairi, S., & Hidayat, A. (2020). Penguasaan Konsep Hukum Archimedes pada Siswa Kelas XI dan XII SMA. Jurnal Riset Pendidikan Fisika, 5(2), 92-98.

Sarika, R., Gunawan, D., & Mulyana, H. (2021). Analisis kemampuan membaca pemahaman siswa kelas V di SD Negeri 1 Sukagalih. CaXra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2), 62-69.

Sarniti, E. K. A., & Oktavianty, E. (2018). Penggunaan Reading Infusion SQ3R Meremediasi Miskonsepsi Peserta Didik pada Materi Hukum Archimedes di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(3).

Sholiha, I., Faradhillah, F., & Muliani, M. (2022). Pengembangan Media Mobile Learning Berbasis Android Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Kinematika Gerak Lurus Kelas X Sma Negeri 1 Batang Kuis. Relativitas: Jurnal Riset Inovasi Pembelajaran Fisika, 5(2), 92-102.

Sitepu, E. N. (2022). Media Pembelajaran Berbasis Digital. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 242-248.

Syaputrizal, N., & Jannah, R. (2019). Media pembelajaran fisika berbasis mobile learning pada platform android menggunakan aplikasi app inventor untuk meningkatkan kemandirian belajar peserta didik. Natural Secience, 5(1), 800-809.

Talan, T. (2020). The effect of mobile learning on learning performance: A meta-analysis study. Kuram Ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 20(1), 79-103.

Widodo, Ari. 2021. Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Dasar – Dasar untuk Praktik. UPI Press: Bandung

Widodo, L., Yuliati, L., & Parno, P. (2018). Penguasaan konsep pada Hukum Archimedes siswa sma (Doctoral dissertation, State University of Malang).

Winters, N. (2007). What is mobile learning.

Yani, V. P., Haryono, Y., & Lovia, L. (2022). Hubungan pemahaman konsep matematis dengan kemandirian belajar siswa pada kelas VIII SMP. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 439-448.

Yuliana, S. R., Lubis, P. H., & Sugiarti, S. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) pada Materi Hukum Archimedes dengan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning. Jurnal Pendidikan Fisika, 9(1), 90-101.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v12i3.15739

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.