Analyzing Misconceptions of Acid-Base Topic among Chemistry Education Students in Online Learning Settings: A Case Study

Catur Fathonah Djarwo, Frans Pither Kafiar

Abstract


This study aims to identify the misconceptions of 11 third semester Chemistry Education students at Cenderawasih University in relation to online learning during the Covid-19 pandemic. Online learning poses various challenges for both students and lecturers, resulting in incomplete explanations and hindering students' understanding of the material, leading to possible misconceptions. A descriptive qualitative method was employed, utilizing diagnostic tests with a Certainty or Response Index (CRI) and interviews. The findings revealed that 41% of the students had a clear understanding of the acid-base concepts, 30% lacked understanding, and 29% had misconceptions. The students' misconceptions related to six subconcepts in acid-base materials, including acid-base theory, acid-base indicators, acid strength (pH), weak acid-base equilibrium constant (Ka/Kb), calculation of solution pH, and the concept of pH in the environment, with a range of misconceptions from 9-45%. This study highlights the need for addressing misconceptions in online learning, specifically in the acid-base topic, to ensure effective understanding and learning outcomes for students.

Keywords


misconceptions, online learning, acid-base material

Full Text:

PDF

References


Djangi M, J., Sugiarti & Ramdani. (2021). Kesulitan Belajar Peserta Didik Kelas XI MIPA 3 SMAN 3 Maros pada Materi Larutan Penyangga. Prosiding Seminar Nasional 2021. ISBN: 978-623-387-014-6.

Elvia, R., Rohiat, S., & Ginting, S. M. (2020). Identifikasi Miskonsepsi Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Matematika Kimia Melalui Tes Diagnostik Three Tier Multiple Choice. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 9(2), 84-96.

Elvinawati, E., Rohiat, S., & Solikhin, F. (2022). Identifikasi Miskonsepsi Mahasiswa dalam Mata Kuliah Kimia Sekolah II pada Materi Asam Basa. ALOTROP, 6(1), 10-14.

Firman & Sari, R.R. (2020). Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 2(2), 81-89.

Hijriyati, N., Muharini, R., Ulfah, M., Erlina., & Lestari, I. (2022). Hubungan Kebiasaan Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Kimia pada Masa Pandemi Covid-19. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 10(2):146-161.

Izza, R. I., Nurhamidah, N., & Elvinawati, E. (2021). Analisis Miskonsepsi Siswa Menggunakan Tes Diagnostik Esai Berbantuan Cri (Certainty of Response Index) Pada Pokok Bahasan Asam Basa. ALOTROP, 5(1), 55-63.

Lathifa, U., Ibnu, S., & Budiasih, E. (2015). Identifikasi kesalahan konsep larutan asam-basa dengan menggunakan teknik certainty of response index (CRI) termodifikasi.

Nurhamidah., Amida, N & Elvia, R. (2022). Model Pembelajaran Discovery Berbasis Blended Learning untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Kimia Mahasiswa. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 10(1):1-9.

Khery Yusran & Raodyatun. (2015). Respon dan Aktivitas Siswa dan Guru pada Penerapan Perangkat Pembelajaran Asam Basa dengan Pendekatan Somatis Auditori Visual Intelektual (SAVI). Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 2(1):161165.

Raudha, I, I., Nurhamidahm., & Elvinawati .(2021). Analisis Miskonsepsi Siswa Menggunakan Tes Diagnostik Esai Berbantuan CRI (Certainty Of Response Index) Pada Pokok Bahasan Asam Basa. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kimia, 5(1): 55 – 63.

Putri, R. S., Wigati, I., & Laksono, P. J. (2022, August). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Miskonsepsi Siswa pada Materi Asam dan Basa. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Kimia (Vol. 1, No. 1, pp. 280-286).

Sariati, N. K., Suardana, I. N., & Wiratini, N. M. (2020). Analisis kesulitan belajar kimia siswa kelas XI pada materi larutan penyangga. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 86-97.

Suparno, P. (2013). Miskonsepsi & Perubahan Konsep Pendidikan Fisika. Jakarta: Grasindo.

Suyono., Delhita, A. (2012). Penggunaan Think-Aloud Protocols untuk Mengatasi Miskonsepsi Sisiwa Pada Materi Pokok Stoikiometri Di SMA Khadijah Surabaya. Prosiding Seminar Nasional Kimia Unesa 2012– ISBN 978-979-028-550-7

Tayubi, Y. R. (2005). Identifikasi Miskonsepsi Pada Konsep-Konsep Fisika Menggunakan Certainty of Response Index (CRI). UPI.




DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v11i2.7147

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.