Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berorientasi Chemoenterpreneurship Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa
Abstract
The Effect of Problem Based Learning Model Orientation Chemo Entrepreneurship toward Students Chemistry Learning Result. (Supervised by Suryati and Devi Qurniati) This research is quasi experimental research. The population of this research is consisting of two classes with 65 students. The technic of collecting data is nonprobability sampling. The gambling technic is used to decide the experimental class and control class. By using gambling technic are decided XI IPA 1 as control class using conventional approach and XI IPA 2 as experimental class using PBL model orientation CEP. From instruments 25 test items is valid with reliability result is 0,887. The result of the study is (1) the learning process in class using PBL orientation CEP and conventional approach are going well. That is based on the average result of experimental class is 74% and the average result of control class is 71, 35%. (2) The application of PBL orientation CEP in colloid system has good effect toward student learning result. That is based on t-count 2,593 > t-table 1, 669 with average cognitive result of experimental class is 76,95 and control class is 69,33. While for affective experimental class is 74,59 and control class 67,29.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. 2006. Prosudur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
, 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Desi, 2013. Pengaruh model belajar aktif tipe quiz team dengan LKS terhadap hasil belajar kimia siswa kelas X SMA Negeri 1 Pemenang tahun pelajaran 2012/2013. Skripsi. IKIP Mataram.
Dewi, 2013. Upaya peningkatan interaksi sosial dan prestasi belajar siswa dengan problem based learning pada pembelajaran kimia pokok bahasan sistem koloid di SMAN 5 Surakarta tahun pelajaran 2011/2012. Jurnal
Gabel. 2008. Prior knowledge of chemistry students : chemistry K-8. Miami university. Department of chemistry & biochemistry oxford OH 45056
Hamruni. 2012. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Insan Madani.
Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Setia
http:// faktorpenyebabkesulitansiswadal ambelajar.org//co.id diakses pada tanggal 16 September 2013 pukul 07:59 WITA.
http:// karakteristikilmukimia.org//co.id diakses pada tanggal 16 September 2013 pukul 07:56 WITA.
http:// karakteristikilmukimia.org//co.id diakses pada tanggal 20 April 2013 pukul 06:20 WITA
http:// pendekatanpembelajarandalamki mia.org//co.id diakses pada tanggal 21 September 2013 pukul 07:38 WITA.
Mardiani, 2012. Meningkatkan hasil belajar siswa kelas IPA SMA Hang Tua 3 Mataram pada materi pokok Hidrolisis Garam melalui model pembelajaran kooperatif student teams achievement divisions (STAD) berorientasi chemoentrepreneurship (CEP) tahun pelajaran 2011/2012. Skripsi. IKIP Mataram.
Mustofa, A. 2012. Belajar dan Pembelajaran Pengembangan Wacana dan Praktik Pembelajaran Dalam Pembangunan Nasional. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Nia, 2007. Peningkatan motivasi dan hasil belajar kimia dengan pendekatan chemoentrepreneurship (CEP) pada pokok bahasan hidrokarbon di SMA Kesatrian 2 Semarang tahun ajaran 2006/2007. Jurnal.
Purba , M. 2007. Kimia Untuk Kelas X, Jakarta : Erlangga.
Purwanto. 2013. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Rusman. 2012. Model-model pemeblajaran. Jakarta: PT Raja Grapindo Persada.
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualiataif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Slameto. 2010. Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Bina Aksara.
Utami, B. 2009. Kimia Untuk SMA/MA Kelas XI Program Ilmu Alam. BSE. Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.
Wahyuni, 2010. Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Berorientasi Chemoentrepreneurship Pada Praktikum Kimia Fisika. Jurnal.
DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v1i2.630
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.