Development of An Inquiry-Based Ethnochemistry Textbook To Improve Students' Scientific Literacy and Understanding
Abstract
Keywords
References
Arends, R. I. (2008). Learning to Teach. Boston: McGraw-Hill.
Baker, W., & Thompson, M. (2016). Inquiry-Based Science Teaching: A Guide for the Development of Inquiry in Chemistry. Journal of Chemical Education, 93(7), 123-130.
Borg, W. R., & Gall, M. D. (2003). Educational Research: An Introduction (7th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
Chien, T., & Hsieh, J. (2017). The Role of Cultural Context in Chemistry Education: Developing an Etnokimia-Based Curriculum. International Journal of Education Research, 48(2), 254-269.
Fensham, P. J. (2008). Promoting scientific literacy: Science education in the twentieth century. Routledge.
Gonzalez, J., & Martinez, P. (2019). Traditional Knowledge and Chemistry: Bridging the Gap with Etnokimia in Science Teaching. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(1), 32-44.
Harris, M., & Crutcher, M. (2019). Integrating Indigenous Knowledge with Chemistry: A Conceptual Framework for Etnokimia in Science Education. Science Education Review, 18(1), 23-33.
Hofstein, A., & Rosenfeld, S. (1996). Bridging the gap between theory and practice: The case of inquiry teaching. Educational Psychologist, 31(1), 55–61.
Johnson, E. B. (2002). Contextual Teaching and Learning: What It Is and Why It’s Here to Stay. Thousand Oaks: Corwin Press.
Kemendikbud. (2014). Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kustiyah, S. (2018). Penerapan Pendekatan Etnokimia dalam Pembelajaran Kimia untuk Meningkatkan Minat dan Pemahaman Siswa di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Kimia, 19(2), 123-134.
Kusumawati, D. (2017). Penerapan Model Inkuiri dalam Pembelajaran Kimia untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 10(2), 55-62.
Maharani, S., & Supardi. (2018). Implementasi Pendekatan Etnokimia dalam Pembelajaran Kimia di Sekolah Menengah. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 10(1), 125-138.
Ministry of Education and Culture of Indonesia. (2013). Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Nurhadi, D., & Hartono, S. (2007). Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching and Learning) dan Penerapannya dalam KBK. Malang: Universitas Negeri Malang Press.
Prastowo, A. (2020). Penerapan Pendekatan Inkuiri dalam Meningkatkan Literasi Ilmiah Siswa pada Pembelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Sains, 24(3), 210-221.
Purwanto, N. (2011). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rathod, R. (2018). Etnokimia and Its Role in Enhancing the Quality of Chemistry Education. International Journal of Science Education, 40(5), 789-803.
Riduwan. (2010). Metode dan Teknik Menyusun Tesis. Bandung: Alfabeta.
Rini, Y., & Kusmaryati, T. (2017). Pengaruh Struktur Buku Ajar Terhadap Pemahaman Konsep Siswa dalam Pembelajaran Kimia di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 23(1), 77-88.
Sagala, S. (2011). Konsep dan Aplikasi Pembelajaran Inkuiri dalam Pendidikan Sains. Alfabeta.
Sagala, S. (2012). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Santosa, P. I. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kimia Berbasis Etnokimia untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Sains dan Teknologi, 7(1), 88-99.
Santosa, P. I., & Prasetyo, Y. (2018). Pengembangan media pembelajaran kimia berbasis etnokimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 12(1), 15–23.
Setiawan, D. A. (2020). Etnokimia: Integrasi Ilmu Kimia dan Budaya Lokal. Jurnal Pendidikan Kimia, 22(3), 345-355.
Setiawan, D. A., & Marwoto, P. (2019). Penerapan etnokimia dalam pembelajaran kimia untuk meningkatkan literasi sains siswa. Jurnal Pendidikan Kimia, 7(2), 101–109.
Slamet, I., & Chandra, I. (2020). Etnokimia dalam Pendidikan: Pemanfaatan Kearifan Lokal sebagai Media Pembelajaran Kimia. Journal of Chemical Education Research, 7(1), 45-60.
Sugiyono. (2016). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sujatmiko, A., & Fitriani, A. (2020). Integrasi Budaya Lokal dalam Pembelajaran Kimia: Sebuah Pendekatan Etnokimia untuk Meningkatkan Keterlibatan Siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 15(1), 45-58.
Supardi. (2013). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Rajawali Pers.
Supriyadi, T. (2016). Implementasi Pendekatan Etnosains dalam Pembelajaran Kimia untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 10(2), 180-190.
Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Wahyudi, D. (2019). Pendekatan Inkuiri untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Penelitian Pendidikan, 22(4), 98-106.
Wijaya, S. (2016). Pengembangan buku ajar kimia berbasis inkuiri untuk meningkatkan kemampuan literasi sains siswa. Jurnal Pendidikan Sains, 8(2), 75–84.
Wulandari, R., & Susilo, H. (2018). Pengaruh Pendekatan Etnosains terhadap Pemahaman Konsep dan Literasi Sains Siswa. Jurnal Pendidikan Sains, 6(3), 157-166.
Yuliati, N. (2014). Inkuiri dan Literasi Sains. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 10(1), 33-39.
Zainuddin, M., & Arifin, Z. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Zulkifli, Z., & Hamzah, I. (2017). Etnokimia dalam Pembelajaran Kimia di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 10(3), 234-242.
DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v13i2.15467
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.