Development of Google Forms-Based Assessment as Learning with Autocrat Add-On to Assess Presentation Skills
Abstract
Keywords
References
Adawiyah, S. R. (2023). Implementasi Peer-Assessment sebagai Salah Satu Teknik Penilaian Profil Pelajar Pancasila. Educatoria : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 3(3), 191–201. doi: 10.36312/educatoria.v3i3.194
Afandi, F., & Wijayanti, Q. N. (2024). Peran Komunikasi Efektif bagi Mahasiswa dalam Membangun Hubungan yang Baik dan Berkelanjutan. JMA (Jurnal Media Akademik), 2(1), 228–241.
Aji, A. S. B., Winter, R. I., Azhari, M. A. Al, Raditya, R. C., Javier, M. N., & Anggraeni, N. D. (2024). Analisis Efisiensi Penggunaan Bahasa Indonesia Dalam Komunikasi Bisnis Formal di PT Home Center Indonesia (Informa). Jurnal Bahasa Daerah Indonesia, 1(3), 1–7. doi: 10.47134/jbdi.v1i3.2662
Ali, A., Apriyanto, A., Haryanti, T., Hidayah, H., Efitra, E., & Pamela, E. (2024). Metode Pembelajaran Inovatif : Mengembangkan Teknik Mengajar di Abad 21. PT. Sonpedia Publishing Indonesia. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=9ew3EQAAQBAJ
Ambriani, D., & Nurhidayat, A. I. (2020). Rancang Bangun Repository Publikasi Ilmiah Dosen Berbasis Web Menggunakan Framework Laravel. Jurnal Manajemen Informatika, 10(01), 58–66.
Andrade, H. G. (2000). Menggunakan rubrik untuk meningkatkan pemikiran dan pembelajaran. Kepemimpinan Pendidikan, 57(5), 13–19.
Anisah, G., & Amreta, M. Y. (2023). Pengembangan instrument assessment as learning berbasis projek untuk pembelajaran menyimak dan berbicara monologis dialogis bermuatan karakter Bhineka Tunggal Ika. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 9(1), 76–88. doi: 10.22219/kembara.v9i1.22701
Apriliyanti. (2023). Analisis Penggunaan Komunikasi Nonverval Pada Persentasi Kelas. JMI: Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(7), 1554–1560. Retrieved from https://jmi.rivierapublishing.id/index.php/rp
Asna, A. Z., Sumarni, W., & Cahyono, E. (2024). Modul Etnokimia Terintegrasi Nilai Islami Pada Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Melatih Kreativitas. JIPK: Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 18(1), 43–49. Retrieved from http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JIPK
Ayubidari, W. M., & Triyanto, M. A. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran Pembuatan Sulam Pita Untuk Siswa Kelas XI Busana Butik di SMK Muhammadiyah 1 Tempel. Jurnal Fesyen: Pendidikan Dan Teknologi, 8(4).
Branch, R. M. (2009). Approach Instructional Design: The ADDIE. In Department of Educational Psychology and Instructional Technology University of Georgia (Vol. 53, Issue 9).
Candra, E., Tatasari, T., Monica, A., & Amelia, D. (2025). Tinjauan Literatur: Peran Wanita dalam Kewirausahaan Melalui Keterampilan Presentasi dan Kolaborasi. Jurnal Ilmiah Research Student, 2(1), 40–50.
Febrianti, N., Alaurrahman, H., & Rahmah, A. (2023). Pengembangan Prototipe Sistem SKPI untuk Pendamping Ijazah Berbasis Google Suite. Jurnal Informatika Terpadu, 9(2), 157–164.
Firda, H., & Nurhadi, D. (2023). Penerapan Model Addie Dalam Pengembangan Instrumen Penilaian Diri Sendiri Peserta Didik Sma Negeri Kabupaten Mojokerto. Jurnal Hikari, 7(1), 14–26.
Gea, A. A. (2014). Time Management: Menggunakan Waktu Secara Efektif dan Efisien. Jurnnal Humaniora, 5(2), 777–785.
Ginkel, S. Van, Gulikers, J., Biemans, H., & Mulder, M. (2015). The Impact of The Feedback Source on Developing Oral Presentation Competence. Studies in Higher Education, 42(9), 1671–1685. doi: 10.1080/03075079.2015.1117064
Ginkel, S. Van, Laurentzen, R., Mulder, M., Mononen, A., Kyttä, J., & Kortelainen, M. J. (2017). Assessing oral presentation performance. Journal of Applied Research in Higher Education, 9(3), 474–486. doi: 10.1108/JARHE-02-2016-0012
Haggerty, K., Elgin, J., & Woolley, A. (2011). Social-emotional learning assessment measures for middle school youth. Social Development Research Group. University of Washington: Raikes Foundation.
Hairida, H. (2018). PENILAIAN SIKAP SISWA DALAM PEMBELAJARAN KIMIA MELALUI TEKNIK SELF ASSESSMENT DAN PEER ASSESSMENT. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 9(2), 37–48. doi: 10.26418/jpmipa.v9i2.25832
Hairida, H. (2019). THE DEVELOPMENT OF BLENDED LEARNING MEDIA FOR FLIPPED CLASSROOM MODEL ON DIRECT LEARNING IN PROCESS EVALUATION COURSES AND CHEMISTRY LEARNING OUTCOMES. International Conference on Educational Sciences and Teacher Profession (ICETeP 2018), 211–217.
Hardianto, R., Choiriyah, W., & Ohara, M. R. (2024). Pelatihan Membuat Slide Presentasi Berbasis Artificial Intelgence (AI) Kepada Siswa SMKN 8 Pekanbaru. J-COSCIS: Journal of Computer Science Community Service, 4(1), 102–108.
Kalew, A. C., Novianty, A., Rahman, B. A., Novrilianti, G., Pratama, G., Riswan, M., & Maharani, S. (2022). Analisis Kepuasan Pengguna Layanan Google-Forms Sebagai Media Survey Online Menggunakan Model Delone & Mclean. Adopsi Teknologi Dan Sistem Informasi (ATASI), 1(2), 129–134. doi: 10.30872/atasi.v1i2.425
Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Respon siswa terhadap pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis android. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4(1), 12–19.
Lukitasari, M., Handhika, J., & Murtafiah, W. (2021). Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah Melalui Digital Argumentation (PBM-DA). Solo: CV. AE MEDIA GRAFIKA. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=IzkqEAAAQBAJ
Molenda, M. (2003). In search of the elusive ADDIE model. Performance Improvement, 42(5), 34–37. doi: 10.2307/2073804
Nadolski, R. J., Hummel, H. G. K., Rusman, E., & Ackermans, K. (2021). Rubric formats for the formative assessment of oral presentation skills acquisition in secondary education. Educational Technology Research and Development, 69, 2663–2682. doi: 10.1007/s11423-021-10030-7
Nurlitasari, A., & Hamami, T. (2023). Assessment As, For, Dan Of Learning Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Tingkat Menengah Atas. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(4), 1556–1567. Retrieved from https://jurnal.faiunwir.ac.id
Park, H. W., & Lee, Y. (2019). How Are Twitter Activities Related to Top Cryptpcurrencias’Performance? Evidence From Social Media Network and Sentiment Analysis. Drustvena Istrazivanja, 28(3), 435–460.
Ridlo, M. R., Hakim, R. F., Supramanto, Sahidin, M., Firdaus, S., & Wulandari, R. A. (2025). Penggunaan Media Google Form dalam Evaluasi Pembelajaran Maharah Kitabah di Madrasah Aliyah Lombok Tengah. Al-Lahjah: Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab Dan Kajian Linguistik Arab, 8(1), 74–82.
Rohimat, S. (2021). Penggunaan Google Form dalam Penilaian Harian Kimia di SMAN 6 Kota Serang pada Awal Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Mathematics and Natural Science Education, 2(1), 1–8. doi: 10.35719/mass.v2i1.55
Saptadi, N. T. S., Subroto, D. E., Nurlely, L., Latif, A., Loilatu, S. H., Rizqiyani, R., Evenddy, S. S., Fauzi, B. B. N., Aliyah, A., & Wibowo, M. A. (2023). Psikologi Pembelajaran. Sada Kurnia Pustaka. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=VlbPEAAAQBAJ
Setiyawati, N., Syamswina, & Tenriawaru, A. B. (2021). Kelayakan Biodiversity Magazine: Majalah Pada Submateri Pemanfaatan Keanekaragaman Hayati Berbasis Tumbuhan Kosmetik. Didaktita, 5(2), 77–83. Retrieved from http://jurnal.um-palembang.ac.id/index.php/dikbio
Sibuea, B., Suriyadi, S., Azmi, F., & Daulay, N. K. (2023). Penilaian Diri dan Penilaian Reflektif. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 23(2), 1376. doi: 10.33087/jiubj.v23i2.3440
Sukmadinata, N. S. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syaefudin, R. A., & Suseno, W. H. (2020). penggunaan pengaya (add-on) Autocrat pada Google Sheets dalam aplikasi sering cuti. Jurnal Saintekom: Sains, Teknologi, Komputer Dan Manajemen, 10(1), 37–43.
Talakua, P., Maipauw, M. M., & Hetharie, R. Y. (2024). Efektifitas Penggunaan Google Form untuk Media Evaluasi Penilaian Tes Tengah Semester. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 6(1), 324–332. doi: 10.31004/edukatif.v6i1.5868
Utami, L. W. S. (2021). Penggunaan Google Form dalam Evaluasi Hasil Belajar Peserta Didik di Masa Pandemi COVID-19. TEACHING: Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(3), 150–156.
Yulistiani, I. (2021). Komunikasi Yang Efektif Dengan Bahasa Tubuh. Jurnal Abdimas, 7(4), 282.
Zulfahira, Azzahra, R., Safana, S., Jamaluddin, & Isgunandar. (2024). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Public Speaking Melalui Powerpoint. Jurnal Lamellong: Pengabdian Kepada Masyarakat (JLPM), 1(13), 107–113. doi: 10.70188/zhhmtz14
DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v13i2.15021
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.