Development of Reaction Rate Animation Application (Alare) to Train Students' Critical Thinking Skills on Reaction Rate Material
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustin, Y., Fadiawati, N., & Tania, L. (2016). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Laju Reaksi Melalui Pendekatan Saintifik. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 5(3), 98–112.
Anshori, S. (2018). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan PKn Dan Sosial Budaya, 88–100.
Anwari, A. R., & Kusumadani, A. I. (2022). Deskripsi Pembelajaran Tatap Muka Terbatas (Ptmt) Mata Pelajaran Ipa Ditinjau Dari Persentase Ketuntasan Hasil Belajar Siswa Kelas Vii Smp Negeri 1 Purwantoro Tahun Ajaran 2021/2022. Artikel Pemakalah Paralel, 608–613.
Astuti, S., Danial, M., & Anwar, M. (2018). Pengembangan LKPD Berbasis PBL (Problem Based Learning) untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Materi Kesetimbangan Kimia. Chemistry Education Review (CER), 1(2), 90–114.
Buket Yakmaci, G., & Emine, A. (2013). Use of multiple representations in developing preservice chemistry teachers ’ understanding of the structure of matter. International Journal of Environmental & Science Education, 8(1), 109–130.
Dwyer, C. P., Hogan, M. J., & Stewart, I. (2012). An evaluation of argument mapping as a method of enhancing critical thinking performance in e-learning environments. Metacognition and Learning, 7(3), 219–244. https://doi.org/10.1007/s11409-012-9092-1
Facione, P., & Gittens, C. A. (2016). Think Critically. In Insight assessment (3rd ed.). PEARSON.
Falah, F., Komaro, M., & Yayat, Y. (2016). Penggunaan Multimedia Animasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Materi Bidang Geser. Journal of Mechanical Engineering Education, 3(2), 159. https://doi.org/10.17509/jmee.v3i2.4545
Haqi, A., Risfina, A. M., Suryana, E., & Harto, K. (2023). Teori Pemrosesan Informasi dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(3), 1632–1641. https://doi.org/10.58258/jime.v9i3.5256
Hassan, P., Laliyo, L. A. R., Botutihe, D. N., & Abdullah, R. (2020). Identifikasi Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dengan Menggunakan Five-Tier Multiple Choice pada Materi Hidrolisis Garam. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 8.
Herawati, R. F., Mulyani, S., & Redjeki, T. (2013). Pembelajaran Kimia Berbasis Multiple Siswa SMA Negeri I Karanganyar Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 2(2), 38–43.
Herliani, Tanah Boleng, D., & Theodora Maasawet, E. (2021). Teori belajar dan pembelajaran (Andriyanto (ed.)). Penerbit Lakeisha.
Ihsan, M. S., Ramdani, A., & Hadisaputra, S. (2019). Pengembangan E-Learning Pada Pembelajaran Kimia Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Pijar Mipa, 14(2), 84–87. https://doi.org/10.29303/jpm.v14i2.1238
Johnstone, H. A. (1993). The development of chemistry teaching: A changing response to changing demand. Journal of Chemical Education, 70(9), 701. https://doi.org/10.1021/ed070p701
Khaeruman, K., Ahmadi, A., & Rehanun, R. (2015). Pengembangan Media Animasi Interaktif Pada Materi Laju Reaksi. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 3(1), 267. https://doi.org/10.33394/hjkk.v3i1.672
Kolomuç, A., & Tekin, S. (2011). Chemistry Teachers ’ Misconceptions Concerning Concept of Chemical Reaction Rate. Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education, 3(2), 84–101.
Majora, C. & R. R. (2022). Video Pembelajaran Animasi Pada Materi Laju Reaksi Kelas Xi Di Sma. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Kimia 2022, 216–222.
Mariana, Zulkifli, & Ermina, S. (2011). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis sebagai Pembentuk Karakter Calon Guru Biologi Pada 3 Varian Multimedia Yang Berbeda. Seminar Nasional VIII Pendidikan Biologi 15, 333–338.
Mashami, R. A., Khaeruman, K., & Ahmadi, A. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Kontekstual Terintegrasi Augmented Reality untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 9.
Novita, L., Sutisna, E., & Rohadatul Rabbani Aisy, K. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Animasi Terhadap Hasil Belajar Subtema Manusia Dan Lingkungan. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 3, 293–302.
Nurlina, Nurfadilah, & Bahri, A. (2021). Teori Belajar Dan Pembelajaran (H. Bancong (ed.)). LPP UNISMUH MAKASSAR.
Plomp, T., & Nieveen, N. (2013). Educational Design Research. In Netherlands Institute for Curriculum Development (SLO).
Ramadhona, S. F., Caska, & Trisnawati, F. (2017). The Influence of The Use of Learning Media Animation of Interest and The Results of Student Learning on Economic Subjects in Class X Majoring In Social Studies SMA Negeri 1 Kundur. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 1–11.
Riduwan. (2015). Skala pengukuran variabel-variabel penelitian. Alfabeta.
Sariati, N. K., Suardana, I. N., & Wiratini, N. M. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Kimia Siswa Kelas XI pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Ilmiah Pendidikan & Pembelajaran, 4(1), 86–97. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIPP/article/view/15469
Subhan, P. S., & Danial, M. (2018). Pengaruh Media Animasi dalam Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis dan Aktivitas Belajar Peserta Didik pada Materi Kesetimbangan Kimia. Chemistry Education Review (CER) Jurnal Pendidikan Kimia, 1(2), 125–141.
Sukarelawan, M. I., Indratno, T. K., & Ayu, S. M. (2024). N-Gain vs Stacking.
Sukmadinata, N. S. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya.
Warlina, L. (2013). Kimia Dasar I Modul I Sekilas Mengenai Kimia. In Repository UT.
Yaumi, M. (2017). Ragam Media Pembelajaran: Dari Pemanfaatan Media Sederhana ke Penggunaan Multi Media. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v12i4.12386
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.