Analysis of Students' Ability to Solve Higher Order Thinking Skill Questions on Reaction Rate Materials in 11th Grade of MAN 1 Pontianak

Indah Lestari, Eny Enawati, Maria Ulfah, Hairida Hairida, Erlina Erlina

Abstract


High Order Thinking Skill is one of the most important skills in the 21st century. This study aims to describe the ability of students to solve Highter Order Thinking Skill (HOTS) questions in the reaction rate material in class XII MAN 1 Pontianak. The HOTS indicator in this study is the ability to analyze (C4). The method used in this study is descriptive. The subject of the study is 11th Grade students of MAN 1 Pontianak for the 2023/2024 school year consisting of 37 students. The instruments used are HOTS question sheets on validated reaction rate materials and interview guidelines. The results of this study show that there are 2.7% of students with high ability and meet the criteria for analysis, 13.5% of students with medium ability and are able to analyze problems but there are still mistakes, and 83.7% of students with low ability are 83.7%.


Keywords


Analysis; HOTS; Reaction rate

Full Text:

PDF

References


Barat, N. di K. K. (2023). Jurnal Riset Pendidikan Kimia. Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 13(1), 49.

Danila, R., & Agustini, R. (2021). Analisis Keterampilan Metakognitif Peserta Didik Menggunakan Model Inkuiri Terbimbing pada Materi Laju Reaksi Berbasis Pembelajaran Daring. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(3), 596. https://doi.org/10.33394/jk.v7i3.3487

Dewi, P., Elvia, R., & Studi Pendidikan Kimia Jurusan PMIPA FKIP, P. (2021). Pengembangan Butir Soal Hots Untuk Menguji Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Di Ma Negeri 2 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Kimia, 5(2), 141–148.

Fajriani, R. W., Naswir, M., & Harizon, H. (2021). Pemberian Scaffolding dalam Bahan Belajar Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa. PENDIPA Journal of Science Education, 5(1), 108–114. https://doi.org/10.33369/pendipa.5.1.108-114

Hanifah, N. (2019). Pengembangan instrumen penilaian Higher Order Thinking Skill (HOTS) di sekolah dasar. Conference Series Journal, 1(1), 18–23.

Kurniati, D., Harimukti, R., & Jamil, N. A. (2016). Kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa SMP di Kabupaten Jember dalam menyelesaikan soal berstandar PISA. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 20(2), 142–155. https://doi.org/10.21831/pep.v20i2.8058

Lusiana, L., Enawaty, E., & Rasmawan, R. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Materi Laju Reaksi Di SMA Indonesia Muda. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 5(1), 51–58. https://doi.org/10.24036/jep/vol5-iss1/569

Maliq, S. A., Aziz, A., & Lestari, W. (2022). Analisis Higher Order Thinking Skills (HOTS) Siswa dalam Memecahkan Soal HOTS Matematika. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 3421–3427. http://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/3410/0

Marthafera, P., Melati, H. A., & Hadi, L. (2018). Deskripsi Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Laju Reaksi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(1), 1–9.

Maryam, S., & Rosyidi, A. H. (2016). Representasi Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Open-Ended Ditinjau Dari Kemampuan Matematika. MATHEdunesa Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(5), 74–79.

Saraswati, P. M. S., & Agustika, G. N. S. (2020). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam Menyelesaikan Soal HOTS Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 257. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i2.25336

Tasrif, T. (2022). Higher Order Thinking Skills (HOTS) dalam pembelajaran social studies di sekolah menengah atas. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 10(1), 50–61. https://doi.org/10.21831/jppfa.v10i1.29490

Taufiqurrahman, M. (2023). Pembelajaran Abad 21 Berbasis Kompetensi 4C di Perguruan Tinggi. PROGRESSA: Journal of Islamic Religious Instruction, 7(1), 77–89. https://doi.org/10.32616/pgr.v7.1.441.77-89

Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015. Paper of Matematohir, 2(1), 1–2. https://matematohir.wordpress.com/2019/12/03/hasil-pisa-indonesia-tahun-2018-turun-dibanding-tahun-2015/

Wahyuningsih, Y., Rachmawati, I., Setiawan, A., & Ngazizah, N. (2019). HOTS (High Order Thinking Skills) dan Kaitannya dengan Keterampilan Generik Sains dalam Pembelajaran IPA SD. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dan Call for Papers (SNDIK), 227–234. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/xmlui/handle/11617/11203

Wulandari, I., Hairida, H., Rasmawan, R., Enawati, E., & Muharini, R. (2023). Development of Problems for Higher Order Thinking Skill (HOTS) e-Test on Additive Substance Subject Material. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 11(5), 698. https://doi.org/10.33394/hjkk.v11i5.8730

Yunita, S., Rohiat, S., & Amir, H. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Mata Pelajaran Kimia Pada Siswakelas Xi Ipa Sman 1 Kepahiang. Alotrop, 2(1), 33–38. https://doi.org/10.33369/atp.v2i1.4628

Zellatifanny, C. M., & Mudjiyanto, B. (2018). Tipe Penelitian Deskripsi Dalam Ilmu Komunikasi. Diakom : Jurnal Media Dan Komunikasi, 1(2), 83–90. https://doi.org/10.17933/diakom.v1i2.20




DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v12i4.12139

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.