Analysis of Teaching Module in Merdeka Curriculum Used by Teacher in Chemistry Learning at SMAN 10 Pontianak
Abstract
Teaching modules are learning tools in the merdeka curriculum. The aim of this research is to analyze the merdeka curriculum teaching modules used by educators in teaching chemistry. Quantitative descriptive methods were used in this research, and data collection techniques used measurement and documentation. The data collection tool is a learning tool review sheet that has been validated by two experts using the Gregory test. The object studied was the merdeka curriculum teaching module used by class X chemistry educators at SMAN 10 Pontianak in a total of six meetings. Data analysis was carried out based on scores on each component of the teaching module. Based on the data obtained from the analyzed teaching module components, it obtained a score of 88.3 and was included in the good category. Thus, it can be concluded that the components contained in the teaching module are in accordance with the merdeka curriculum learning and assessment guidelines, and the module is good for use in learning activities.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amaliawati. (2022). Peningkatan Kemampuan Menyusun Modul Ajar Kurikulum Merdeka Melalui Pendampingan dengan Metode Diskusi Kelompok Guru SMA Negeri 14 Banda Aceh. Serambi Konstruktivis, 4 (4), 200-213. DOI : http://doi.org/10.32672/konstruktivis.v5i1.5965
Ardianti, Y., & Amalia, N. (2022). Kurikulum Merdeka: Pemaknaan Merdeka dalam Perencanaan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(2), 399–407. DOI : https://doi.org/10.23887/jppp.v6i3.55749
Fauzia, R. & Ramadan, Z. H. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Educatio, 9(3), 1608-1617. DOI : 10.31949/educatio.v9i3.5323
Hainun, H., Haeruddin, H., Basir, A. (2022). Literature Review : Model Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Primatika, 11(2), 61-70
Hairida, H., Masriani, M., Rasmawan, R., Enawaty, E., Lestari, I., Ifriany, A., Muharini, R., Erlina, E., Sartika, R.P., Junanto, T., Ulfah, M., Sasri, R., Monica, I.,Natasya, Q., Warahmah, M., Cahyani, M.R. (2023). Pendampingan Peningkatan Keterampilan Pendidik IPA dalam Penyusunan Perangkat Pembelajaran berbasis TPACK ( Technological Pedagogical Content Knowledge). International Journal of Public Devotion, 6(1), 53-59
Hairida, H., Sartika, R. P., Melati, H. A., Rasmawan, R., Fatmadiwi, A., (2021). Analisis Kesulitan Mahasiswa dalam Mempelajari Materi Asesmen Autentik. EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6),4349-4355, DOI : https://doi,org/10.31004/edukatif.v3i6.1375
Jannah, F., Radiansyah, R., Sari, R., Kurniawan, W., Aisyah, S., Wardini, S., & Fahlevi, R. (2022). Pembelajaran HOTS berbasis Pendekatan Lingkungan di Sekolah Dasar. Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 189-197. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i1.8533
Kemendikbudristek. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka. Jakarta : Kemendikbudristek
Komalasari, M. D. (2023). Pemetaan Kebutuhan Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Berdiferensiasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Kumala, F. N., Yasa, A.D., Yulianti, Y., & Setiawan, D.A. (2023). Optimalisasi Teknologi Pembelajaran Dan Pelaksanaan Kurikulum Merdeka Pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 31-38
Listiani, N. M. (2017). Pengaruh Kreativitas dan Motivasi terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Produktif Pemasaran pada Siswa Kelas XI SMK Negeri 2 Tuban. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 2(2) :263-275. https://doi.org/10.26740/jepk.v2n2.p263-275
Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi, 5(2), 130-138.
Muhajjir, A. R., Hairida, H., Rasmawan, R., Erlina, E., Sartika, R. P. (2023). Hubungan antara Kemandirian Belajar dan Indeks Prestasi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Kimia dalam Penggunaan Google Classroom. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 12(8), 2159-2167
Nurdyansyah, N. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan Alam bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Puspitasari, R. (2020). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Mata Pelajaran Matematika Berdasarkan Kurikulum 2013 Kelas X di SMA Pontianak. (Skripsi, Universitas Tanjungpura).
Putri, C. A.D., Rindayati, Evilia., & Damariswara, Rian. (2022). Kesulitan Calon Pendidik dalam Mengembangkan Perangkat Pembelajaran pada Kurikulum Merdeka. PTK : Jurnal Tindakan Kelas, 3(1), 18-27. DOI : https://doi.org/10.53624/ptk.v3i1.104
Sari, F. I., Sunendar, D., & Anshori, D. (2023). Analisis Perbedaan Kurikulum 2013 Dan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 146-151. DOI: https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i1.10843
Sinambela, P. N. (2017). Kurikulum 2013 dan Implementasinya dalam Pembelajaran. Generasi Kampus, 6(2)
Wahyuningsari, D., Mujiwati, Y., Hilmiyah, L., Kusumawardani, F., & Sari, I.P. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Rangka Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(4), 529-535
Winarno. (2013). Metodologi Penelitian dalam Pendidikan Jasmani. Malang : UM Press
Yuhaga, (2023). Peningkatan Keterampilan Guru Dalam Menyusun Modul Ajar Kurikulum Merdeka melalui Pelatihan Di SD Negeri 1 Pandran Raya Kecamatan Teweh Tengah Kabupaten Barito Utara Semester I Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Anterior, 22(1), 52-58. DOI: https://doi.org/10.33084/anterior.v22i1.4197
Zulaiha, S., Meldina, T., & Meisin. (2022). Problematika Guru Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Belajar. Terampil : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 9(2), 163-177. DOI: https://doi.org/10.24042/terampil.v9i2.13974
DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v12i2.11112
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.