Development of E-Supplement Biomordant from Several Species of Ferns (Pteridophyta) as A Teaching Material for Green Chemistry Course

Weni Hariyanti, Masriani Masriani, Risya Sasri, Ajuk Sapar, Erlina Erlina

Abstract


The purpose of this study was to determine the feasibility of Green Chemistry E-Supplement with material Biomordant from Several Species of Ferns (Pteridophyta). The method used in this research is Research and Development (R&D). The e-supplement teaching material development model used is ADDIE. The subject of this research is Green Chemistry E-Supplement with material Biomordant from Several Species of Ferns (Pteridophyta). The data collection techniques used were direct communication and measurement techniques. The research instrument used was a feasibility assessment sheet and data analysis using a Likert scale. The feasibility of  e-supplement was assessed by two validators. The final results of the feasibility assessment in the aspects of material, media, and language obtained a percentage of 98%. So, it can be concluded that the Green Chemistry E-Supplement with material Biomordant from Several Species of Ferns (Pteridophyta) is very feasible.


Keywords


development; e-supplement; biomordant; Pteridophyta; green chemistry

Full Text:

PDF

References


Abdillah, A. F., Degeng, I. N. S., & Husna, A. (2020). Pengembangan Buku Suplemen dengan Teknologi 3d Augmented Reality sebagai Bahan Belajar Tematik untuk Siswa Kelas 4 SD. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran), 6(2), 111–118. https://doi.org/10.17977/um031v6i22020p111

Adu, R. E. Y., Tea, M. T. D., & Bouk, Y. (2022). Ekstraksi Tanin dari Limbah Kulit Biji Asam dan Penggunaannya sebagai Biomordan pada Pewarnaan Tenun Timor Secara Alami. Jurnal Riset Kimia, 13(2), 178–187. https://doi.org/10.25077/jrk.v13i2.509

Akrom, N., & Istiq’faroh, N. (2021). Pengembangan Buku Suplemen IPS Tema “Indahnya Kebersamaan” Berbasis Kearifan Lokal Sidoarjo untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 4(2), 19–24.

Andries, A. E., Koneri, R., & Maabuat, P. V. (2022). Inventarisasi Tumbuhan Paku Di Ruang Terbuka Hijau Kampus Universitas Sam Ratulangi Manado, Sulawesi Utara. Jurnal Bios Logos, 12(2), 140–148. https://doi.org/10.35799/jbl.v12i2.42343

Arif, M. H., & Rukmi, A. S. (2020). Pengembangan Buku Suplemen untuk Keterampilan Menulis Deskripsi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JPGSD, 8(5), 1033–1043. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/36680/32683

Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. In Encyclopedia of volutionary Psychological Science. https://doi.org/10.1007/978-3-319-19650-3_2438

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Dina, R. (2015). Penggunaan Kalimat Efektif dalam Karya Ilmiah Siswa: Aplikasi Semantik Studi Kasus Siswa Kelas XI SMK Negeri 2 Lembah Gumanti. Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 167–173.

Ersando, E., Muharini, R., Lestari, I., Putra Sartika, R., & Rasmawan, R. (2022). Pengembangan E-Modul Pemisahan Senyawa Fenolik dari Fraksi Simpur Air dengan Teknik Kromatografi Lapis Tipis (KLT) Preparatif sebagai Sumber Belajar Kimia Bahan Alam. Kependidikan Kimia, 10(2), 2656–3061. http://ojs.undikma.ac.id/index.php/hydrogen/

Hidayat, R. K., Sahidu, H., & Gunada, I. W. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Inkuiri Terbimbing Terintegritas dengan Karakter untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 285–291. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2.462

Hong, K. H. (2018). Effects of Tannin Mordanting on Coloring And Functionalities of Wool Fabrics Dyed with Spent Coffee Grounds. Fashion and Textiles, 5(33), 1–11. https://doi.org/10.1186/s40691-018-0151-3

Kurnia, M. R. A., Haryanto, H., Sanova, A., & Dewi, C. A. (2022). Studi Respon Siswa Terhadap Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Chemo-Entrepreneurship Berbentuk Aplikasi Android. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 10(1), 10. https://doi.org/10.33394/hjkk.v10i1.4954

Lai, H. Y., Lim, Y. Y., & Kim, K. H. (2010). Blechnum Orientale Linn - a Fern with Potential as Antioxidant, Anticancer and Antibacterial Agent. BMC Complementary and Alternative Medicine, 10(15), 1–8. https://doi.org/10.1186/1472-6882-10-15

Lestari, D. W., Atika, V., Satria, Y., Fitriani, A., & Susanto, T. (2020). Aplikasi Mordan Tanin pada Pewarnaan Kain Batik Katun Menggunakan Warna Alam Tingi (Ceriops tagal). Jurnal Rekayasa Proses, 14(2), 128–136. https://doi.org/10.22146/jrekpros.57891

Lestariningsih, S. P., Riyono, J. N., & Siswoyo, A. (2021). Pemanfaatan Pakis sebagai Motif Alami pada Kain (Ecoprint) untuk Pengembangan Ekonomi Kreatif di Desa Rasau Jaya Umum, Kabupaten Kubu Raya. Prosiding SNAPP : Sosial Humaniora, Pertanian, Kesehatan Dan Teknologi, 1(1), 518–526.

Muliani, M., Khaeruman, K., & Dewi, C. A. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Predict Observe Explain (Poe) Berorientasi Green Chemistry untuk Menumbuhkan Sikap Ilmiah Siswa pada Materi Asam Basa. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 7(1), 37. https://doi.org/10.33394/hjkk.v7i1.1654

Nukila, M., Muharini, R., Sartika, R. P., Hairida, H., & Lestari, I. (2022). Pengembangan E-Suplemen Berbasis Multirepresentasi pada Materi Hidrokarbon. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5970–5987. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3071

Nurdiana, N., Dwiyanti, S., Pritasari, O. K., & Wilujeng, B. Y. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website Kompetensi Dasar Gizi untuk Kecantikan di SMK Labschool Unesa 1 Surabaya. Jurnal Tata Rias, 12(2), 186–194.

Permatasari, K. A. N., & Lestari, N. P. E. B. (2023). Pemanfaatan Pewarna Alam Dalam Menghasilkan Karya Fesyen (Studi Kasus Produk Busana Casual Pria Dan Wanita). Jurnal Da Moda, 4(2), 53–64. https://jurnal.std-bali.ac.id/index.php/damoda

Puspasari, R., & Suryaningsih, T. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf dengan Model Addie. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 137. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i1.702

Rahdiyanta, D. (2015). Teknik Penyusunan Modul. Yogyakarta: Direktorat P2TK.

Reski, R., Hairida, H., & Masriani, M. (2016). Pengembangan Suplemen Buku Ajar Berbasis Kearifan Lokal pada Materi Biosintesis Eikosanoid. Neliti.Com, 5(3), 1–13. https://www.neliti.com/publications/191800/pengembangan-suplemen-buku-ajar-berbasis-kearifan-lokal-pada-materi-biosintesis

Rizki, M., Irwandi, D., & Bahriah, E. S. (2016). Pengembangan Buku Suplemen Kimia Berbasis Sains Teknologi Masyarakat pada Materi Kimia Polimer. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 1(2), 47–57. https://doi.org/10.15575/jta.v1i2.1241

Saski, N. H., & Sudarwanto, T. (2021). Kelayakan Media Pembelajaran Market Learning Berbasis Digital pada Mata Kuliah Strategi Pemasaran. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(1), 1118–1124.

Shah, M. D., Yong, Y. S., & Iqbal, M. (2014). Phytochemical Investigation and Free Radical Scavenging Activities of Essential Oil, Methanol Extract and Methanol Fractions of Nephrolepis biserrata. International Journal of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, 6(9), 269–277.

Sofia, E., Muharini, R., Lestari, I., Sahputra, R., & Ulfah, M. (2022). Electronic-Supplement Kimiapedia dengan Pendekatan Literasi Sains pada Materi Hidrokarbon di SMA Negeri 10 Pontianak. Jurnal Kependidikan Kimia, 10(2), 73–88.

Sothayapetch, P., Lavonen, J., & Juuti, K. (2013). An Analysis of Science Textbooks for Grade 6: The Electric Circuit Lesson. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 9(1), 59–72. https://doi.org/10.12973/eurasia.2013.916a

Swandi, M. K., & Salmi, S. (2023). Ekstrak Daun Paku Resam (Gleichenia linearis (Burm.) C.B. Clarke) Berpotensi sebagai Tanaman Obat Berdasarkan Profil Fitokimia dan Kadar Total Fenol. BERKALA SAINSTEK, 11(2), 96–105. https://doi.org/10.19184/bst.v11i2.34875




DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v12i2.11016

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.