PENGARUH PENGGUNAAN POCKET BOOK SISWA DENGAN TEKNIK EVALUASI MEDIA PUZZLE CERIA TERHADAP SIKAP ILMIAH SISWA

Bq Azmi Sukroyanti

Abstract


This study aims to determine the effect of using a pocket book with the evaluation technique of cheerful puzzle media on students' scientific attitude. This study uses a type of quasi-experiment. Data obtained by using questionnaire. The average score of scientific attitudes obtained by students is 38.9% for the experimental class and 35.9 for the control class. The scientific attitudes of the experimental and control classes are sufficient and less criteria for control, with percentages of 72% and 59%. The result of this research can be concluded that there is influence of using pocket book with evaluation technique of puzzle cheerful media toward student's scientific attitude


Keywords


Pocket Book, evaluation technique, Media Puzzle, scientific attitude

Full Text:

PDF

References


Anwar, Herson. 2009. Penilaian Sikap Ilmiah dalam Pembelajaran Sains. Jurnal Pelangi Ilmu volume 02 No. 5 Mei. (Diakses: 11 Januari 2016).

Hamalik, Oemar, (2015). Proses Belajar Men-gajar. Jakarta : Buli Aksara.

Dwi Teguh R, dkk, (2013). perbedaan hasil belajar siswa antara menggunakan media pocket book dan tanpa pocket book pada materi kinematika gerak melingkar kelas x. jurnal pendidikan fisika, Vol 1, No. 1, april 2013. ISSN 2338-0691. Diakses pada 11 november 2015.

Istikomah, Dkk. 2010. Penggunaan Model Pembelajaran Group Investigation untuk Menumbuhkan Sikap Ilmiah Siswa. Jurnal Jurusan Fisika, Semarang: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Semarang. (Diakses: 03 Maret 2016).

Ida, Subiki, dkk. 2013 Peningkatan sikap ilmiah dan hasil belajar fisika melalui pembelajaran dengan LKS open-ended questions disertai metode eksperimen pada siswa kelas VIII A SMP Negeri 2 Maesan. Jurnal Pendidikan Fisika Vol. 2 No 2, Jember: Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Jember. (Diakses: 03 Maret 2016).

Purwantoko R.A, dkk, (2010). keefektifan pembelajaran dengan menggunakan media puzzle terhadap pemahaman IPA pokok bahasan kalor pada siswa SMP. Jurnal pendidikan fisika Indonesia, juli 2010. ISSN 1693-1246,




DOI: https://doi.org/10.33394/j-lkf.v4i2.82

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
Lensa: Jurnal Kependidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.