PENGGUNAAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) SEBAGAI UPAYA UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP GARIS DAN SUDUT PADA SISWA KELAS VII MTS. PUTRA NURUL HAKIM KEDIRI TAHUN PELAJARAN 2012/2013
Abstract
The mathematics lesson in class VII MTs Putra Nurul Hakim Kediri is less desirable by the students. Therefore, their understanding of mathematical concepts is lacking. This study aims to apply Contextual Teaching and Learning (CTL) model to improve students' interest and understanding ability. The results showed that, the evaluation of cycles I and II, the percentage of classical completeness are: 66.66% and 87.87%. Teacher activity is good in cycle I and II. Students' math learning interest is very high in cycle II. The results of this study indicate an increase in interest and ability to understand students' concepts. We conclude that the Contextual Teaching and Learning (CTL) model proves to increase students' interest in and understanding of concepts.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aunurrahman. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta
Faisal, M. (2009). Penerapan Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas X SMA Trisakti Mataram Tahun Pelajaran 2008/2009. Skripsi. IKIP Mataram.
Hamalik, O. (2010). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: Bumi Aksara
Hamalik, O. (2005). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara
Mudjiono. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Nasution, S. (2007). Metode Research. Jakarta: Bumi Aksara
Sa’ud, Syaefudin Udin. (2011). Inovasi Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta
Sujatmico Konco. (2005). Matematika Kreatif Konsep dan Terapannya: untuk Kelas VII SMP dan MTs. Solo: Tiga Serangkai Pustaka Mandiri
Sumarno, U. (2010). Berpikir dan Disposisi Matematik: Apa, Mengapa, dan Bagaimana dikembangkan pada Peserta Didik. Jurnal. FPMIPA UPI.
Syahrir. (2010). Metodologi Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Naufan Pustaka.
Wahidmurni. (2009). Penelitian Tindakan Kelas dari Teori Menuju Praktik. Malang: UM Press
DOI: https://doi.org/10.33394/j-lkf.v1i1.75
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Lensa: Jurnal Kependidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.