The Effectiveness of Flipbook and Video to Improve Students' Critical Thinking Skills in Science Learning during the COVID-19 Pandemic
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aprilia, T. (2021) Efektivitas Penggunaan Media Sains Flipbook berbasis Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14 (1), 20210, 10-21.
Asih, A. G., Sudarmin, & Sri, M. (2018). Keefektifan Video Pembelajaran Etnosains dalam Model Pembelajaran Direct Instruction Terhadap Berpikir Kritis Siswa. Chemistry In Education, 7(2), 41-45.
Daryanto. (2010). Media pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Facione. (2013). Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. Measured Reasons and The California Academic Press, Millbrae, CA.
Fatahullah, M. M. (2016). Pengaruh Media Pembelajaran Dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 237-252
Hadi, S. (2017). Efektivitas Penggunaan Video sebagai Media Pembelajaran untuk Siswa Sekolah Dasar. Prosiding TEP & PDs: Transformasi Pendidikan Abad 21, Tema 1, Nomor 15, Mei 2017.
Hake, R. (1999). Analyzing Change/ Gain Score. Indiana: Indiana University.
Hayati, S., Budi, A. S., & Handoko, E. (2015). Pengembangan media pembelajaran flipbook fisika untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Prosiding Seminar Nasional Fisika (e-Jurnal) SNF2015.
Hidayati, N. (2016). Pembelajaran Discovery Disertai Penulisan Jurnal Belajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerja Ilmiah Siswa Kelas VIII. 1 SMP NEGERI 1 Probolinggo. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 1(2), 52-61.
Huang, Y. M., & Liang, T. H. (2015). A technique for tracking the reading rate to identify the e-book reading behaviors and comprehension outcomes of elementary school students. British Journal of Educational Technology, 46(4), 864–876. https://doi.org/10.1111/bjet.12182.
Nasihah, E. D., Supeno, dan A. D. Lesmono. (2020). Pengaruh Tutor Sebaya Dalam Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Fisika Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(1), 44-57.
Nuryanti, L., Zubaidah, S. and Diantoro, M. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(2), 155-158.
Oktaviana, D., I. K. Mahardika, dan A. S. Budiarso. (2020). The Effectiveness of Guided Inquiry Learning Assisted By Phet Simulation to Improve the Capability of Representation Image of Science Student in Junior High School. ScienceEdu, 3(2), 43-47.
Pagarra, H., N. A. Idrus. (2018). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran IPA Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas III SD Impres Lanraki 2 Kecamatan Tamalanrea Kota Makassar. Jurnal Publikasi Pendidikan, 8(1), 30-40.
Wedyawati, N., Y. Lisa. (2019). Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Deepublish.
DOI: https://doi.org/10.33394/j-lkf.v9i1.3899
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Lensa: Jurnal Kependidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.