Development of HOTS-Based Learning Media Mikka (Komik Fisika) on Dynamic Fluid Materials
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustihana, S. (2018, September). Effectiveness of physics mobile learning media to improve higher order thinking skills of students in thermodynamics. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1097, No. 1, p. 012031). IOP Publishing
Ariesta, F. W. (2018). Mengintegrasikan Higher Order Of Thinking Skill (HOTS) Pada Pembelajaran Sains Di SD
Arikunto, S. 2006. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Aulia, R., Patmantara, S., & Handayani, A. N. (2016). Perancangan Buku Digital Interaktif Berbasis Flipping Book TIK Kelas XI SMA. SENTIA 2016, 8(1)
Bagarukayo, E., Weide, T., Mbarika, V., & Kim, M. (2012). The impact of learning driven constructs on the perceived higher order cognitive skills improvement: Multimedia vs. text. International Journal of Education and Development using ICT, 8(2)
Benington, H. D. (1983). Production of large computer programs. Annals of the History of Computing, 5(4), 350-361
Hake, R, R. 1999. Analyzing Change/Gain Scores.AREA-D American Education Research Association’s Devision.D, Measurement and Reasearch Methodology
Hanum, L. (2017). Perencanaan pembelajaran. Syiah Kuala University Press.
Lesmono, A. D., Bachtiar, R. W., Maryani, M., & Muzdalifah, A. (2018). The instructional-based andro-web comics on work and energy topic for senior high school students. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7(2), 147-153
Mawarni, S., & Muhtadi, A. (2017). Pengembangan digital book interaktif mata kuliah pengembangan multimedia pembelajaran interaktif untuk mahasiswa teknologi pendidikan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 84-96
Nanda, T. D., & Kustijono, R. (2017). Efektivitas penggunaan komik untuk melatihkan keterampilan berpikir kritis. In Prosiding Seminar Nasional Fisika (SNF) (Vol. 1, pp. 101-108).
Rahmaibu, F. H., Ahmadi, F., & Prasetyaningsih, F. D. (2016). Pengembangan media pembelajaran menggunakan adobe flash untuk meningkatkan hasil belajar PKn. Jurnal Kreatif: Jurnal Kependidikan Dasar, 7(1)
Riduwan, M. B. A. (2007). Skala pengukuran variabel-variabel penelitian. Alf. Bandung
Rohani, A. (1997). Media Instruksional Edukatif, Cet: I; Jakarta: PT. Rineka Cipta
Rosdiana, D. R., & Kholiq, A. (2021). The Development of Physics Digital Comics on Temperature and Heat Material to Improve TheCritical Thinking Ability.
Royce, W. W. (1987, March). Managing the development of large software systems: concepts and techniques. In Proceedings of the 9th international conference on Software Engineering (pp. 328-338)
Saputra, H. (2016). Pengembangan mutu pendidikan menuju era global: Penguatan mutu pembelajaran dengan penerapan hots (high order thinking skills). Smile's.
Setiawati, W., Asmira, O., Ariyana, Y., Bestary, R., & Pudjiastuti, A. (2019). Buku penilaian berorientasi higher order thinking skills
Sudjana, Nana dan Ahmad Rifa’i. 2001. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendekatann Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA
Sundayana, R. (2014). Statistika penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Tompo, B. (2017). Membuat Aplikasi dan Media Pembelajaran Interaktif with Lectora Inspire 16 Seri Tutorial Mulai dari Dasar sampai Upload ke Playstore. Yogyakarta: Penerbit IGI DIY
Wahyuni, A., & Lia, L. (2020). Pengembangan Komik Fisika Berbasis Kearifan Lokal Palembang di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 11(1), 37-46
Waluyanto, H. D. (2006). Komik sebagai media komunikasi visual pembelajaran. Nirmana, 7(1)
Zuhrowati, M., Abdurrahman, A., & Suyatna, A. (2018). Pengembangan komik sebagai media pembelajaran IPA pada materi pemanasan global. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(2), 144-158
DOI: https://doi.org/10.33394/j-ps.v10i3.5450
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Darojatar Rofi'ah, Abdul Kholiq
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
J-PS (Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram) p-ISSN (print) 2338-4530, e-ISSN (online) 2540-7899 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.