The Validity of Science Learning Devices Based on the 7E Learning Cycle Model to Improve Concept Mastery of Junior High School Students
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aktamis, H., & Ergin, Ö. (2008, June). The effect of scientific process skills education on students' scientific creativity, science attitudes and academic achievements. In Asia-Pacific forum on science learning and teaching (Vol. 9, No. 1, pp. 1-21). The Education University of Hong Kong, Department of Science and Environmental Studies.
Amijaya, L. S., Ramdani, A., & Merta, I. W. (2018). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar dan kemampuan berpikir kritis peserta didik. Jurnal Pijar Mipa, 13(2), 94-99.
Astuti, Y., & Setiawan, B. (2013). Pengembangan lembar kerja siswa (LKS) berbasis pendekatan inkuiri terbimbing dalam pembelajaran kooperatif pada materi kalor. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 88-92.
Borich, G. D. 1994. Observation Skills for Effective Teaching. Macmilla. Publishing Company: New York.
Darmadi, H. (2011). Metode Penelitian Pendidikan, Alfabeta. Bandung. (1).
Devi, K. P & Sofiareni R. (2009). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Untuk Guru IPA SMP. Bandung: PPPPTK IPA
Eisenkraft, A. (2003). Expanding the 5E model. Science Teacher-Washington-, 70(6), 56-59.
Lightburn, M. E., & Fraser, B. J. (2007). Classroom environment and student outcomes among students using anthropometry activities in high‐school science. Research in Science & Technological Education, 25(2), 153-166.
Lubis, R. R., & Lestari, R. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Inkuiri Untuk Kelas Viii Smp Negeri 5 Rambah Samo Pada Materi Gerak Pada Tumbuhan (Doctoral dissertation, Universitas Pasir Pengaraian).
Majid, A. (2008). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru Cet. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nazir, M. (2011). Metode Penelitian, Cetakan Ke Tujuh. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.
Ningrum, J. S. (2014). Strategi Pembelajaran Teori & Aplikasi.
Prasetyo, Z. K., & Senam, W. (2011). Pengembangan perangkat pembelajaran sains terpadu untuk meningkatkan kognitif, keterampilan proses, kreativitas serta menerapkan konsep ilmiah peserta didik SMP. Program Pascasarjana Universitas Negeri Yogyakarta.
Qarareh, A. O. (2012). The effect of using the learning cycle method in teaching science on the educational achievement of the sixth graders. International Journal of Educational Sciences, 4(2), 123-132.
Rizal, M. (2014). Pengaruh pembelajaran inkuiri terbimbing dengan multi representasi terhadap keterampilan proses sains dan penguasaan konsep IPA siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Peukan Baro (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).
Rustaman, N., Dirdjosoemarto, S., Yudianto, S. A., Achmad, Y., Subekti, R., Rochintaniawati, D., & Nurjhani, M. (2005). Strategi belajar mengajar biologi.
Setyorini, U., Sukiswo, S. E., & Subali, B. (2011). Penerapan model problem based learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa SMP. Jurnal pendidikan fisika indonesia, 7(1), 52-56.
Siswono, H. (2017). Analisis pengaruh keterampilan proses sains terhadap penguasaan konsep fisika siswa. Momentum: Physics Education Journal, 2(1), 83-90.
Spencer, B. H., & Guillaume, A. M. (2006). Integrating curriculum through the learning cycle: Content‐based reading and vocabulary instruction. The Reading Teacher, 60(3), 206-219.
Sugiana, I. N., Harjono, A., Sahidu, H., & Gunawan, G. (2017). Pengaruh model pembelajaran generatif berbantuan media laboratorium virtual terhadap penguasaan konsep fisika siswa pada materi momentum dan impuls. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(2), 61-65.
Sugiyono, M. (2015). Penelitian & pengembangan (Research and Development/R&D). Bandung: Penerbit Alfabeta.
Trianto, (2014). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara
Wahyuningsih, W., Jamaluddin, J., & Karnan, K. (2015). Penerapan pembelajaran Biologi berbasis macromedia flash dan implikasinya terhadap keterampilan metakognitif dan penguasaan konsep siswa kelas VIII SMPN 6 Mataram. Jurnal Pijar MIPA, 10(1), 41-46
Yunita. (2014). Model-model pembelajaran kimia. Bandung: insan mandiri
Yustiqvar, M., Hadisaputra, S., & Gunawan, G. (2019). Analisis penguasaan konsep siswa yang belajar kimia menggunakan multimedia interaktif berbasis green chemistry. Jurnal Pijar Mipa, 14(3), 135-140.
DOI: https://doi.org/10.33394/j-ps.v9i1.3976
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Muliadi Rahman, Agus Ramdani, Jamaluddin Jamaluddin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
J-PS (Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram) p-ISSN (print) 2338-4530, e-ISSN (online) 2540-7899 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.