Evaluasi Program Pendidikan Guru Penggerak di Kabupaten Lombok Utara NTB

Moch. Fatkoer Rohman, Sudirman Sudirman, Untung Waluyo, Lalu Sumardi, Fahruddin Fahruddin

Abstract


This research aims to evaluate the impact of guru penggerak (mobilizer teacher) education program in Lombok Utara Regency, West Nusa Tenggara. The research method used was quantitative descriptive with the Kirkpatrick evaluation research model. The criteria for the impact of the mobilizing teacher education program consist of 1) the impact on the development of oneself, others, and the school; 2) the impact on learning in favor of students. The locations of this research were SDN 8 Sokong, SMPN 3 Tanjung, SMAN 1 Tanjung, and SMKN 1 Gangga, with a purposive sampling technique totaling 20 people. Data was collected using questionnaires and interviews and then analyzed using the PEA (Percentage of Each Aspect) formula. This study found that the impact of the mobilizer teacher education program on the development of oneself, others, and schools was good, with a final score of 86.4%. The impact of the mobilizer teacher education program on impactful learning on students was excellent, with a final grade of 93.2%. Thus, the impact of the North Lombok mobilizer teacher education program in North Lombok Regency, West Nusa Tenggara is good, with a final score of 89.9%.


Keywords


Evaluation; Impact; Mobilizer Teacher; Kirkpatrick Model.

References


Ambiyar, & Muhardika. (2019). Metodologi Penelitian Evaluasi Program. Alfabeta.

Ananda, R., & Rafida, T. (2017). Pengantar Evaluasi Program Pendidikan. Perdana Publishing.

Arifin, Z. (2020, Juli 3). Apakah Yang Dimaksud Dengan “Guru Penggerak”? carapandang. https://carapandang.com/read-news/apakah-yang-dimaksud-dengan-guru-penggerak

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Rineka Cipta.

Arikunto, S., & Jabar, C. S. A. (2008). Evaluasi Program Pendidikan. Bumi Aksara.

Fitriyah, C. Z., Wardani, R. P., & Rofiq, A. (2023). KEMAMPUAN GURU PENGGERAK DALAM PROGRAM MERDEKA BELAJAR DI DAERAH JEMBER. Jurnal Scholarly Journal of Elementary School, 3(1), 1–6.

Hentihu, V. R., Kurnia Badu, T., Mukadar, S., Loilatu, S. H., & Lisaholit, S. (2022). Optimalisasi Peran Guru Penggerak dalam Pendidikan Merdeka Belajar di SMP Negeri 2 Jikumerasa. 3, 409–416. http://jurnaledukasia.org

Kemdikbud, P. W. (2022, Januari 22). Survei: Program Guru Penggerak Dinilai 99,9% Guru Berhasil Tingkatkan Kemampuan Inovasi Guru. kemdikbud.go.id. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2022/01/survei-program-guru-penggerak-dinilai-999-guru-berhasil-tingkatkan-kemampuan-inovasi-guru

Kemdikbudristek. (2022). Permendikbudristek Nomor 26 Tahun 2022 tentang Pendidikan Guru Penggerak.

Kemdikbudristek. (2023). Guru Penggerak. https://sekolah.penggerak.kemdikbud.go.id/gurupenggerak/

Kirkpatrick, D. L., & Kirkpatrick, J. D. (2006). Evaluating Training Program The For Level. Westchester Book Group.

Mahlil, H., & Bangun, M. (2022). ANALISIS PROGRAM GURU PENGGERAK SEBAGAI AGEN TRANSFORMASI DALAM SISTEM PENDIDIKAN DI KOTA SUBULUSSALAM PROVINSI ACEH. JURNAL PROINTEGRITA, 6(3), 148–165.

Mulyasa. (2020). Menjadi Guru Penggerak Merdeka Belajar. Bumi Aksara.

Mustari, M. (2022). Manajemen Pendidikan di Era Merdeka Belajar. Prodi S2 Studi Agama-Agama UIN Sunan Gunung Djati Bandung. www.pps.uinsgd.ac.id/saas2

Nurhalisa, S., Ansar, & Mus, S. (2023). PROGRAM GURU PENGGERAK DALAM MENINGKATKAN PROFESIONALISME GURU DI SMA NEGERI 2 POLEWALI. Jurnal Administrasi, Kebijakan, dan Kepemimpinan Pendidikan, 1(1), 1–7.

Nurhayati, R. (2022). Road to Guru Penggerak. Geupedia.

Putra, I. P. (2021, September 21). Efektivitas Program Guru Penggerak Diragukan. medcom.id. https://www.medcom.id/pendidikan/cerita-guru/5b2mdOdN-efektivitas-program-guru-penggerak-diragukan

Ratnawulan, E., & Rusdiana. (2014). Evaluasi Pembelajaran. Pustaka Setia.

Reza, E. M. (2014). Evaluasi Pelaksanaan Kegiatan Kepramukaan Dalam Penanaman Karakter Siswa Di SMA Negeri 14 Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Surabaya, 1(2).

Sa’adah, O. (2022). IMPLEMENTASI PROGRAM GURU PENGGERAK DI PPPPTK TK DAN PLB IMPLEMENTATION OF GURU PENGGERAK PROGRAM AT PPPPTK TK AND PLB. Jurnal Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 11(3), 1–14.

Satriawan, W., Dian Santika, I., Naim, A., Tarbiyah, F., Ma, S., Kalirejo, arif, Raya, B., Abdul Gani No, J., Selatan, L., Tarbiyah dan Keguruan, F., Raden Intan Lampung, U., Bakoman, A., & Panggung, P. (2022). GURU PENGGERAK DAN TRANSFORMASI SEKOLAH DALAM KERANGKA INKUIRI APRESIATIF. Jurnal Kependidikan Islam, 11(1), 1–12. https://doi.org/10.24042/alidarah.v11i1.7633

Sudomo. (2023). Guru Penggerak Tidak Layak Menjadi Kepala Sekolah! Kompasiana.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan (2 ed.). Alfabeta.

Suhendri. (2023). Kepala Sekolah Diangkat dari Guru Penggerak, “Mampukah”? Tribun. https://bangka.tribunnews.com/2023/02/07/kepala-sekolah-diangkat-dari-guru-penggerak-mampukah

Tululi, I. (2022, September 22). Menjadi Guru Penggerak dan Modul Guru Penggerak Edisi Terbaru 2022. imrantululi.net. https://www.imrantululi.net/berita/detail/menjadi-guru-penggerak-dan-modul-guru-penggerak-edisi-terbaru-2022

Yusuf, A. M. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Gabungan. Kencana.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v10i4.9122

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.