Implementasi Pembelajaran Model Student Teams Achievement Division untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa di SMP Negeri 9 Mataram

Hj. Islamiyah

Abstract


This study aims to improve students' science learning outcomes through learning the Student Teams Achievement Division model. This study uses a classroom action research method with the research subject being 29 students of class VIII G SMP Negeri 9 Mataram. This research instrument uses observation sheets and tests. The data analysis technique used descriptive qualitative and quantitative analysis. The results showed that the application of the Student Teams Achievement Division model of learning can improve the science learning outcomes of class VIII G students of SMP Negeri 9 Mataram with an average class average of 58.5 or 50% classical completeness to 77 with 55% classical completeness in the cycle. I, increased to an average of 84 with 83% classical completeness in cycle II. Likewise, the value of student activity where the average value before the action was 72 with 20% classical completeness and an increase of 74.46 with 59% classical completeness in the first cycle, and increased in the second cycle with an average the activeness value is 80.8 with the classical achievement of 83%.


Keywords


Student Teams Achievement Division, Learning Outcomes, Activeness, Science.

References


Burengge, S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Pendekatan Kontekstual bagi Siswa SDN 7 Tentena Sulawesi Tengah. Jurnal Paedagogy, 7(4), 275-280. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2832

Israil, I. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe STAD untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di SMP Negeri 1 Kayangan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(2), 117-123. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i2.1807

Juniati, E. 2017. Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Metode Drill dan Diskuisi Kelompok pada Siswa Kelas VI SD, Scholaria, Vol 7 (3): 283-291.

Maulidi, A. (2022). Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika dengan Alat Peraga Gelas Variabel bagi Siswa SMPN 3 Kayangan. Jurnal Paedagogy, 9(1), 45-54. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v9i1.4330

Nyoman Padmi, I. (2018). Peningkatan Aktivitas Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Materi Perlindungan dan Penegakan Hukum dengan Metode Kooperatif Tipe STAD Pada Siswa Kelas XII IPS 2 di SMAN 3 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(2), 151-157. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i2.1123

Purwati, N. (2019). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran STAD di Kelas Vi SD Negeri 42 Mataram. Jurnal Paedagogy, 6(1), 14-19. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i1.2525

Sardiman, Arif. (2003). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Suarni, G., Rizka, M., & Zinnurain, Z. (2021). Analisis Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Paedagogy, 8(1), 31-38. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3226

Taqiya, T., Sugiyono, T., & Nugroho, A. (2021). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Tema 8 Peristiwa Alam melalui Model Kooperatif Tipe STAD di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Paedagogy, 8(3), 369-376. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3892

Wirejati, W. (2019). Peningkatan Mutu Hasil Belajar Siswa Kelas IX.A SMPN 7 Pujut pada Materi Sistem Ekskresi Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions. Jurnal Paedagogy, 6(2), 59-65. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i2.2532

Yuliati, G. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPA 3 SMA Negeri 1 Batukliang Melalui Penggunaan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(1), 31-40. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i1.899




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v9i2.4981

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Hj. Islamiyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.