Video Pembelajaran Fisika Sebagai Sumber Belajar Daring untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik SMAN 9 Mataram di Masa Pandemi Covid-19

I Made Narta Widianta

Abstract


This study aims to increase students' learning motivation during the Covid-19pandemic through physics learning videos. The research method used is qualitative research. This research was carried out during the odd semester of the 2020/2021 academic year at SMAN 9 Mataram for 35 students of class X MIA 3 through Google Classroom and Youtube. Data collection techniques using questionnaires, interviews and observations. Based on the results of the questionnaire analysis of students' learning motivation, it was found that the application of physics learning videos as a learning resource caused students to have an average score of 54 (high category). Some of the students, namely 40% have learning motivation in the very high category, 49% in the high category, and 11% in the medium category. Thus, it can be concluded that the application of physics learning videos as a learning resource for students of class X MIA 3 SMAN 9 Mataram during the Covid-19pandemic can generate motivation to learn physics with the average student having motivation to learn in the high category.


Keywords


Physics Learning Video, Online Distance Learning, Learning Motivation

Full Text:

PDF

References


A.Wahab Jufri. (2013). Belajar dan Pembelajaran.Bandung: Pustaka Reka Cipta

Afrita Heksa. (2020). Pembelajaran Inkuiri di Masa Pandemi.Yogyakarta: Deepublish

Agustini, Ketut dan Jero Gede Ngarti. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Model R&D. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran (JIPP), 4 (1), DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jipp.v4i1.18403

Ahmad Susanto. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar.Prenadamedia Group: Jakarta

Asmuni, A. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281-288. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2941

Aqib, Zainal. (2017). Model-model, Media dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya

Azhar Arsyad. (2014). Media Pembelajaran.Jakarta: PT.RajaGrafindo Persada

Cahyadi, Ani. (2019). Pengembangan Media dan Sumber Belajar, Teori dan Prosedur. Serang: Laksita Indonesia

Dina Gasong. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish

Firmina Angela Nai. (2017). Teori Belajar dan Pembelajaran Implementasinya dalam Pembelajaran di SMP,SMA dan SMK.Yogyakarta: Deepublish

Hamalik, Oemar. (2014). Psikologi Belajar dan Mengajar.Bandung: Sinar Baru Algensindo

Husamah dkk. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.(2017). Model Silabus Mata Pelajaran Sekolah Menengah Atas/ Madrasah Aliyah (SMA/MA) Mata Pelajaran Fisika. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kompri. (2018). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa.Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Lefudin. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish

Muhammad Fathurrohman. (2015). Model-model Pembelajaran Inovatif. Jogjakarta: Ar-ruzz Media.

Muhammad Fathurrohman. (2017). Belajar dan Pembelajaran Modern. Yogyakarta: Garudhawaca

Munir. (2015). Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan.Bandung: Alfabeta

Ngalimun dkk. (2014). Strategi dan Model Pembelajaran. Banjar Baru Kalimantan Selatan: Scripta Cendikia

Putri Maisyarah Ammy dan Sri Wahyuni.(2020). Analisis Motivasi Belajar Mahasiswa Menggunakan Video Pembelajaran Sebagai Alternatif Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ). Jurnal Matematics Paedagogic, V(1).DOI: https://doi.org/10.36294/jmp.vxix.xxx

Ridwan Abdullah Sani, Rahmatsyah dan Wawan Bunawan.(2019).Soal Fisika Hots.Jakarta: Bumi Aksara.

Rusman.(2017).Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana

Sardiman,AM.(2012).Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar.Jakarta: PT.RajaGrafindo Persada

Setyorini,S.(2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video dan Metode Curah Pendapat Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 10(3), 356-362. https://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI/article/view/1686.

Nurkhasanah, S. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Flipped Classroom dalam Pembelajaran Jarak Jauh untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar IPA. Jurnal Paedagogy, 8(2), 256-263. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3532

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi.Jakarta: Rineka Cipta.

Soekarman, S. (2021). Impementasi Pembelajaran Fisika Pokok Bahasan Elastisitas Melalui Inquiry Based Learning di SMA Negeri 2 Donggo. Jurnal Paedagogy, 8(2), 197-209. DOI:https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3521

Trianto. (2012). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana

Uno, Hamzah B. (2012). Teori Motivasi dan Pengukurannya Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: PT.Bumi Aksara.

Warsona dan Hariyanto. (2012). Pembelajaran Aktif. Bandung: Remaja Rosdakarya

Wena, Made. (2019). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer.Jakarta: Bumi Aksara

Yatim Riyanto. (2014). Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3889

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 I Made Narta Widianta

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

ISSN: 2355-7761 (Print)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected] / [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.