Video Pembelajaran Fisika Sebagai Sumber Belajar Daring untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik SMAN 9 Mataram di Masa Pandemi Covid-19
Abstract
This study aims to increase students' learning motivation during the Covid-19pandemic through physics learning videos. The research method used is qualitative research. This research was carried out during the odd semester of the 2020/2021 academic year at SMAN 9 Mataram for 35 students of class X MIA 3 through Google Classroom and Youtube. Data collection techniques using questionnaires, interviews and observations. Based on the results of the questionnaire analysis of students' learning motivation, it was found that the application of physics learning videos as a learning resource caused students to have an average score of 54 (high category). Some of the students, namely 40% have learning motivation in the very high category, 49% in the high category, and 11% in the medium category. Thus, it can be concluded that the application of physics learning videos as a learning resource for students of class X MIA 3 SMAN 9 Mataram during the Covid-19pandemic can generate motivation to learn physics with the average student having motivation to learn in the high category.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
A.Wahab Jufri. (2013). Belajar dan Pembelajaran.Bandung: Pustaka Reka Cipta
Afrita Heksa. (2020). Pembelajaran Inkuiri di Masa Pandemi.Yogyakarta: Deepublish
Agustini, Ketut dan Jero Gede Ngarti. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Model R&D. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran (JIPP), 4 (1), DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jipp.v4i1.18403
Ahmad Susanto. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar.Prenadamedia Group: Jakarta
Asmuni, A. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281-288. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2941
Aqib, Zainal. (2017). Model-model, Media dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya
Azhar Arsyad. (2014). Media Pembelajaran.Jakarta: PT.RajaGrafindo Persada
Cahyadi, Ani. (2019). Pengembangan Media dan Sumber Belajar, Teori dan Prosedur. Serang: Laksita Indonesia
Dina Gasong. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish
Firmina Angela Nai. (2017). Teori Belajar dan Pembelajaran Implementasinya dalam Pembelajaran di SMP,SMA dan SMK.Yogyakarta: Deepublish
Hamalik, Oemar. (2014). Psikologi Belajar dan Mengajar.Bandung: Sinar Baru Algensindo
Husamah dkk. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.(2017). Model Silabus Mata Pelajaran Sekolah Menengah Atas/ Madrasah Aliyah (SMA/MA) Mata Pelajaran Fisika. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kompri. (2018). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa.Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Lefudin. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish
Muhammad Fathurrohman. (2015). Model-model Pembelajaran Inovatif. Jogjakarta: Ar-ruzz Media.
Muhammad Fathurrohman. (2017). Belajar dan Pembelajaran Modern. Yogyakarta: Garudhawaca
Munir. (2015). Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan.Bandung: Alfabeta
Ngalimun dkk. (2014). Strategi dan Model Pembelajaran. Banjar Baru Kalimantan Selatan: Scripta Cendikia
Putri Maisyarah Ammy dan Sri Wahyuni.(2020). Analisis Motivasi Belajar Mahasiswa Menggunakan Video Pembelajaran Sebagai Alternatif Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ). Jurnal Matematics Paedagogic, V(1).DOI: https://doi.org/10.36294/jmp.vxix.xxx
Ridwan Abdullah Sani, Rahmatsyah dan Wawan Bunawan.(2019).Soal Fisika Hots.Jakarta: Bumi Aksara.
Rusman.(2017).Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana
Sardiman,AM.(2012).Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar.Jakarta: PT.RajaGrafindo Persada
Setyorini,S.(2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video dan Metode Curah Pendapat Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 10(3), 356-362. https://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI/article/view/1686.
Nurkhasanah, S. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Flipped Classroom dalam Pembelajaran Jarak Jauh untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar IPA. Jurnal Paedagogy, 8(2), 256-263. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3532
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi.Jakarta: Rineka Cipta.
Soekarman, S. (2021). Impementasi Pembelajaran Fisika Pokok Bahasan Elastisitas Melalui Inquiry Based Learning di SMA Negeri 2 Donggo. Jurnal Paedagogy, 8(2), 197-209. DOI:https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3521
Trianto. (2012). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana
Uno, Hamzah B. (2012). Teori Motivasi dan Pengukurannya Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: PT.Bumi Aksara.
Warsona dan Hariyanto. (2012). Pembelajaran Aktif. Bandung: Remaja Rosdakarya
Wena, Made. (2019). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer.Jakarta: Bumi Aksara
Yatim Riyanto. (2014). Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group
DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3889
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 I Made Narta Widianta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Paedagogy
ISSN: 2722-4627 (Online)
Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)
Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.